
Aktual.: 16.03.2025 21:47
Praha – Inscenací roku 2024 se dnes stalo představení Wernisch v režii Jana Nebeského. Uvedlo ho Národní divadlo Praha ve spolupráci s divadelním spolkem JEDL na Nové scéně. Cenu divadelní kritiky za nejlepší ženský herecký výkon získala Denisa Barešová za Paní Bovaryovou, v mužské kategorii ji převzal Mark Kristián Hochman za postavu Vojcka v představení Vojcek_jednorozměrný člověk. Divadlem roku se stalo ostravské Divadlo Petra Bezruče. Vítěze Cen divadelní kritiky za rok 2024, udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo, dnes večer vyhlásili pořadatelé v pražském Divadle Na zábradlí.
Na vítězné inscenaci Wernisch kritici oceňovali například to, že nepřináší ověřená tvůrčí řešení a stereotypy, ale naopak nutí diváka přemýšlet a prožívat. „Kabaret nabitý „zpěvy a tanci“, hereckou virtuozitou a hlavně poezií, která je zase napěchovaná k prasknutí dramatem, komedií, zkrátka životem a divadlem,“ uvedla k představení jedna z kritiček Marie Zdeňková. Představení dnes získalo ještě druhou cenu kritiky, a to za hudbu Aleše Březiny.
Cenu za mužský herecký výkon získal Mark Kristián Hochman za postavu Vojcka v představení Vojcek_jednorozměrný člověk v režii Michala Háby v nastudování divadelního spolku Lachende Bestien. „Hochman při neutuchajícím hereckém napětí a vzdor omezenému repertoáru role bez ustání hopsajícího, přitakávajícího mouly činí z Vojcka nezapomenutelného tragikomického heroa naší doby,“ okomentovala jeho výkon kritička Josefína Formanová.
V ženské kategorii získala cenu za herecký výkon Denisa Barešová za postavu Emy Bovaryové. Dílo Paní Bovaryová v režii Tomáše Loužného uvedlo Národní divadlo Praha – Stavovské divadlo. Barešovou kritici ocenili například za její technickou preciznost či uvěřitelnost, podle kritičky Barbory Schneiderové inscenaci „táhne“, dokáže ukázat spoustu poloh a také „zachránit jen lehce nadprůměrnou režii“.
Cenu za nejlepší poprvé uvedenou českou hru si odnesla Klára Vlasáková za hru Lhářky, které uvedlo Divadlo Letí. Cenu kritiky Talent roku 2024 má herec, skladatel a autor Vojtěch Franců. Za nejlepší scénografii loňského roku získala ocenění Berta Doubková za výpravu představení Červený balónek v režii Michaely Homolové, které uvedlo Naivní divadlo Liberec.
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístily dvě inscenace: opera Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha uvedla berlínská Staatsoper Unter den Linden a k vidění byla na festivalu Janáček Brno 2024, a euripidovská variace Medea’s Children, kterou s dětmi a souborem NTGent nastudoval Milo Rau a k vidění byla na festivalu Pražské křižovatky 2024.
Ve 33. ročníku cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo, které dříve nesly jméno Ceny Alfréda Radoka, hlasovalo 65 kritiček a kritiků.
Držitelé Cen divadelní kritiky za rok 2024:
Inscenace:
Wernisch, režie Jan Nebeský
Národní divadlo Praha
Ženský herecký výkon:
Denisa Barešová, role Emy Bovaryové v inscenaci Paní Bovaryová
Národní divadlo Praha
Mužský herecký výkon:
Mark Kristián Hochman, role Vojcka v inscenaci Vojcek – jednorozměrný člověk
Divadlo X10, Praha
Divadlo roku:
Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
Poprvé uvedená česká hra:
Klára Vlasáková: Lhářky
Divadlo Letí, Praha
Scénografie:
Berta Doubková (výprava), inscenace Červený balónek
Naivní divadlo Liberec
Hudba:
Aleš Březina, inscenace Wernisch
Národní divadlo Praha
Talent roku:
Vojtěch Franců (herec, skladatel a autor)