Aktual.: 13.05.2025 10:26
Praha – Česká pošta loni podle auditovaných výsledků zvýšila ztrátu o 502 milionů korun na 1,246 miliardy korun. Konsolidované provozní výnosy klesly o 872 milionů korun na 18,321 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti.
Pokles příjmů se podle zástupců podniku podařilo částečně kompenzovat snížením provozních nákladů o 520 milionů korun na 19,458 miliardy Kč. Meziročně horší byl i výsledek finančních operací, a to o 150 milionů Kč.
„Výrok auditora k výroční zprávě proběhl bez výhrad, což svědčí o formální i obsahové správnosti účetnictví České pošty. Česká pošta v současné době využívá standardních úvěrových linek a její existence není ohrožena,“ řekl ČTK mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Podle zprávy dozorčí rady pošty podnik čelil tlaku na zajištění finanční stability v důsledku pětinového poklesu počtu odesílaných listovních zásilek, který je důsledkem digitalizace komunikace. To znamenalo snížení výnosů o 637 milionů korun. Meziročně nižší výnosy o 363 milionů Kč byly také u vnitrostátních balíků. Počet podaných balíků klesl o 6,9 procenta v důsledku silného konkurenčního boje, který zároveň neumožňoval poště zvýšit ceny.
„I přesto se podařilo najít rovnováhu mezi poskytováním tradičních poštovních služeb a inovacemi, které jsou zaměřeny na oblasti byznysu, jako jsou e-commerce a logistika,“ uvedl předseda dozorčí rady Martin Herrmann.
Zatím nejvyšší ztrátu 1,75 miliardy korun vykázala pošta v roce 2022 a její hrozící prohloubení na více než tři miliardy a hrozba insolvence v dalším roce přiměly vládu k rozhodnutí o transformaci podniku a přijetí stabilizačních opatření. Cílem transformace, která by podle dřívějších informací měla skončit v roce 2026, je ozdravení pošty a její návrat k zisku. Letos podnik předpokládá pokles ztráty pod jednu miliardu korun. Propad přitom způsobují balíkové služby, zatímco poštovní služby vykazují vyrovnané hospodaření.
Pošta od dubna vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty – balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Management České pošty plánuje pro tuto komerční část firmy najít strategického partnera, který bude moci Balíkovně vytvořit prostor pro další růst a přinese potřebné investice odhadované na dvě až tři miliardy korun.
Česká pošta je státní podnik, který provozuje 2900 poboček a zaměstnává okolo 20.000 lidí.