
Komerční prezentace Aktual.: 19.02.2025 15:29
Praha – Národní dopravce České dráhy (ČD) loni přepravil 168,8 milionu cestujících, meziročně o tři procenta více. Počet cestujících meziročně vzrostl na vnitrostátních i mezinárodních linkách. Dráhy o tom informovaly v tiskové zprávě. Jde o téměř 93 procent hodnoty z předcovidového roku 2019, kdy národní dopravce přepravil 182,1 milionu cestujících. Meziroční nárůst počtu cestujících mohl být ještě větší, podle drah tomu zabránily tomu podzimní povodně, které zasáhly především severní Moravu a Slezsko.
Vlaky RegioJetu (RJ) loni využilo devět milionů cestujících, uvedl dopravce už dříve. Arriva ve svých vlacích přepravila téměř devět milionů lidí, řekl ČTK její mluvčí Jan Holub. Leo Express (LE) zatím přepravní výsledky za loňský rok nemá.
„K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 procent,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Růst byl podle něj důsledkem pořízení nových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu.
„Vysoký růst počtu přepravených cestujících vidíme na lince spojující Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem, Prahu s Brnem a Vídní, Prahu s Polskem,“ řekl Krapinec. Na tyto linky dráhy postupně nasazují nové vlaky ComfortJet s vyšší kapacitou. „V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Královéhradeckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel,“ uvedl Krapinec. Dráhy v kraji loni nasazovaly soupravy RegioFox, do regionů mířily také vlaky RegioPanter.
Leo Express loni zaznamenal největší zájem o spoje mezi Prahou a Ostravou a do Krakova. „Na zájem o cestování měla vliv zlepšení, jako jsou kožené sedačky ve třídě Economy nebo pokrytí 5G internetem,“ uvedl mluvčí Emil Sedlařík. Vlaky Arrivy využívali cestující loni více na rychlíkovém spoji z Liberce do Pardubic nebo na lince mezi Kolínem a Mladou Boleslaví. „Počty cestujících rostou hlavně v okolí velkých měst a při cestách na delší vzdálenosti,“ dodal Holub.
RegioJet zaznamenal silný zájem o mezinárodní trasy. Meziročně větší zájem byl podle mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové o linku Praha-Ostrava-Košice nebo Praha-Vídeň-Budapešť, kde dopravce navyšovat frekvenci spojů ze dvou na čtyři denně v obou směrech.
Cestující loni ve vlacích národního dopravce průměrně jezdili na vzdálenost 49 kilometrů, podobně jako předloni. Vnitrostátně dráhy odbavily o dvě procenta pasažérů více, v mezinárodní dopravě počet cestujících vzrostl o 12 procent.
Zářijové povodně na několik dní přerušily dopravu na koridoru do Ostravy, vlaky nejezdily ani do Polska a na Slovensko nebo na regionálních linkách v ostravské aglomeraci. Na dobu až několika týdnů záplavy zastavily železniční dopravu na více tratích ve Slezsku.
Loni dráhy vypravily 2,4 milionu spojů, meziročně o 10.000 méně. Letos plánuje vypravit podobný počet vlaků. Průměrný denní počet vlaků je 6605. Průměrné zpoždění vlaků ČD loni podle dat Správy železnic činilo 1,85 minuty.