Aktual.: 19.11.2024 17:47
Praha – České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky, v níž poptávaly elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu (PID) za 42 miliard korun. Důvodem je to, že hlavní město jako objednatel dopravy dosud nespecifikovalo své požadavky. Napsal to dnes server Zdopravy.cz a ČTK potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle ředitele organizátora pražské dopravy ROPID Petra Tomčíka není problém v tom, že Praha nespecifikovala požadavky, ale naopak specifikovala a zadání interního tendru ČD na vlaky jim neodpovídá, takže jej musí zrušit a vypsat nový. Důsledků zrušení se obává Středočeský kraj, řekl ČTK krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Středočeská hejtmanka chce podle něj o věci jednat s pražským primátorem.
„ČD zrušily soutěž na nákup elektrických jednotek typu EMU 400. Důvodem je fakt, že ze strany objednatele dopravy nebyly dosud uveřejněny požadavky na nové vlaky. Z uvedeného důvodu nedává smysl ve výběrovém řízení pokračovat. Soutěž znovu vypíšeme ve chvíli, kdy budeme znát veškeré požadavky objednatele na nové vlaky,“ uvedl Šťáhlavský.
Tomčík ČTK řekl, že požadavky na vlaky Středočeský kraj společně s Prahou jako zadavatelé tendru na zajištění vlakové dopravy od roku 2029 do roku 2059 v systému PID již vyvěsily. „My už jsme to diskutovali skoro rok, nicméně teď v září byly vyvěšeny na profilu hlavního zadavatele, což je Středočeský kraj, takže jsou už, dá se říct, skoro závazné,“ vysvětlil ředitel. Tendr, který interně vypsaly ČD na nákup vlaků, podle nich tyto parametry nesplňuje, a proto bylo nutné jej zrušit a vypsat nový.
Podle Tomčíka nejde o zdržení ze strany Prahy. „To musím zcela dementovat,“ řekl. Dodal, že zadávací dokumentace pro tendr na zajištění dopravy po roce 2029 ze strany Středočeského kraje a Prahy navíc ani není hotová a dokončena bude až v lednu, takže nejde o zdržení.
K dotazu na možné dopady na vozidlový park dopravce mluvčí ČD podotkl, že vliv na něj mají pouze požadavky zákazníků, tedy objednatelů dopravní obslužnosti. „Jaké typy vlaků naši zákazníci – objednatelé – ve smlouvách požadují, takové vlaky my zajistíme,“ dodal.
Středočeský radní Borecký ČTK řekl, že je přístupem Prahy k tak zásadnímu projektu frustrován. Ohrožena je podle něj jedna z nejdůležitějších soutěží na železniční dopravce a nové vlaky, které měly od roku 2029 sloužit občanům Středočeského kraje a Prahy. „Kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje, našeho organizátora veřejné dopravy, opakovaně zástupce hlavního města Prahy i ROPIDu upozorňovali na rizika spojená s odsouváním termínů v rámci schvalovacího procesu. Pevně věřím, že si Praha uvědomí, co je v sázce, a učiní kroky, které napomohou tomu, že jako objednatelé budeme moci od prosince 2029 rozjet projekt s novými kapacitními jednotkami a s transparentně vysoutěženým dopravcem,“ řekl ČTK Borecký. Hejtmanka Petra Pecková (STAN) chce podle něj o věci jednat s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS).
České dráhy tendr vypsaly před dvěma lety, podle serveru Zdopravy.cz šlo o největší soutěž na kolejová vozidla v historii.
Důvodem pro zrušení byly průtahy při plánování soutěže na dopravce v Praze v systému Pražské integrované dopravy. Zatímco Středočeský kraj, který většinu soutěže připravil, má už vypsání zakázky schválené, na pražském magistrátu se celý proces zadrhl, uvedl server. Praze a Středočeskému kraji končí smlouva na provoz vlaků s Českými drahami v roce 2029.