
Aktual.: 8.03.2025 22:19
Praha – Českého lva za nejlepší celovečerní film získalo drama Vlny. Snímek režiséra Jiřího Mádla připomíná události roku 1968, kdy Československo začala okupovat vojska Varšavské smlouvy. Členové České filmové a televizní akademie už dříve Vlny nominovali do boje o Oscara v kategorii cizojazyčných filmů, do užšího výběru se nedostal.
Dobové drama Vlny získalo nejvíce nominací na Českého lva, celkem 14, z nichž šest proměnilo. Vlny se loni staly nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech. Snímek zachycující práci novinářů Československého rozhlasu od premiéry 15. srpna navštívilo téměř 886.000 diváků. Na Slovensku se Vlny staly nejúspěšnějším českým filmem nebo filmem s českou producentskou majoritou, od 1. ledna 1993, tedy od vzniku samostatného Slovenska.
České lvy za vedlejší role získali Pauhofová a Majer z filmu Vlny
Cenu Český lev za nelepší herečku ve vedlejší roli získala Tatiana Pauhofová roli ve filmu Jiřího Mádla Vlny, který má 14 nominací. Stanislav Majer má Českého lva za nejlepšího herce ve vedlejší roli, rovněž ve filmu Vlny.
Pauhofová cenu pomyslně věnovala všem novinářům na Slovensku, kteří hájí demokracii. Majer si přál, abychom už nikdy neviděli scény, které zobrazují Vlny připomínající události roku 1968, kdy Československo začala okupovat vojska Varšavské smlouvy.
Film Vlny, který se dříve dostal do užšího výběru Oscarů, na jejich takzvaný shortlist, bral Českého lva také za nejlepší zvuk. Získal ho Viktor Ekrt.
Druhý z filmových favoritů, film Amerikánka Viktora Tauše získal křišťálovou sošku lva za nejlepší kostýmy. Převzal ji jejich tvůrce Jan Kadlec. Druhého Českého lva Jan Kadlec a Amerikánka dostali za nejlepší scénografii.
Nejlepší herečkou ve vedlejší seriálové roli se stala Simona Lewandowska za Dobré ráno, Brno! II. Petr Uhlík ze seriálu Metoda Markovič: Hojer má Českého lva za nejlepšího herce ve vedlejší roli v seriálovém díle.
Nejlepší hudbu složil Michal Novinski pro film Život k sežrání. Českého lva za nejlepší masky převzali Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec za film Smetana.
Křišťálovou sošku za nejlepší studentský film převzala režisérka Pola Kazaková za film Plevel. Nejlepším krátkým filmem se stal Bzukot Země, který režírovala Greta Stocklassa. Českého lva Stocklassa převzala spolu s producenty, jimiž byli Jakub Vacík a Marek Dusil.
Českého lva za nejlepší seriál dostala minisérie Metoda Markovič: Hojer
Českého lva za nejlepší seriál získala minisérie Metoda Markovič: Hojer tvůrců Jaroslava Hrušky a Pavla Soukupa ml. Seriál platformy Voyo rekonstruuje vyšetřování elitních policistů v Československu v 80. letech. Má šest dílů a vypráví o dopadení a usvědčení jednoho z nejděsivějších sériových vrahů normalizačního Československa Ladislava Hojera.
Za výkon v seriálu Metoda Markovič: Hojer dostal také Petr Lněnička cenu za nejlepšího mužského herce v seriálové roli. Ztvárnil v něm vyšetřovatele.
Českého lva pro herečku v hlavní seriálové roli se stala Zuzana Zlatohlávková za Dobré ráno Brno II. V seriálu České televize Zlatohlávková hrála moderátorku Radku.
Křišťálovou sošku za nejlepší střih si odnesl Alexandr Kaščejev za film Ještě nejsem, kým chci být. Dokument Kaščejev s režisérkou Klárou Tasovskou vytvořili pouze ze snímků fotografky Libuše Jarcovjákové, o níž pojednává.
Český lev za nejlepší kameru připadl Martinu Doubovi za film Viktora Tauše Amerikánka. Nejlepší scénář podle ČFTA napsal Jiří Mádl filmu Vlny, který režíroval.
O ceny, které uděluje ČFTA, se v závěrečném hlasování utkalo 29 titulů ve 22 kategoriích. Nejvíce nominací na Českého lva, a to 14 včetně nominace na nejlepší celovečerní film za loňský rok, má Mádlovo drama Vlny. Se 13 nominacemi následuje snímek režiséra Viktora Tauše Amerikánka inspirovaný skutečným příběhem dívky, která v době normalizace prošla ústavní péčí, a její touhou po svobodě. Do hlasování se v letošním 32. ročníku zapojilo 228 ze 407 členů ČFTA.
Už v lednu byly tradičně předány nestatutární ceny Českého lva. Cenu filmových fanoušků získal snímek Vlny, který na portálu ČSFD obdržel hodnocení nadprůměrných 88 procent. Cenu za nejlepší filmový plakát obdrželi Jan Kadlec a Jan Poukar, autoři plakátu k filmu Amerikánka.
ČFTA každoročně uděluje i cenu za mimořádný přínos české kinematografii, letos ji získali režisér scenárista a herec Karel Smyczek a dirigent Mario Klemens in memoriam.