Komerční prezentace Aktualizace: 9.03.2024 22:32
Praha – Českého lva za nejlepší celovečerní film roku 2023 získal film Bratři od režiséra Tomáše Mašína, jeho snímek líčí historii odbojové skupiny bratří Mašínů a jejich útěku do Západního Berlína. Na dnešním předávání 31. ročníku Českých lvů v pražském Rudolfinu proměnil film jedinou z 15 nominací. Hlavní cenu předávala dvaadevadesátiletá herečka Jiřina Bohdalová.
Akademici už dříve snímek Bratři nominovali do boje o Oscara v kategorii cizojazyčných filmů. Do užšího výběru se však nedostal.
Film mapuje roky života bratří Mašínů a rodiny po druhé světové válce až po jejich útěk v Německu. Pětice mladíků s pistolemi pronásledovaná tisíci vojáků se v boji o život dotkne hranic vlastního strachu i statečnosti. Štvanice trvající 30 dní nezůstane bez ztrát na obou stranách. Pouze oba Mašínové a jejich kamarád Milan Paumer se do Západního Berlína nakonec dostávají. Komunisté se však pomstí na jejich rodinách. Česká společnost je v pohledu na Mašíny rozdělena. Někteří lidé opakovaně požadují, aby jim bylo uděleno státní vyznamenání, jiní je označují za vrahy.
Autorem scénáře je Marek Epstein, hlavní role ve filmu ztvárnili Oskar Hes, Jan Nedbal, Adam Ernest, Matyáš Řezníček, Antonín Mašek, Matěj Hádek a Tatiana Dyková Vilhelmová.
Režisér Tomáš Mašín je vzdálený příbuzný bratrů Mašínů, a snímek připravoval asi deset let. V první etapě příprav spolupracoval i s Janem Novákem, autorem obsáhlého románu o bratrech Mašínech Zatím dobrý. Film nakonec dodělal s producentem Petrem Bílkem podle scénáře Marka Epsteina. Režisér příběh konzultoval i s Josefem Mašínem, s nímž se několikrát potkal. Oslovil také historiky Petra Blažka a Jiřího Padevěta.
Českého lva za hlavní role mají Hádek za Volhu a Peková za Přišla v noci
Ocenění Český lev za nejlepší mužský výkon v hlavní roli získal letos Kryštof Hádek za ztvárnění role Standy Pekárka v pětidílném televizním seriálu Volha. Cenu za nejlepší ženský výkon v hlavní roli si dnes večer z předávání v pražském Rudolfinu odnesla Simona Peková za ztvárnění Valerie v hororově laděné komedii Přišla v noci. Českého lva za nejlepší režii získali Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar za černou komedii Přišla v noci, která pojednává o svérázné šedesátnici Valerii.
Českého lva mají Jeřábek či Steinmasslová, ceny sbírají Bod obnovy i Volha
Ocenění Českého lva za nejlepšího herce a herečku ve vedlejší roli, které se dnes udílejí v pražském Rudolfinu, obdrželi Tomáš Jeřábek za ztvárnění role Pepy Horáčka v retroseriálu České televize Volha a Milena Steinmasslová za roli Dany ve snímku Němá Tajemství. Volha získala také cenu za nejlepší televizní seriál, masky a kostýmy, nejlepší zvuk, kameru, scénografii a střih měl film Bod obnovy. Ocenění za mimořádný přínos české kinematografii převzal kameraman Vladimír Smutný.
Ocenění za nejlepší krátký film získal snímek Atestace režiséra Jana Hechta, který pojednává o mladém nezkušeném lékaři. Cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize získal film Hranice režisérky Agnieszky Hollandové o osudech uprchlíků na polsko-běloruské hranici. Cenu za nejlepší animovaný film pak dostal na dnešním udílení snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo od režiséra a výtvarníka Filipa Pošivače. Nejlepší televizní minisérii je třídílná minisérie Matematika zločinu od režiséra Petera Bebjaka pro platformu Voyo.
Tvůrci filmu Němá tajemství pomohou vytvořením informačního portálu lidem s afázií, málo známou poruchou řeči v důsledku mrtvice či těžkého úrazu hlavy, kterou trpí více než 60.000 Čechů. „Než jsem si přečetla scénář, nic jsem o té nemoci nevěděla. Jedna ze součástí přípravy bylo také setkání s afatiky, s jejich lékaři a terapeuty. A je to choroba, kterou řadím mezi choroby pekelné,“ řekla ČTK Steinmasslová.
„Byla to barvitá postava, takovou roli jsem ještě nedostal. Nikdy jsme se tak nepřipravoval, po přečtení scénáře jsem byl přesvědčený, že ta postava je strašně zajímavá,“ uvedl k roli Horáčka Jeřábek.
O sošky Českého lva v závěrečném hlasování bojuje 26 titulů v 19 statutárních kategoriích. ČFTA pravidelně uděluje i ocenění za mimořádný přínos české kinematografii, které si v letošním roce převezme kameraman Vladimír Smutný. Nejvíce nominací na ocenění za loňský rok, 15, získal film Bratři.
Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii získá kameraman Smutný
Českého lva za mimořádný přínos kinematografii převezme 9. března kameraman Vladimír Smutný. Spolupracoval mimo jiné na oscarovém snímku Kolja nebo Nabarveném ptáčeti. Jeho jméno je spojováno zejména s režiséry Janem Svěrákem, Václavem Marhoulem, Karlem Kachyňou nebo Jiřím Vejdělkem. Je držitelem osmi Českých lvů, ale i mnoha prestižních mezinárodních ocenění. ČTK o tom dnes za Českou filmovou a televizní akademii (ČFTA) informovala Silvie Marková.
„Význam Vladimíra Smutného pro český film je nedocenitelný. Jeho vidění filmového obrazu je zcela originální, nezaměnitelné a obdivované i v zahraničí,“ uvedl prezident ČFTA Ivo Mathé.
Významné ocenění uděluje prezídium ČFTA osobnostem za mimořádné zásluhy o rozvoj české kinematografie v nejrůznějších profesích. V posledních letech byli takto oceněni například režisér a scenárista Hynek Bočan, dramaturgyně Marcela Pittermannová, producent a kinař Jan Jíra, mistr zvuku Ivo Špalj, producent Jaromír Kallista, režisérka Věra Plívová-Šimková nebo střihač Alois Fišárek.
Vladimír Smutný se narodil v roce 1942 v Praze, promoval na FAMU a poté se stal pomocným kameramanem studia Barrandov. K dnešnímu dni má ve své filmografii šest desítek celovečerních snímků. První film, na kterém pracoval jako hlavní kameraman, byl Poslední vlak režiséra Julia Matuly z roku 1982. Je držitelem osmi Českých lvů za nejlepší kameru za filmy – Lea, Tmavomodrý svět, Mazaný Filip, Král zlodějů, Tobruk, Poupata, Po strništi bos a Nabarvené ptáče. Jako kameraman se v letech 1996 až 2004 podílel i na úspěšném francouzském detektivním seriálu Maigret s Brunem Cremerem v hlavní roli.
V roce 2019 obdržel na filmovém festivalu v Karlových Varech Křišťálový glóbus za celoživotní přínos světové kinematografii. Za snímek Nabarvené ptáče režiséra Marhoula byl oceněn také na Mezinárodním festivalu Chicago i na Mezinárodní festivalu filmových kameramanů Camerimage. Smutný je také profesorem na pražské FAMU a je členem Evropské filmové akademie a Americké filmové akademie.