Palivov lnek ve vodkovch automobilech vyrb z vodku elektinu, kter vozidlo pohn. Pro jejich vrobu je zsadnm kovem platina. T se ron na celm svt vyt okolo pouhch 180 tun, nicmn 90 procent z tto produkce pochz ze t stt Jihoafrick republiky, Ruska a Zimbabwe. V souasnosti se na jeden palivov lnek pro vodkov automobil spotebuje zhruba 20 a 30 gram platiny, uvd HYTEP.

Platina je zatm naprosto nepostradatelnm kovem pro palivov lnky, uvedl Matoln. Jeho vdeck tm ped nkolika lety navrhl, sestrojil a patentoval soustku pro palivov lnky, kter potebuje na elektrodch mnohem mn platiny. V realit bude snen v zvislosti na podmnkch zhruba ptinsobn, zviset bude na dalm vvoji.

Kritickm problmem u kad inovace je komercializace. Jedna vc je nco vyrobit v laboratoi, druh je bt schopen vyrbt a to tak, aby vysok vrobn nklady nepevily sporu danou snenm obsahu platiny. Okem tak bv schopnost vyrbt inovativn produkt v poadovanm velkm mnostv, ekl Matoln.

Univerzita Karlova, kter je majitelem patentu, uzavela nedvno smlouvu s nmeckou firmou o vrob prototypu, kter ov monosti prbn vroby. Nejmenovan nmeck partner by ml nsledn vrobn zazen prodvat zjemcm o vrobu katalyztor nutnch pro palivov lnky.

V souvislosti s clem Evropsk unie o dekarbonizaci dopravy a pechodu na ekologitj monosti se oekv odklon od souasnch vozidel, kter vytv vt mnostv emis. V tk nkladn doprav mohou podle platformy hrt vt roli prv vozidla s palivovmi lnky na vodk. Jejich nespornou vhodou je dojezd na del vzdlenosti nebo fungovn pi nzkch teplotch, kdy dochz k vrazn menm ztrtm dojezdu v porovnn s bateriovmi elektromobily, mn.

ada studi predikuje, e cena vodkovch dlkovch nkladnch vozidel bude k roku 2030 dost mon i levnj ne u bateriovch protjk, uvedl analytik HYTEP Jan Sochor.

EU oznauje jako jeden z kl k dosaen cl v oblasti klimatu dekarbonizaci dopravy. Za tmto elem mus odvtv dopravy projt transformac, kter si vyd devadestiprocentn snen emis sklenkovch plyn ve srovnn s rokem 1990.

Podíl
Exit mobile version