asy se mn, typick lederhosen, tedy tradin bavorsk koen kraasy s padacm mostem, bhem let ve td E nahradily dobe stien obleky a msto voavho stromeku na vnitnm zptnm zrctku, korlkovho potahu na sedace idie a umlho psa pokyvujcho do rytmu jzdy za zadnm oknem se stal nejvtm high-litem interiru nejnovj generace ka ob displej MBUX Hyperscreen, kter pokrv palubn desku od sloupku ke sloupku.

Tradin ada Mercedesu mus nov vyhovt jet irmu spektru zkaznk ne kdykoliv v minulosti. A tak msto lederhosen holduje spe karaoke, mluv nsky a opj se tm nekonenm spektrem barev ambientnho osvtlen. Evropsk vkus ji nen rozhodujc, zdej klientela je sice pro Mercedes-Benz dleit, ale chleba se lme zejmna v Asii, a tak v USA. Nen tedy divu, e i pi jzd zapadlou ulikou si pipadte spe jako v anghaji nebo na newyorskm Times Square.

Od vymlen roztodivnch kenc karosskch styl a podeled automobilovch td jsou jin znaky a modely mercedes, ko prost bylo a je vdycky klasick sedan a kombk, vzhledem i charakterem konvenujcm ptapadestiletmu nmeckmu zubai. Ten u si dnes i porad s infotainmentem, kter definitivn opustil tlatka. A pozdvihne obo nad nesmysly typu Angry Birds v jeho menu, pro je v aut potebuje se mu pokus (asi bez spchu) vysvtlit jeho vnuk.

Tomu se jist bude lbit selfie kamera navrch palubn desky k poizovn fotografi a vide u stojcho auta, kterou lze navc pout pro konferenn videohovory. V ku mete dokonce hrt sudoku, ale taky sledovat videa na YouTube nebo se pipojit k rznm streamovacm slubm Spotify, Amazon Music nebo Apple Music.

Displej nahrazujc klasickou kapliku s budky pod volantem dopluje tedy pikov infotainment MBUX Hyperscreen za 43 000 K, kter zahrnuje nejen ob stedov 14,4 displej pro sprvu celho systmu, ale jet tet 12,3 displej pro spolujezdce.

Ve je seskupeno pod jedinou sklennou plochu. Pln digitln palubn deska je v pln ce interiru, kter se thne od stedu palubn desky. een inspirovan Hyperscreenem tdy S na vs rozhodn udl dojem.

Navigace je pehledn a snadno programovateln. Funkce jsou ale stle vce svzny s tem Mercedes Me. V tomto proveden se jedn o auto pro novou generaci, kter si hov v elektronickch hraikch. Infotainment je ale bleskurychl, by ve td S psob jet propracovanji.

Spolucestujc, kterou chcete vysadit

Osvtlen interiru se v noci odr v oknech a obtuje posdku. Mercedes E umouje nkter svtc lity vypnout, stle je ale svtla moc.

Nesmrn pohodln sedadla vs hkaj, ale osvtlen interiru vm rychle zadl na epilepsii, zrcadl se v noci v elnm skle i v bonch oknech. Svtc lity ve dvech, kter funguj jako varovn hlsie hldae mrtvho hlu a dalch asistent, nepestanou posdku dsit. Osvtlen se d natst ztlumit a nejotravnj lita pmo pod elnm oknem pln vypnout, jak ale toto mohlo projt homologac, nm nepestv vrtat hlavou. Asi se v laboratoch mak jen pes den.

Infotainment je rychl, efektn a se skvlou grafikou. Ale m pernou kyberasistentku, kter ml, kdy ji oslovte a nco po n chcete, a naopak vstupuje do diskuze a ske do hovoru posdce. Kdy si se spolujezdcem domlouvme posezen u piva, probere se a neopomene nm pipomenout, e pivo nen vhodn pro idie. Jinak vstupuje do hovoru zcela nahodile povtinou absolutn nesouvisejcmi poznmkami a moudry jak vytenmi z vprodejov broury o marketingu a ezoterice. Natst se d tato mimoka vypnout.

ko volbou ten

teni Auto.iDNES.cz sdlovali sv preference z uho vbru ankety Auto roku 2024 v R. Nejvce hlas u nich zskala tda E Mercedesu (17 %), s tsnm odstupem ped Toyotou Prius PHEV (16 %). Na tet mst se ve tenskm hlasovn umstila Honda CR-V (10 %), tvrt skonilo BMW ady 5 (9 %) a jako pt se umstilo Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV (8 %). Dle nsledovaly Subaru Crosstrek, Ford Bronco, Opel Astra ST GSE, Hyundai Ioniq 6, Porsche Cayenne, MG4 Electric, Audi Q8 e-tron, Kia EV9 atd.

O pacienty trpc kinetzou je v kabin tdy E dobe postarno dky programm Energising Comfort, kter kombinuj uklidujc zvuky, mobilizujc mas a aktivujc svtlo, aby postienm cestujcm pomohly zmrnit pznaky. Nov ko to na vae smysly i basovmi reproduktory v pednch sedadlech, kter vibruj do rytmu podle poteby. Doprovz je odpovdajc vizualizace na displejch, a to kupodivu i bhem jzdy.

Kvalita materil a celkov rove zpracovn jsou pikov. Jinak je i u ka pro mercedes typick ovldn s pouze levou pkou pod volantem obsluhujc svteln i straov funkce, napravo je pak subtiln voli automatick pevodovky.

Za volantem se sed vysoko, jakoby nad pstrojovou deskou, n si sedadlo idie nedte. O tom mte lep vhled z auta. Nabdka msta pro kolena zadnch cestujcch je solidn, ale na njak roztahovn to nen. Na to si muste podit tdu S. Pesto je zde o nco vce msta ne v nov ad 5. Prostoru nad hlavou je dostatek i pro vysok dospl. Mlk kufr m ale kvli baterii plug-in hybridnho pohonu pod podlahou objem jen alostnch 370 litr.

Rychleji stejnosmrn

Nov ko, jako jeden ze stejnch model znaky, m obshlou paletu pohon. K dispozici je ist benzik, nafk, a oboj i v plug-in hybridnm proveden.

Za oznaenm E 400e v testovanm voze je schovan dvoulitrov zehov tyvlec s vkonem 252 kon (185 kW), ktermu asistuje elektromotor vestavn v samoinn devtistupov pevodovce o vkonu 129 kon (95 kW). Kombinovan vkon je 381 kon (280 kW) a hodnota toivho momentu vrchol hodnotou 650 Nm. Vsledkem je psobiv dynamika. Na stovce jste za 5,3 s a maximlku m tato verze a ve 250 km/h.

Pocitov to vak stoj dost nmahy, pi normlnm svitn po dlnici je to bez zakobrtnut, ale kdy po nm chcete dynamiku, zmnu reimu, ztah, nejprve mus devtistupov automat podadit, auto se lehce zhoupne a pijde ztah doprovozen a nepstojn hrubm a hlasitm, nijak zvukomalebnm hlasem.

Jedn se o silnj verzi plug-in hybrid druh generace s elektrickm dojezdem 85 a 110 km. Baterie m vyuitelnou kapacitu 19,5 kWh a nabjet lze stdavm proudem vkonem 11 kW. Za pplatek lze podit i palubn nabjeku s vkonem a 57 kW. Mercedes tdy E je tak jednm z mla plug-in hybrid, kter nabz stejnosmrn nabjen. Lze tak rychle nabjet baterii, i kdy cestujete na dlouh vzdlenosti. Potom to msto necelch dvou hodit trv pouhch 27 minut.

Krom reim Individual, Hybrid, Electric a Sport je k dispozici tak reim B, kter teoreticky et energii baterie. Spoteba se samozejm odvj od toho, jak asto budete nabjet. My jsme doshli prmrnch 7,4 l/100 km, bez dobjen, kdy auto funguje jako klasick hybrid, pi dynamitj jzd ji konzumuje vce.

Jako na ltajcm koberci

Nov generace tdy E s typovm oznaenm W214 je pokraovnm jedn z nejstarch modelovch ad od nejstarho vrobce automobil. Jedn se o destou generaci pevn neperuen linie sahajc a do roku 1947. Krom pikov palubn elektroniky se nezapomnlo na poctivou mechaniku. Pedn zaven je typrvkov a zadn ptiprvkov, nechyb vzduchov odpruen. Ve je v zjmu aerodynamiky. ko vypad tak trochu jako ocucan bonbon, tup strm klesajc umk, zasouvac podsvcen kliky jako u tdy S, to ve pispv ke pikov aerodynamice.

Mercedes byl vdy jin, jezd a vypad jinak ne ostatn a vdy se mercedesovsky i ovld. BMW vm namlouv, e jste nejrychlej ze vech, ve voze s hvzdou ve znaku jste podobn rychl, ale bez propocenho trika, povdte si se spolujezdkyn, pobafvte z fajfky a ko se konejiv pohupuje. Natec zadn nprava (piplc se 81 tisc K) zvyuje stabilitu a podporuje agilitu, nejvce ji ovem budete velebit ve mst, nebo se otote na ptnku.

ko m super zen, nezamniteln typicky mercedesovsk se specifickou geometri s velkm zklonem rejdovho epu, u kterho si podvozki dovol hodn vyklonit pedn kolo. Auto tak i dky sv architektue se zadnm pohonem ochotn zat, v rychlch obloucch pevn dr stopu. Kdo by to od toho houpavho korbu ekl. A pak se podvte na tachometr, e lette na tom polti kriminlnmi rychlostmi.

Potvrdte si to pak pi brzdn. Bez podnho dupnut mte pocit, e auto nebrzd. Pedl m houbovitou odezvu, je hodn mkk, naplno auto brzd jen pi selpnut a na krev.

Pohon vech kol je s preferenc zadn npravy, take se auto chov vc jako zadokolka s tradin architekturou. Plug-in hybridy maj mk odpruen s vt svtlost podvozku, a pi jzd je to znt.

Digitln svtlomety svt skvle, ale protoe se neustle penastavuj, mihotnm vs tak sp znervzuj. Hlavn na dlninch cedulch je to obzvl᚝ otravn. Pochvalovat si ovem budete head-up displej, kter zobrazuje dopravn znaky spolu s naviganmi informacemi. Ve podstatn tak mte stle ped oima.

Nastaven elektronickch systm je velmi diskrtn. Bezpenostn technologie na palub jsou komplexn, ale na rozdl od nkterch konkurennch systm vs takka neru. Asistent jzdy v jzdnm pruhu funguje, pi pejezdu ry jemn zavibruje, ale nesna se vm vytrhnout volant z rukou. K dispozici je automatick upozornn na omezen rychlosti, kter se ve vchozm nastaven zapne pi kadm nastartovn vozu, ale pstup a deaktivace vyaduje pouze dv stisknut na hlavnm displeji.

Nov tda E evidentn vcelku dobe spojuje tradici s modernost. Zape se ale typ W214 do historie stejn dobe jako nkdej fenomn W124? To uke a as. Jist je, e konkurence od Audi a BMW dostala opt velmi silnho soupee. A to je z hlediska zkaznk urit dobe. Ten kyberneticko-svteln metaverse mezikontinentlnho korbu ovem natst nepope nezamniteln fleur mercedesu a poctiv automobilov grunt s vypiplanou mechanikou. A to dnes mezi stle stejnjmi auty zaslou ocenn. Tohle auto si bt eskm autem roku 2024 opravdu zaslou.

esk auto roku je opravdu i tak trochu esk

Auto roku 2024 v esk republice nese ttek Made in Germany, svm zpsobem je ale i tak trochu n. Je toti sestaven z cel ady komponent od tuzemskch firem nebo poboek zahraninch spolenost, mimo jin to jsou Brano Group, Continental Barum, Gumrny Zub i Gumotex. Jedn se napklad o obloen zavazadlovho prostoru, zvedk, kln, ren, pneumatik, hadiek ostikovacho systmu, rznch druh koberc, vysokopevnostnch roub, zmk a pitahova dve, npravovch pruin, rznch druh tsnn, ady podvozkovch dl pes elektrick parkovac brzdy a po sofistikovanj komponenty typu elektrick vodn pumpy.

Podíl
Exit mobile version