Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Festival Krumlov odstartoval s barokními tanečníky na vodě a ohňostrojem

12 července, 2025

Brankář Škarek podepsal smlouvu se San Jose

12 července, 2025

Karlovarský festival dnes končí, cenu převezmou Skarsgaard a Brožek

12 července, 2025

Lavrov přistál v Severní Koreji, zahájil plánovanou třídenní návštěvu

12 července, 2025

České volejbalistky porazily v Lize národů mistryně Evropy Turkyně

11 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili
Česká

Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili

PersonálPodle Personál4 prosince, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 4.12.2024 14:58

Praha – Žáci čtvrtých tříd základních škol se zhoršili v přírodních vědách, v matematice jsou jejich výsledky srovnatelné s rokem 2019. Vyplývá to z výsledků mezinárodního testování dovedností a znalostí z matematiky a přírodních věd (TIMSS), které se koná jednou za čtyři roky. V testování žáků osmých tříd, do kterého se ČR zapojila naposledy v roce 2007, se čeští žáci zhoršili v přírodních vědách, ale zlepšili v matematice. Osmáci i čtvrťáci dosáhli nadprůměrného výsledku ve srovnání s průměrem zapojených zemí i s průměrem zemí Evropské unie. Výsledky dnes novinářům představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Lepších výsledků dosahovali v matematice i přírodních vědách chlapci, rozdíly mezi dívkami a chlapci jsou větší u žáků na druhém stupni. Testování se konalo v roce 2023, ve čtvrtých ročnících se zapojilo 59 zemí, v osmých 44 zemí. V Česku se do testování zapojilo asi 220 škol. Nejlepších výsledků dosáhly východoasijské země, například Singapur, Tchaj-wan či Korejská republika. Česko se do testování zapojuje od roku 1995, uvedl Zatloukal.

Od roku 2019 stoupl podíl žáků čtvrtých tříd, kteří dosáhli nízké vědomostní úrovně v přírodovědě, zároveň klesl podíl těch na výborné úrovni. V matematice zůstává podle inspekce podíl čtvrťáků v jednotlivých kategoriích podobný. Výuku žáků ovlivnila od testování v roce 2019 pandemie covidu-19, podle inspekce měla distanční výuka větší dopad na žáky čtvrtých tříd než na žáky druhého stupně ZŠ.

Od roku 1995 se v ČR postupně zvyšoval podíl žáků osmých tříd s nedostatečnými znalostmi v matematice, z původních dvou procent na současných osm. Podíl osmáků s nejvyšší úrovní znalostí klesl za tuto dobu z 15 na deset procent. V porovnání s rokem 2007 ale podíl žáků ve dvou nejvyšších vědomostních kategoriích stoupl. U přírodních věd se podíl osmáků v nejvyšších úrovních od roku 2007 snížil, naopak těch s nedostatečnými znalostmi přibylo.

Českým žákům se v testování z matematiky nejméně dařilo v orientaci v grafech, tabulkách či diagramech. Podle Zatloukala je úzký vztah mezi matematickou a čtenářskou gramotností. Žáci podle něj mají potenciál se v této oblasti zlepšovat. „Ten potenciál neznamená, že bychom museli něco dramaticky měnit, proměňovat, jen se na to zaměřit,“ řekl Zatloukal. Platí to podle něj pro první i druhý stupeň.

V přírodovědných předmětech se čeští žáci podle Zatloukala spíše postupně zhoršují ve všech tématech. Souvisí to podle něj i s aprobovaností učitelů, kdy pedagog nemá vystudovaný obor daného předmětu. V přírodovědných předmětech je podle něj míra aprobovanosti relativně nižší než v jiných. Učitelé, kteří se na daný předmět nespecializují, podle něj potřebují více podpory, jak mají vyučovat.

V porovnání s průměrem zemí EU se čeští žáci ve výuce málo setkávají s pokusy či badatelsky orientovanou výukou. Například 43 procent českých žáků čtvrtých tříd nikdy žádný pokus ve škole nedělalo. Nedostatek experimentální výuky může podle inspekce snižovat zájem o přírodní vědy a omezovat rozvoj praktických dovedností. Nízký důraz na experimentální a badatelsky zaměřenou výuku je v českých školách i na druhém stupni, uvedla inspekce.

 

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Karlovarský festival dnes končí, cenu převezmou Skarsgaard a Brožek

Několik desítek lidí protestovalo v Praze proti svazku SOCDEM se Stačilo!

Zaplněný sál v K. Varech nadšeně uvítal Skarsgaarda a film Citová hodnota

Policisté na Zlínsku doprovodili k lesu losa, který se pohyboval v křižovatce

V Nemocnici Nymburk po kyberútoku funguje asi třetina počítačů

Policie zadržela muže podezřelého z osahávání žen, projevil lítost

Jansta z kauzy motolské nemocnice zůstává ve vazbě, neuspěl se stížností

Jeden ze dvou montérů, kteří spadli z plošiny, zemřel v nemocnici

Zemědělský fond loni farmářům vyplatil 41,2 mld. Kč, meziročně o 10,3 mld. více

Tipy Redaktorů

Brankář Škarek podepsal smlouvu se San Jose

12 července, 2025

Karlovarský festival dnes končí, cenu převezmou Skarsgaard a Brožek

12 července, 2025

Lavrov přistál v Severní Koreji, zahájil plánovanou třídenní návštěvu

12 července, 2025

České volejbalistky porazily v Lize národů mistryně Evropy Turkyně

11 července, 2025

Záplavy v Texasu si podle Trumpa vyžádaly nejméně 135 životů

11 července, 2025

Poslední Zprávy

O titul na Wimbledonu se střetnou Sinner s Alcarazem, Siniaková v deblu dohrála

11 července, 2025

Výškař Štefela si na Diamantové lize v Monaku vyskákal stříbro

11 července, 2025

Salač byl v tréninku Moto2 na Sachsenringu sedmý

11 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.