Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Kometa v Lize mistrů i podruhé vyhrála, Hradec Králové opět neuspěl

1 září, 2025

FC Paříž porazil Mety 3:2 a připsal si první výhru v Ligue 1 po 46 letech

1 září, 2025

Starobní penze klesnou dalším komunistickým funkcionářům, novela je účinná

1 září, 2025

Ministerstvo financí zveřejní výsledek státního rozpočtu ke konci srpna

1 září, 2025

Lehečka porazil Mannarina a postoupil poprvé do čtvrtfinále tenisového US Open

1 září, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili
Česká

Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili

PersonálPodle Personál4 prosince, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 4.12.2024 14:58

Praha – Žáci čtvrtých tříd základních škol se zhoršili v přírodních vědách, v matematice jsou jejich výsledky srovnatelné s rokem 2019. Vyplývá to z výsledků mezinárodního testování dovedností a znalostí z matematiky a přírodních věd (TIMSS), které se koná jednou za čtyři roky. V testování žáků osmých tříd, do kterého se ČR zapojila naposledy v roce 2007, se čeští žáci zhoršili v přírodních vědách, ale zlepšili v matematice. Osmáci i čtvrťáci dosáhli nadprůměrného výsledku ve srovnání s průměrem zapojených zemí i s průměrem zemí Evropské unie. Výsledky dnes novinářům představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Lepších výsledků dosahovali v matematice i přírodních vědách chlapci, rozdíly mezi dívkami a chlapci jsou větší u žáků na druhém stupni. Testování se konalo v roce 2023, ve čtvrtých ročnících se zapojilo 59 zemí, v osmých 44 zemí. V Česku se do testování zapojilo asi 220 škol. Nejlepších výsledků dosáhly východoasijské země, například Singapur, Tchaj-wan či Korejská republika. Česko se do testování zapojuje od roku 1995, uvedl Zatloukal.

Od roku 2019 stoupl podíl žáků čtvrtých tříd, kteří dosáhli nízké vědomostní úrovně v přírodovědě, zároveň klesl podíl těch na výborné úrovni. V matematice zůstává podle inspekce podíl čtvrťáků v jednotlivých kategoriích podobný. Výuku žáků ovlivnila od testování v roce 2019 pandemie covidu-19, podle inspekce měla distanční výuka větší dopad na žáky čtvrtých tříd než na žáky druhého stupně ZŠ.

Od roku 1995 se v ČR postupně zvyšoval podíl žáků osmých tříd s nedostatečnými znalostmi v matematice, z původních dvou procent na současných osm. Podíl osmáků s nejvyšší úrovní znalostí klesl za tuto dobu z 15 na deset procent. V porovnání s rokem 2007 ale podíl žáků ve dvou nejvyšších vědomostních kategoriích stoupl. U přírodních věd se podíl osmáků v nejvyšších úrovních od roku 2007 snížil, naopak těch s nedostatečnými znalostmi přibylo.

Českým žákům se v testování z matematiky nejméně dařilo v orientaci v grafech, tabulkách či diagramech. Podle Zatloukala je úzký vztah mezi matematickou a čtenářskou gramotností. Žáci podle něj mají potenciál se v této oblasti zlepšovat. „Ten potenciál neznamená, že bychom museli něco dramaticky měnit, proměňovat, jen se na to zaměřit,“ řekl Zatloukal. Platí to podle něj pro první i druhý stupeň.

V přírodovědných předmětech se čeští žáci podle Zatloukala spíše postupně zhoršují ve všech tématech. Souvisí to podle něj i s aprobovaností učitelů, kdy pedagog nemá vystudovaný obor daného předmětu. V přírodovědných předmětech je podle něj míra aprobovanosti relativně nižší než v jiných. Učitelé, kteří se na daný předmět nespecializují, podle něj potřebují více podpory, jak mají vyučovat.

V porovnání s průměrem zemí EU se čeští žáci ve výuce málo setkávají s pokusy či badatelsky orientovanou výukou. Například 43 procent českých žáků čtvrtých tříd nikdy žádný pokus ve škole nedělalo. Nedostatek experimentální výuky může podle inspekce snižovat zájem o přírodní vědy a omezovat rozvoj praktických dovedností. Nízký důraz na experimentální a badatelsky zaměřenou výuku je v českých školách i na druhém stupni, uvedla inspekce.

 

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Starobní penze klesnou dalším komunistickým funkcionářům, novela je účinná

Děti se po letních prázdninách vrací do lavic, začíná nový školní rok

Stát by se měl připravit na nabývání digitálních aktiv, doporučil audit

Ve věku 92 let zemřel kameraman Krkonošských pohádek František Němec

Doba ve starobní penzi se prodloužila v průměru na 24,7 roku

O prázdninách zemřelo při nehodách v ČR 94 lidí, nejvíc za 4 roky

Lipavský: K hlasování v zahraničí se zapsalo asi 27.500 voličů

Válek: E-žádanky budou povinné od července 2026, ušetří až 35 mld Kč ročně

Volební model STEM: ANO a Spolu oslabilo, SPD posílilo

Tipy Redaktorů

FC Paříž porazil Mety 3:2 a připsal si první výhru v Ligue 1 po 46 letech

1 září, 2025

Starobní penze klesnou dalším komunistickým funkcionářům, novela je účinná

1 září, 2025

Ministerstvo financí zveřejní výsledek státního rozpočtu ke konci srpna

1 září, 2025

Lehečka porazil Mannarina a postoupil poprvé do čtvrtfinále tenisového US Open

1 září, 2025

Děti se po letních prázdninách vrací do lavic, začíná nový školní rok

1 září, 2025

Poslední Zprávy

Juventus porazil FC Janov 1:0, vyhrál i podruhé bez inkasovaného gólu

1 září, 2025

Krejčíková odvrátila proti Townsendové osm mečbolů a je ve čtvrtfinále US Open

1 září, 2025

Sparta se vrátila do čela tabulky, Sigma porazila Baník a Plzeň remizovala v Liberci

1 září, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.