Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

USA zavedou od 1. srpna na zboží z EU clo 30 procent, oznámil Trump

12 července, 2025

Tlumočník netlumočí slova, ale myšlenku, říká tlumočnice karlovarského festivalu

12 července, 2025

Wimbledon vyvrcholí další bitvou Sinnera s obhájcem titulu Alcarazem

12 července, 2025

Ministr Lavrov se v KLDR setkal s vůdcem země a ministrem zahraničí

12 července, 2025

Český občan zemřel při výstupu na skály v Dolomitech, potvrdilo MZV

12 července, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili
Česká

Čeští žáci byli v mezinárodním testování nadprůměrní, i když se zhoršili

PersonálPodle Personál4 prosince, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 4.12.2024 14:58

Praha – Žáci čtvrtých tříd základních škol se zhoršili v přírodních vědách, v matematice jsou jejich výsledky srovnatelné s rokem 2019. Vyplývá to z výsledků mezinárodního testování dovedností a znalostí z matematiky a přírodních věd (TIMSS), které se koná jednou za čtyři roky. V testování žáků osmých tříd, do kterého se ČR zapojila naposledy v roce 2007, se čeští žáci zhoršili v přírodních vědách, ale zlepšili v matematice. Osmáci i čtvrťáci dosáhli nadprůměrného výsledku ve srovnání s průměrem zapojených zemí i s průměrem zemí Evropské unie. Výsledky dnes novinářům představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Lepších výsledků dosahovali v matematice i přírodních vědách chlapci, rozdíly mezi dívkami a chlapci jsou větší u žáků na druhém stupni. Testování se konalo v roce 2023, ve čtvrtých ročnících se zapojilo 59 zemí, v osmých 44 zemí. V Česku se do testování zapojilo asi 220 škol. Nejlepších výsledků dosáhly východoasijské země, například Singapur, Tchaj-wan či Korejská republika. Česko se do testování zapojuje od roku 1995, uvedl Zatloukal.

Od roku 2019 stoupl podíl žáků čtvrtých tříd, kteří dosáhli nízké vědomostní úrovně v přírodovědě, zároveň klesl podíl těch na výborné úrovni. V matematice zůstává podle inspekce podíl čtvrťáků v jednotlivých kategoriích podobný. Výuku žáků ovlivnila od testování v roce 2019 pandemie covidu-19, podle inspekce měla distanční výuka větší dopad na žáky čtvrtých tříd než na žáky druhého stupně ZŠ.

Od roku 1995 se v ČR postupně zvyšoval podíl žáků osmých tříd s nedostatečnými znalostmi v matematice, z původních dvou procent na současných osm. Podíl osmáků s nejvyšší úrovní znalostí klesl za tuto dobu z 15 na deset procent. V porovnání s rokem 2007 ale podíl žáků ve dvou nejvyšších vědomostních kategoriích stoupl. U přírodních věd se podíl osmáků v nejvyšších úrovních od roku 2007 snížil, naopak těch s nedostatečnými znalostmi přibylo.

Českým žákům se v testování z matematiky nejméně dařilo v orientaci v grafech, tabulkách či diagramech. Podle Zatloukala je úzký vztah mezi matematickou a čtenářskou gramotností. Žáci podle něj mají potenciál se v této oblasti zlepšovat. „Ten potenciál neznamená, že bychom museli něco dramaticky měnit, proměňovat, jen se na to zaměřit,“ řekl Zatloukal. Platí to podle něj pro první i druhý stupeň.

V přírodovědných předmětech se čeští žáci podle Zatloukala spíše postupně zhoršují ve všech tématech. Souvisí to podle něj i s aprobovaností učitelů, kdy pedagog nemá vystudovaný obor daného předmětu. V přírodovědných předmětech je podle něj míra aprobovanosti relativně nižší než v jiných. Učitelé, kteří se na daný předmět nespecializují, podle něj potřebují více podpory, jak mají vyučovat.

V porovnání s průměrem zemí EU se čeští žáci ve výuce málo setkávají s pokusy či badatelsky orientovanou výukou. Například 43 procent českých žáků čtvrtých tříd nikdy žádný pokus ve škole nedělalo. Nedostatek experimentální výuky může podle inspekce snižovat zájem o přírodní vědy a omezovat rozvoj praktických dovedností. Nízký důraz na experimentální a badatelsky zaměřenou výuku je v českých školách i na druhém stupni, uvedla inspekce.

 

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Český občan zemřel při výstupu na skály v Dolomitech, potvrdilo MZV

Auto projelo na Nymbursku benzinku, poškodilo stojan a vyřadilo stanici z provozu

Obrana vyhlásila tendr na 185 vozů za 24,7 miliardy, mají sloužit mj. jako sanitky

Nově diagnostikovaných poruch pohlavní identity za 10 let přibylo čtyřnásobně

Vláda projedná plán na podporu kolektivního vyjednávání, jeho podpora se zvýší

Česku chybí kvalitní protikorupční strategie, uvedl Kotora z TI

Karlovarský festival dnes končí, cenu převezmou Skarsgaard a Brožek

Několik desítek lidí protestovalo v Praze proti svazku SOCDEM se Stačilo!

Zaplněný sál v K. Varech nadšeně uvítal Skarsgaarda a film Citová hodnota

Tipy Redaktorů

Tlumočník netlumočí slova, ale myšlenku, říká tlumočnice karlovarského festivalu

12 července, 2025

Wimbledon vyvrcholí další bitvou Sinnera s obhájcem titulu Alcarazem

12 července, 2025

Ministr Lavrov se v KLDR setkal s vůdcem země a ministrem zahraničí

12 července, 2025

Český občan zemřel při výstupu na skály v Dolomitech, potvrdilo MZV

12 července, 2025

Auto projelo na Nymbursku benzinku, poškodilo stojan a vyřadilo stanici z provozu

12 července, 2025

Poslední Zprávy

Obrana vyhlásila tendr na 185 vozů za 24,7 miliardy, mají sloužit mj. jako sanitky

12 července, 2025

Slovensko chce do úterý dohodu k plánu zastavit dovoz plynu do EU

12 července, 2025

Baseballista Chlup si jako první Čech zahraje za Jomiuri elitní japonskou ligu

12 července, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.