ZANIKL TRAT: zkokolejka z Ostravy do Bohumna byla na Ostravsku posledn

Mapa Mstn drhy Ostrava Bohumn a Mstsk vlen drhy Bohumn

Zkladem mstn drhy do Bohumna se stala tra mezi Polskou Ostravou a Hruovem z roku 1904. Vznikla jako zkorozchodn (760 mm) s parnm a pozdji i elektrickm provozem.

Jakmile tuto tra zskala do vlastnictv spolenost Slezsk zemsk drhy, zaalo se budovat prodlouen drhy a do Novho Bohumna k ndra Drhy csae Ferdinanda. Vznikla tak elektrifikovan tra o dlce pes 11 kilometr. Prvn vlaky se mezi Slezskou Ostravou a Bohumnem rozjely v roce 1914.

Zatmco v Bohumn byla konen stanice nemnn, v Ostrav se nkolikrt mnila. V roce 1917 po vstavb novho skho mostu (dnes mostu Miloe Skory) drha dorazila do Moravsk Ostravy. V tehdej Tnsk ulici fungoval vbec prvn pestupn terminl mezi zkorozchodnou a normln rozchodnou elektrickou drhou.

V roce 1950 se vak konen stanice opt sthovala. Do roku 1960 vozy z Bohumna zajdly a k divadlu Zdeka Nejedlho, dnes Antonna Dvoka. Tam se potkvaly i se spoji Mstn drhy OstravaKarvin (Zanikl trat o n najdete zde). Jene v t dob u bylo rozhodnuto o konci zkokolejnch drah na Ostravsku.

Tra se smrem od Ostravy postupn zkracovala smrem ke Hruovu. Prvnho jna roku 1973 po n vlaky vyjely do Bohumna naposledy. Drha mezi Ostravou a Bohumnem o rozchodu 760 mm zanikla na Ostravsku jako posledn.

V ned
Je

30. z 1973 se bohumnt rozlouili s tramvajemi, o pr dn pozdji u byly nkter vozy rotovny

Tramvaj nebo vlak?

I kdy drha hlavn svmi vozy pipomn tramvaj, tra byla postavena jako typick mstn drha, co tak dokazuje koncesn listina Slezskch zemskch drah z roku 1915. Soupravy se v t dob stavly stejnou technologi, a proto vlastn nejde rozeznat, jestli jde jet o tramvaj, nebo u vlak.

Pi naten reporte jsme prozkoumali v podstat celou 11kilometrovou tra z Ostravy a do Bohumna. Ukeme vm speciln vztuhy mostu Miloe Skory, dky kterm pes nj mohly vozy elektrick drhy pejdt.

Pes most Miloe Skory (sk most) vedla tra do Bohumna v letech 1917 a 1960 GPS: 49.8374608N, 18.2962872E

Podvme se taky na jedinou dochovanou ndran budovu, kter pamatuje jet pvodn drhu Polsk Ostrava Hruov. Daleko vc pamtek vak objevme a na perifrii, teba zklady ekrny a jedin kompletn most.

Nejvce ns asi pekvapily neobvykl kilometrovnky zasazen pmo do obrubnk v bohumnskch ulicch. Podvali jsme se samozejm i na msto ped bohumnskm ndram, kde tra z Ostravy konila.

Pvodn kilometrovnk mstn drhy Ostrava Bohumn v obrubnku tdy Edvarda Benee GPS: 49.9033714N, 18.3527744E

Jako bonus nakonec zajdeme i na bohumnskou mstskou vlenou drhu mezi ndram a Starm Bohumnem. Ta sice pvodn s drhou z Ostravy nesouvisela, protoe vznikla dvno ped n, v roce 1949 po pevzet zkokolejnch trat ostravskm dopravnm podnikem k s n vak byla spojena.

Podvme se, jak dnes vypad pvodn bohumnsk vtopna, a zjistme, kde vlastn spoje od ndra historicky konily. Ostravsko je stle nevyerpanou studnic zaniklch trat, urit se tam jet nkdy vrtme.

Vlaky na kolej

Pomozte nm se Zaniklmi tratmi

Mte doma fotografie nebo amatrsk zbry zaniklch trat z doby jejich provozu? Napite nm a podlte se o svoje poklady, rdi je s uvedenm zdroje uveejnme.

Aktuln shnme podklady k tmto tratm:

  • Praha-Vrovice Praha-Kr
  • Brno hlavn ndra Krlovo Pole
  • Malodrha Krlv Dvr Beroun Konprusy
  • Vleka Kjov Vtn
  • Hranice v echch Adorf
  • Nov dol Haidmhle
  • Bernartice u Javornka Otmuchw
  • VidnavaNysa
  • Nchod Kudowa-Zdrj
  • Praha Maleice Nkladov ndra ikov
  • Vleka Zbrojovky Vsetn
  • Chucheln Racibrz
  • Opava zpad Pilscz
  • Slavsk tunel
  • Tunel Litomice

N mail je [email protected]

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts