nsk ministerstvo obchodu uvedlo, e Peking se bude snait prostednictvm WTO spor s Washingtonem nejprve urovnat. A potom by pily na adu odvetn kroky, kter mohou bt napklad v podob celnch poplatk. O jejich zaveden by na musela podat WTO a ta by musela s poadavkem souhlasit.

na o vstupu do WTO vyjednvala zhruba 15 let, jej dost byla schvlena v roce 2001. Jejm vstupem se organizace rozila o klov svtov trh.

lensk zem WTO se sdlem v enev mohou podvat stnosti na obchodn praktiky jinch len a hledat npravu prostednictvm procesu urovnn spor.

nsk ministerstvo obchodu v prohlen zveejnnm na internetu uvedlo, e USA formulovaly diskriminan dotan politiku. Uvedla, e krok USA vylouil nsk vrobky, naruil spravedlivou hospodskou sout a naruil globln dodavatelsk etzec pro vozidla s alternativnm pohonem.

Spojen stty v roce 2022 zaaly uplatovat zkon na sniovn inflace, jeho clem je nejen zmrnit inflaci, kter byla v t dob nejvy za vce ne 40 let, ale tak snit deficit federln vldy. Tato opaten vedla podle Pekingu k tomu, e byly z americkho trhu vyloueny vybran produkty z ny i dalch zem.

Od letonho roku nemaj amerit kupci automobil nrok na daov levy ve vi 3 750 a 7 500 USD, pokud byly kritick materily nebo jin sousti bateri vyrobeny nskmi, ruskmi, severokorejskmi nebo rnskmi spolenostmi. Tyto dotace jsou soust klimatick legislativy podapsan americkm prezidentem Joe Bidenem, pojmenovan jako zkon o sniovn inflace do roku 2022.

Podle novch pravidel USA, kter vstoupila v platnost 1. ledna, mlo pouze 13 z vce ne 50 elektromobil prodvanch v USA nrok na daov levy, co je pokles oproti dvma destkm model v roce 2023, pe agentura AP

na je dominantnm hrem v oblasti bateri pro elektrick vozidla a m rychle se rozvjejc automobilov prmysl, kter by mohl bt vzvou pro etablovan svtov vrobce automobil, kdy se roz po celm svt. Jej sla je v elektrickch vozidlech a jej spolenosti se staly ldry v technologii bateri, dodv AP.

nsk trojsk k jede pes Mexiko

Amerika vede s nou obchodn vlku, a prv ambicizn nsk automobilky jsou vraznm symbolem tohoto boje. an chtj na nronch trzch jako je Evropa i Severn Amerika uspt. Tradin ekonomiky se zavedenmi vrobci ovem nedokou efektivn elit plivu lacinch a stle kvalitnjch aut. Evropa se neme shodnout na tom, zda stavt nskm autm pekky ve vstupu na trh v podob cel, prozatm vede Evropsk komise vyetovn kvli podezen, e nsk vlda ekonomick atak na Evropu v podn autoprmyslu dotuje.

USA jsou radiklnj. Kandidt na americkho prezidenta Donald Trump, kter za americk autoprmysl mohutn bojuje, chce importovanm autm vyhlsit vlku. Prv te stavte velk, monstrzn vrobn zvody v Mexiku a eho si myslte, e doshnete? Chcete tady prodvat auta a nenajmat americk dlnky, ale ne, vy uspjete. Na kad auto, kter pekro hranici, uvalme 100% clo, cituje Trumpa magazn Quattroruote a dodv, e ped nkolika tdny Trump hovoil o padestiprocentnch clech na nsk vozidla, 60% na veker zbo vyroben v n a 10% na zbo doven odkudkoli ze svta. Pedevm vylouil, e by se bl jakkoli komern odvety z Pekingu: Vy chcete pelstt ns a my vs. Je to velmi jednoduch a velmi spravedliv.

na si toti nala cestu do Ameriky od jihu. nt vrobci chtj toti pout Mexiko jako trojskho kon, aby vstoupili na severoamerick trh se svmi elektromobily za konkurenceschopn ceny. V loskm roce v USA pevil dovoz z Mexika dovoz z ny, a to pedevm dky odvtvm vozidel, nhradnch dl a motor, p Quattroruote. Bidenova administrativa potvrdila Trumpovu politiku zvyovn cel na nsk dovoz, m se cla na rzn zbo, jako jsou auta, zvila ze 2 na 27,5 %.

Reuters letos v noru informoval, e nejvt svtov vrobce elektrickch vozidel BYD plnuje v Mexiku stavbu automobilky na vrobu svch elektromobil.

Podíl
Exit mobile version