
Aktual.: 24.03.2025 10:37
Praha – Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zadržela o zhruba 60 procent víc padělků než v roce 2023. Bylo jich 29.991, což v cenách originálů odpovídalo přibližně 97,5 milionu korun. Předloni hodnota padělaného zboží činila zhruba 36 milionů korun. ČOI o tom informovala v tiskové zprávě.
Počet kontrol zaměřených na padělané zboží naopak klesl – zatímco v roce 2023 inspektoři uskutečnili 803 kontrol, loni jich bylo 714. Porušení právních předpisů ČOI zaznamenala při 477 kontrolách, z čehož v 274 případech zjistila padělané zboží. Za porušení právních předpisů ČOI pravomocně udělila 409 pokut v hodnotě 6,9 milionu korun. V roce 2023 to bylo 602 pravomocných pokut za 10,1 milionu korun.
Kontroly padělků loni ČOI uskutečnila ve stáncích, v kamenných prodejnách a zaměřila se i na e-shopy. „Přestože ČOI každoročně uskutečňuje kontrolní akci zaměřenou na dodržování zákazu nabídky, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu, dochází v této oblasti stále ke značnému porušování právních předpisů, o čemž svědčí vysoké procento zjištění,“ konstatovala inspekce.
Nejvíce padělků, 14.463, loni připadlo na oděvy, následovaly hračky a hry (8810 padělků) a další kategorie. Nejčastěji padělanými značkami byly podle ČOI PokémonWizards, Nike, Karl Lagerfeld, Tommy Hilfinger, Guess, Adidas nebo Louis Vuitton.
ČOI zajišťuje ochranu práv spotřebitelů, má na starosti mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Kontroluje firmy a živnostníky, kteří nabízejí zboží a služby. Nesleduje kvalitu potravin, pokrmů a tabákových výrobků. Úřad se člení na ústřední inspektorát a jemu podřízené inspektoráty se sídly v sedmi krajských městech.