Komerční prezentace Aktual.: 12.09.2024 10:20

Praha – Mateřské školy se v nedostatečné míře věnují logopedické prevenci, ačkoliv logopedické vady a poruchy řeči představují jednu z nejčastějších příčin odkladů povinné školní docházky. Vyplývá to ze zprávy České školní inspekce (ČŠI). Včasné zapojení dětí do předškolního vzdělávání má přitom prokazatelný vliv na školní připravenost, předčasných odchodů ze studia i pozdější úspěšnost ve vzdělávání.

Mateřské školy doporučují k diagnostice či odborné péči logopeda děti se zjevnou narušenou komunikační schopností. Odborníci jsou navíc často mimo mateřskou školu. Pouze dvě pětiny mateřských škol využívají služeb interního pedagogického pracovníka, jako je logoped, logopedický asistent či logopedický preventista. Pětina škol zajišťuje logopedickou prevenci a péči prostřednictvím služeb externího pracovníka docházejícího do mateřské školy.

„Učitelé mají nějaká očekávání od dětí a mají minimální standard připravenosti, a když ho nemají, tak se iniciuje odklad povinné školní docházky. I přes to podle učitelů je připravenost dětí velmi rozdílná. Když se zavede legislativní opatření, které minimalizuje odklady, tak rozdíly budou ještě větší. Je nutné dát cílenou podporu učitelům mateřských i základních škol. Učitelé základních škol nejčastěji upozorňují, že nejvýraznější problémy jsou v grafomototrice, řečových dovednostech a samostatnosti. Logopedické vady bývají nejčastějším důvodem k odkladu,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Zatímco rozvoji grafomotoriky se v předškolní přípravě dětí věnuje převážná většina mateřských škol, na logopedickou prevenci se zaměřuje 60 procent z nich.

Pětina mateřských škol nedostává od základních škol žádnou zpětnou vazbu týkající se školní připravenosti dětí a více než třetina mateřských škol nevyhodnocuje úspěšnost dětí v dalším vzdělávání. Efektivní spolupráce je důležitá z hlediska připravenosti budoucích žáků, tak i přechodu dětí do dalšího stupně vzdělávání.

ČŠI doporučuje na základě získaných zjištění větší podporu zapojení dětí do předškolního vzdělávání dříve než v pěti letech, a to s ohledem na prokazatelné přínosy dlouhodobější účasti dětí v předškolním vzdělávání. Stejně tak je důležitá pravidelná komunikace a spolupráce mateřských a základních škol za účelem zlepšení školní připravenosti dětí a sjednocení pohledu na jejich potřebné schopnosti a dovednosti.

„Tato zpráva měla za cíl poukázat na fakt, že je potřeba, aby se odklady (školní docházky) snížily. Pouze tehdy to může mít pozitivní vliv na děti. Vysoký podíl odkladů způsobuje v nadcházejícím vzdělávání obtíže. Je nutné s nimi pracovat tak, aby odklady byly skutečně pro děti přínosné,“ uvedl Zatloukal.

ČŠI provedla hospitace v 684 mateřských školách, 96 přípravných tříd základních škol a 364 základních školách.

 

Podíl
Exit mobile version