Komerční prezentace Aktual.: 3.12.2024 12:02

Praha – Výdaje domácností na služby a produkty rozhlasového a televizního vysílání stouply v loňském roce na 22,3 miliardy korun z 20,2 miliardy korun v roce 2022. V dnes zveřejněné publikaci Audiovizuální a mediální sektor v ČR – 2023 to uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Poplatky za rozhlasové a televizní vysílání tvořily podle údajů z výročních zpráv České televize a Českého rozhlasu přibližně 7,8 miliardy korun, zbylé výdaje tvořily služby zprostředkovatelů televizního a rozhlasového vysílání, streamovací služby či předplatné internetových kanálů jako například Netflix, sdělili statistici.

V Česku loni zajišťovalo televizní vysílání 121 provozovatelů a rozhlasové 42 provozovatelů, podobně jako v předchozím roce. Televizní diváci měli v loňském roce k dispozici šest veřejnoprávních programů a 37 soukromých programů s celostátním pokrytím, soukromí provozovatelé k tomu lokálně nabízeli téměř 300 regionálních programů. Posluchači mohli všude na území Česka naladit deset veřejnoprávních a 14 soukromých rozhlasových stanic. Z regionálních rozhlasových programů pak měli k dispozici 14 veřejnoprávních a 58 komerčních.

Veřejnoprávní televize loni odvysílala přes 44.000 hodin vysílání, z čehož 23 procent zaujímaly zpravodajské pořady, 20 procent dramatické, 19 procent sportovní a 17 procent publicistické a dokumentární pořady. „Obchodní sdělení, reklamy a upoutávky tvořily u veřejnoprávní televize necelé jedno procento, zatímco u soukromých provozovatelů představoval tento typ vysílání 13 procent vysílacího času. Komerční stanice také více času věnovaly hudebním a zábavním pořadům,“ uvedl ČSÚ.

U rádií převládalo hudební vysílání. U soukromých rozhlasových stanic tvořila hudba 74 procent vysílacího času, u veřejnoprávních 59 procent. Větší díl vysílacího času byl na veřejnoprávních programech zaměřen na zpravodajství a publicistiku, kde měly čtvrtinový podíl, na soukromých stanicích to bylo necelých šest procent. „Na stanicích Českého rozhlasu bylo také přes pět procent vysílání věnováno pořadům pro děti a tři procenta kulturně dramatickým pořadům, kterým bylo na soukromých stanicích přiděleno jen mezi jedním a dvěma procenty vysílacího času. Větší podíl na komerčních rozhlasových stanicích naopak zabíraly moderátorské vstupy a reklama,“ podotkli statistici.

Výdaje domácností na rozhlasové a televizní vysílání zřejmě porostou. Ve Sněmovně je nyní novela zákonů o veřejnoprávní televizi a rozhlasu, která mimo jiné zvyšuje poplatky pro Českou televizi a Český rozhlas. Poplatek pro ČT má stoupnout o 15 korun na 150 korun měsíčně a poplatek pro Český rozhlas o deset korun na 55 korun za měsíc. Sněmovní opozice klade této novince značný odpor. První čtení novely trvalo ve Sněmovně 18 hodin. ČT i Český rozhlas již dříve avizovaly, že v případě nezvýšení poplatků budou muset přistoupit k úsporám a propouštění.

Podíl
Exit mobile version