Do test pro adatele o idisk oprvnn pibude 35 otzek statickch a deset dynamickch. Jsou zamen na bezpenou jzdu i novinky v souvislosti se zmnami silninho zkona, kter zaaly platit od letonho roku. Jde napklad o zen sedmnctiletch idi s mentorem i zaazen novch dopravnch znaek, jako jsou bezpen odstup i sdlen zna.

Testov otzky ministerstvo postupn pidv posledn dva roky, za tu dobu jejich poet narostl ze zhruba 850 na vce ne tisc. Nyn tedy pibude dalch 45. Dynamick otzky jsou ve form vide nebo potaovch simulac.

Ve vstnku ministerstva dopravy otzky pibydou 1. nora.

Ministerstvo dopravy ve spoluprci s asociac autokol pedstavuje nov sady otzek se tvrtletnm odstupem. Do budoucna pot napklad s novmi formami otzek, na kter by byl omezen as nebo by se k nim u po zadn odpovdi nebylo mon vracet.

Zatmco pedchoz nov sady otzek byly zpravidla njak tematicky zamen, u tchto to neplat. Tentokrt nemaj jedno konkrtn tma. U statickch otzek tvrci volili kombinaci zsad bezpen jzdy a zejmna novinky souvisejc s novelou silninho zkona, pedevm o novch dopravnch znakch. Mezi nov pat znaka bezpen odstup. Mnme kompletn vznam tto dopravn znaky a zamujeme se prv na pravidlo dvou vtein. Take, aby bylo idim vtpovno to pravidlo dv vteiny (odstupu), ekl Milan Janda za ministerstvo dopravy z odboru agend idi.

Dynamick otzky jsou zameny zejmna na dopravn situace, kter asto vedou ke krizovm situacm nebo dopravnm nehodm, uvedl Milan Janda z ministerstva dopravy. Nov otzky se podle nj oproti pedchozm dynamickm otzkm zam na to, co mohou nov idii dlat v rizikovch situacch, kter nezpsobili, aby byl dopad co nejmen. Mezi modelovmi situacemi se objev napklad zaazovn do prbnho pruhu z pipojovacho nebo pedjdn. Dal se zamuj na bezpenost a plynulost dopravy, zejmna ve vtch mstech.

Defenzivn jzda

V novch otzkch idii e i to, co je defenzivn jzda, jak sprvn jezdit v pipojovacm pruhu i kter ikonka z asistent vozidla informuje idie, e m rozsvcen zadn mlhov svtla. Podle Jandy tm chtj reagovat na to, jak ve vozech pibv rznch asistent. Myslm, e ada nejen zanajcch idi, ale i souasnch idi nev, co se dje, kdy se rozsvt njak asistent nebo sdlova. Co to vlastn znamen a jak by se mli vbec zachovat, dodal.

Je to problematika, se kterou se asto setkvme, e idii v dnench modernch vozidlech nevd, co znamenaj konkrtn sdlovae, ekl Janda.

Statick otzky se tkaj zejmna novinek platnch od 1. ledna letonho roku. Velk st otzek je zamena na program L17, ve kterm mohou lid dit u od 17 let v doprovodu registrovanho mentora. Otzky adatele seznamuj s tm, kdo me dlat mentora, jak jsou podmnky a podobn. Dal st otzek studenty autokol seznamuje s novmi dopravnmi znakami, jako je teba sdlen zna nebo bezpen odstup. Ke spoust dopravnch nehod dochz prv nedodrenm bezpenho odstupu, ekl Pavel Fiala z Policie R a dodal, e tyto otzky jsou kvli prevenci zaazeny i mezi nov dynamick otzky.

Podle Jandy nastoup do autokol kad rok asi sto tisc novch adept idiskho oprvnn.

Testy dky tomu, e jsou zveejnn na rznch webech, neslou podle Milana Jandy jen pro ky autokol, ale i pro ty, kte idisk prkaz ji vlastn. Sekundrn je tm vzdlvme, protoe ty otzky se vdycky sname zamit na nco novho nebo na nco, kde se nejvce chybuje, uvedl. Mezi novmi otzkami tak bude napklad jedna zamen na to, zda je idi vozidla povinen dodret bezpen bon odstup 1,5 metru resp. metr pi mjen cyklisty, kter jede ve stejnm smru ve vyhrazenm jzdnm pruhu. Sprvn odpov je, e nemus, jeliko v takovm ppad nejde o pedjdn.

Podle Jandy jsou nov otzky, kter ministerstvo dopravy posledn dva roky do souboru otzek dopluje, o nco t잚, ne ty pvodn. Potvrzuj to zkuenosti od zkouek. Smyslem novch otzek je nenachytvat adatele, neslovkait, ale nauit, zdrazuje Ji Novotn z asociace autokol. Autokolci maj pravidla pochopit, ne jen se memorovat otzky. I proto existuj v novch otzkch rzn varianty stejn otzky.

Clem novch otzek je, aby adatel znal zkon a vdl, jak reagovat. Ne aby se uil odpovdi nazpam. m vce tch otzek bude, tm men je pravdpodobnost, e se je adatel nau nazpam. Naopak se nau zkon, shrnuje Milan Janda.

Nov autokola

Podle Jiho Novotnho z Asociace autokol je vytven novch dynamickch otzek pro vzdlvn zanajcch idi dleit a asociace se na n do budoucna zam podle dostupnch finannch prostedk.

Teoretick zkouky adatel o idisk oprvnn probhaj na potach v 206 obcch s rozenou psobnost po cel republice. Testy skldaj adatel online v systmu ministerstva dopravy. Kad adatel jimi mus projt a mus je spn absolvovat, aby mohl pokraovat v praktick sti zkouky, v jzdch.

Do nkolika let by ministerstvo dopravy chtlo pijt s rozdlenm teoretick zkouky na dv sti, kter nejsp budou koprovat statick a dynamick otzky. V dovednostn sti budou adatel aktivn zaklikvat situace, kter se v tom provozu v rmci t animace dj, ekl Janda. Znalostn st se podle Novotnho zam na znalost pravidel provozu, dovednostn se zam na prevenci v rizikovch situacch.

Podíl
Exit mobile version