Komerční prezentace Aktualizace: 22.07.2024 12:55
Loštice (Šumpersko) – Až 100 tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který dnes vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Přerovsku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých polích výrazně zrychlí sklizeň. Na celém světě zatím jezdí 15 těchto nejvýkonnějších mlátiček vybavených různými čidly a GPS navigací. Novinářům to řekl Martin Čala ze společnosti Agrotec Group, která kombajn na tuzemských polích testuje.
Agronom zemědělské společnosti Palomo z Loštic Martin Rosta si dnes výkon obří mlátičky na devadesátihektarovém poli s pšenicí pochvaloval. „Je to opravdu impozantní stroj, který dokáže sklidit až 100 tun obilí za hodinu. Kdybychom tady teď jezdili s našimi dvěma menšími kombajny, tak za hodinu sklidíme tak 60 tun,“ řekl ČTK Rosta. Nový kombajn se podle něj vyznačuje také vysokou kvalitou sklizně. „Ztráty jsou minimální. Pole je perfektně vysečené a nezůstávají na něm žádné klásky. Zvládl posekat i obilí, které nám tady po bouřce polehalo,“ dodal.
Velkým zemědělským podnikům obří kombajn podle Čaly může ušetřit čas i peníze, sklizeň dokáže zkrátit až o polovinu. „Okna na sklizeň se kvůli počasí stále zkracují. Tento kombajn umožňuje sklidit co nejvíce v době, kdy je na pole možné s technikou vyjet,“ uvedl Čala. Sklízecí zařízení používá k oddělení zrna obilí od klasů, stébel a plev nejmodernější technologie. „Má čidla, která určí kvalitu sklizeného zrna, a také GPS navigaci, která vede stroj polem s přesností jeden až dva centimetry. Vybaven je i senzorem, který velmi podrobně zjišťuje, jaké množství živin zmizelo z půdy během žní a kolik živin by se mělo na pole vrátit zpět,“ dodal Čala.
Moderními technologiemi prošpikovaná mlátička využívá dva rotory o průměru 61 centimetrů, které měří téměř čtyři metry. Oproti původnímu modelu jsou tedy o polovinu delší. Výkon 775 koní dodává kombajnu šestnáctilitrový motor. „Pokud obsluha jede s mlátičkou na hraně výkonnosti, což je žádoucí, a dojde k zahlcení stroje, stačí pouze stisknout tlačítko v kabině a mlátička se sama vyčistí. Řidič ani nemusí opouštět kabinu,“ podotkl Čala.