Komerční prezentace Aktual.: 4.09.2024 10:23

Praha – I přes stabilizaci české ekonomiky po období vysoké inflace vnímají dvě třetiny Čechů současnou situaci jako ekonomickou krizi. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro Generali Investments CEE, jehož výsledky má ČTK k dispozici. Lidé mají největší obavy z rostoucích nákladů na bydlení a vysokých cen energií, přetrvává také strach z inflace.

Zvyšování nákladů na bydlení označilo za hlavní obavu pro osobní finance 18,6 procenta lidí. Dalších 17,2 procenta vidí největší hrozbu v cenách energií, pro 16,2 procenta dotázaných to je pokračování vysoké inflace a pro 13,9 procenta nižší reálné mzdy.

„Obecně jsou ze svých financí nejméně nervózní zástupci střední generace a lidé ve věku 54 až 65 let. Mladé do 35 let mnohem více znervózňují rostoucí náklady na bydlení, včetně nákladů na jeho pořízení, a inflace obecně. Naopak vysoké ceny energií způsobují vrásky především střední a nejstarší generaci,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Dopady inflace, která v předchozích dvou letech byla 15,1 a 10,7 procenta a teprve letos se přiblížila k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB), pociťuje 83,4 procenta Čechů. Lidé proto i nadále mění kvůli vyšším cenám své nákupní zvyklosti. Podobně jako před rokem uvedlo 60 procent dotázaných, že se snaží zmenšit svou spotřebu energií a vody. Podobný je podíl těch, kteří šetří na jídle. Třetina lidí omezila své výdaje na volnočasové aktivity, čtvrtina omezuje nebo ruší předplatné streamovacích služeb nebo časopisů.

Průzkum také ukázal, že významná část Čechů v posledním roce změnila způsob s nakládáním se svými úspory s ohledem na snižující se úrokové sazby. „Téměř čtvrtina tak buď už převedla, nebo plánuje převést své peníze na spořicí účet do jiné banky, která nabízí vyšší úrok. Přes deset procent respondentů pak plánuje uložit peníze do jiného investičního produktu,“ uvedl Jáč.

Průzkum se uskutečnil v polovině srpna na reprezentativním vzorku 1039 respondentů od 18 do 65 let ze všech krajů České republiky. Sběr dat se uskutečnil prostřednictvím aplikace Ipsos Instant Research.

Podíl
Exit mobile version