Aktual.: 29.07.2025 13:18
Mořice (Prostějovsko) – Společnost E.ON Drive Infrastructure dnes u dálnice D1 v Mořicích na Prostějovsku zprovoznila první veřejné dobíjecí stanoviště pro těžká elektrická nákladní vozidla v České republice. S výkonem až 400 kW a možností současného nabíjení čtyř kamionů a osmi osobních vozů to je nejvýkonnější dobíjecí lokalita v síti E.ON Drive v Česku. Novinářům to dnes řekl jednatel E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma. Nákladních vozidel poháněných elektromotorem v Česku zatím jezdí jen několik desítek, v příštích letech by se jejich počet měl zvyšovat a zároveň s tím i počet dobíjecích lokalit.
Dobíjecí místo u obce Mořice disponuje osmi dobíjecími body pro osobní automobily a v brzké době k nim podle Klímy přibudou dvě stejně výkonné stanice s možností dobíjení pro další čtyři vozy. Pro nákladní dopravu jsou připraveny tři stanice se čtyřmi speciálně přizpůsobenými průjezdnými místy. Dobíjecí areál zabírá více než 4000 metrů čtverečních a zahrnuje i odpočinkové zóny.
Do vybudování dobíjecího místa v Mořicích společnost investovala 75 milionů korun. Zprovoznění tohoto stanoviště je podle Klímy významným krokem v podpoře rozvoje elektrické nákladní dopravy v tuzemsku. „V České republice je více než 3000 veřejných dobíjecích stanic, ale žádná zatím nebyla speciálně připravená pro elektrické nákladní vozy. Pro rozvoj tranzitní dopravy je potřeba vytvořit odpovídající infrastrukturu,“ uvedl.
Společnost E.ON Drive Infrastructure připravuje podobné projekty na dalších 15 místech. Na podzim zprovozní dobíjecí místo pro kamiony v areálu společnosti MAN v Čestlicích u Prahy, další chystá například ve Vystrkově u Humpolce. Pokrýt jimi chce postupně hlavní dálniční tahy vedoucí přes Česko. „Naším cílem je mít koridor, abychom co 120 kilometrů měli pokrytí,“ řekl Klíma, podle kterého je Česko tranzitní země a elektrických nákladních vozů zahraničních dopravců bude na tuzemských dálnicích přibývat.
Zájem o elektrická nákladní auta roste v celé Evropské unii včetně ČR. Zatímco jejich podíl na celkovém počtu nových nákladních aut loni v EU dosáhl 2,3 procenta, v Česku to bylo pouze 0,3 procenta. I tak se ale loni v Česku podle webu Čistá doprava Centra dopravního výzkumu (CDV) prodalo dosud nejvíce elektrických nákladních vozů, a to 27. Na nákup osobních elektroaut a elektrododávek byly vypsané dotace, na nákladní elektromobily zatím žádný dotační program není.
Menší zájem o elektrické nákladní automobily způsobuje pravděpodobně i nedostatečná síť dobíjecích stanic pro tato těžká vozidla, na jejíž rozvoj se proto společnost E.ON hodlá zaměřit. Na vybudování rychlodobíječek pro nákladní auta na elektřinu vypsalo loni ministerstvo dopravy výzvu v programu Doprava 2021-2027, v níž vyčlenilo 540 milionů korun. Letos byla ve stejném programu vypsána další výzva s částkou 400 milionů korun.
Společnost E.ON působí v oblasti elektromobility od roku 2010 a v současnosti v tuzemsku provozuje více než 650 veřejných dobíjecích bodů.