Komerční prezentace Aktual.: 6.02.2025 09:36

Praha – Evropská investiční banka (EIB) půjčí státu 11,75 miliardy korun na modernizaci české železnice, zavádění evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS) a stavbu bezpečných železničních přejezdů. Finance jsou součástí balíčku ve výši přibližně 25 miliard korun, který EIB schválila v roce 2023 a který má podpořit zkvalitnění českých železnic. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a viceprezident EIB Kyriacos Kakouris dnes na ministerstvu financí podepsali smlouvu o půjčce. EIB dnes uzavřela také smlouvu o půjčce městu Ústí nad Labem ve výši 1,08 miliardy korun, která je určena na modernizaci městské infrastruktury.

Finance z půjčky budou podle Kupky směřovat do projektů modernizace železnice. Peníze bude stát investovat také do dalšího rozvoje evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS, řekl dnes novinářům. Více než miliardu korun od EIB Ústí nad Labem podle primátora města Petra Nedvědického v letech 2024 až 2028 podpoří opravu budov, obnovu dopravy a renovaci energetické sítě. V plánu je také podpora vzdělávání a sociální péče v Ústí nad Labem.

„Modernizací železniční sítě zvyšujeme kvalitu železničních služeb, ale přispíváme také k ekologičtější a udržitelnější budoucnosti,“ uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris. Modernizace železnic v ČR a dalších evropských zemích má EU pomoct splnit cíl dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Zhruba 40 modernizačních projektů financovaných z nového úvěru EIB mají být hotovy do konce roku 2028. Kromě zaměření na udržitelnost mají také zlepšovat regionální soudržnost.

„Díky úvěru bude Správa železnic schopná získat dotace na jednotlivé projekty z evropského mechanismu spravedlivé transformace, což ještě zvýší efektivitu tohoto způsobu financování,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Finanční podpora EIB například umožní Správě železnic zavést evropský systém řízení železničního provozu ERTMS. Nový systém řízení železniční dopravy je v EU povinný. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí a umožňuje zvýšení kapacity železnice.

Podpora zamíří také do rekonstrukce osmi železničních stanic ve třech uhelných regionech na Karlovarsku, Ústecku a Ostravsku. Rekonstrukce má zlepšit pohodlí a bezpečnost cestujících, zlepšit přístupnost pro osoby se zdravotním postižením a zajistit větší energetickou úsporu budov. Některé z těchto budov budou přestavěny na nové kancelářské či obchodní prostory.

Podle dřívějšího vyjádření Stanjury má Česko s EIB aktuálně tři investiční smlouvy na podporu rozvoje dopravní infrastruktury, jednu z roku 2019 na částku 11,5 miliardy korun, úvěr z roku 2023 ve výši zhruba 25 miliard korun a loni podepsanou smlouvu na částku 13 miliard korun. EIB v Česku působí od roku 1992.

Českou železniční síť tvoří téměř 9500 kilometrů hlavních tratí, zhruba třetina je elektrifikována. V roce 2023 železniční dopravci v ČR přepravili zhruba 184,6 milionu cestujících, 95 procent počtu z předcovidového roku 2019. Za první tři čtvrtletí loňského roku vlaky podle statistik na webu Českého statistického úřadu přepravily téměř 142 milionů cestujících. V roce 2023 vlaky přepravily 90,2 milionu tun nákladu, což bylo 91,5 procenta nákladu z roku 2019. Za první tři čtvrtletí loňského roku vlaky přepravily 62,9 milionu tun nákladu.

EIB loni v ČR podpořila projekty za 62,6 mld. Kč, meziročně o třetinu víc

Skupina EIB loni v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur (62,6 miliardy korun). Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu. Hlavní část prostředků směřovala do modernizace a rozvoje železnice a na podporu energetické infrastruktury. Novinářům to dnes v Praze řekl Kakouris. Za tři desetiletí působení EIB v Česku byla celková podpora více než 30 miliard eur (755 miliard korun).

V rámci modernizace české železnice poskytla loni EIB české vládě půjčku 527 milionů eur (13 miliard korun) na zkvalitnění železniční sítě. Dalších 300 milionů eur (7,5 miliardy korun) půjčila banka Českým drahám na modernizaci vozového parku. V oblasti energetiky poskytla EIB úvěr 400 milionů eur (deset miliard korun) společnosti ČEZ na rozvoj rozvodné sítě.

Náměstek ministra financí Marek Mora na tiskové konferenci uvedl, že vláda při jednání o půjčkách od EIB vždy zvažuje i možnost, že by si prostředky zajistila vydáním státních dluhopisů. „Musíme vždy vyhodnotit, jak je půjčka od EIB výhodná, jako stát s dobrým ratingem si také můžeme levně půjčovat. U dopravy ale peníze od EIB stále vycházejí výhodněji,“ řekl.

EIB loni podpořila i české podniky. Poskytla financování za 90 milionů eur (2,3 miliardy korun) internetovému prodejci potravin Rohlík a 30 milionů eur (755 milionů korun) softwarové společnosti Y Soft na podporu výzkumu. Prostřednictvím českých bankovních institucí nabídla také výhodné úvěry malým a středním firmám.

V letošním roce plánuje EIB v Česku dál financovat rozvoj dopravní a energetické infrastruktury. Podle Kakourise by peníze měly jít i na opatření proti záplavám a proti suchu. Podpora se chystá i pro rozvoj dostupného bydlení. Mora doplnil, že Česko má zájem i o podporu v oblasti jaderné energetiky. Zároveň ale připustil, že toto téma je citlivé, protože akcionáři EIB jsou všechny země Evropské unie a část z nich se k jaderné energetice staví odmítavě.

Evropská investiční banka je institucí Evropské unie, která se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy EU. Dává k dispozici peníze na životaschopné projekty a přispívá tím k dosažení politických cílů EU.

 

Podíl
Exit mobile version