Akce se koná od 10. do 15. dubna a svou premiéru si zde odbude mnoho výrobků a produktových řad od renomovaných čínských i mezinárodních značek z oblasti módy, vůní, šperků, alkoholických nápojů, luxusních potravin, elektroniky a biotechnologií. Podle odhadů navštíví proslulý veletrh na čínském ostrově Hainan během pěti dnů celkem asi 300 tisíc lidí, píše agentura Reuters.
Na třetím ročníku veletrhu CICPE (China International Consumer Products Expo) tak nechybí třeba značky jako L’Oréal, Kärcher, Carpigiani, Diageo, Platinum Guild International, Huawei či Dell. Oproti předchozímu roku stoupl počet vystavovatelů o 500 na zhruba 2 800.
„V loňském roce tu tak rušno nebylo, ale letos zažívá veletrh opravdový boom,“ říká Amy Imbriacová, generální manažerka společnosti Tumi, jež se věnuje výrobě tašek a zavazadel.
Oblíbená bezcelní zóna
Provincie bývá často označována za „Havaj Číny“. Od roku 2020 se stala jednou z hlavních čínských nákupních destinací, a to i proto, že kvůli protipandemickým omezením nemohli Číňané jednoduše cestovat do zahraničí. Právě tržby na Hainanu ale díky tomu rychle vzrostly a i význam této provincie tak během poměrně krátké chvíle stoupl.
V roce 2021 představovaly útraty za luxusní zboží na ostrově 13 procent všech útrat za takové výrobky v celé Číně. Před pandemií to bylo šest procent a role tohoto ostrova bude nejspíš narůstat i nadále. Vliv má také i fakt, že pouhých 13 procent Číňanů má cestovní pas.
Do budoucna má Peking s touto částí země navíc i další velké plány. Už před pár lety zřídil na části ostrova mezinárodní zónu volného obchodu, díky čemuž tu získaly zahraničí firmy mnohem větší ekonomickou svobodu.
Díky tomu je možné obchodovat se zbožím bez jakýchkoliv bariér zavedených celními úřady, mezi které se řadí třeba cla nebo kvóty. Do roku 2025 se tato celní výhoda má navíc týkat celého ostrova, což by mohlo jeho popularitu ještě navýšit.
Míří sem už i západní značky
V uplynulých dvou letech založila řada podniků na Hainanu i nejrůznější obchody, výrobní závody a dokonce i ústředí, aby využily politických výhod chaj-nanského přístavu volného obchodu. Podle statistik tak na Chaj-nanu nyní působí významné značky a přední společnosti z 52 zemí, jako například LVMH nebo Richemont.
„Máme pocit, že letos tu každý vystavovatel chce představit své nejnovější produkty, a to proto, aby využil příležitostí, jež souvisí s možným znovuoživením čínské spotřeby,“ dodala pro agenturu Reuters Ella Yuová, která pracuje jako vedoucí sekce komunikace v čínském kosmetickém konglomerátu Shiseido.