Inovujte, nebo zpomalte. Snižování emisí dopadlo už i na nákladní lodě

Cílem IMO je osekat do roku 2050 emise lodní dopravy na polovinu v porovnání s rokem 2008. Od dopravců také požaduje kalkulaci celkové uhlíkové stopy lodí a prokazování systematického snižování emisí skleníkových plynů.

Analytici tvrdí, že nejjednodušší zatím bude prostě lodě zpomalit. Pokles rychlosti o desetinu znamená snížení spotřeby paliva až o třicet procent.

„Ve výsledku jsou dopravci nuceni buď snížit rychlost plavby, nebo lodě inovovat,“ shrnuje pro agenturu Reuters Jan Dieleman, prezident lodní společnosti Cargill.

Možné zpomalení námořní plavby přichází ve chvíli, kdy jsou dopravci ve svízelné situaci. Po covidových letech je zatěžuje obrovský nárůst poptávky, ekonomiky se zotavují z lockdownů, chybí nové lodě a omezená kapacita může ještě zrychlit inflaci, která celosvětově nabírá na tempu.

Některé společnosti testují a objednávají nákladní lodě s alternativními palivy, jako je methanol. Jiné věří, že nahradí ropu vodíkem nebo čpavkem, ale to je běh na dlouhou trať. Další dokonce testují možnou variantu využití větrného pohonu.

Potenciální nízkouhlíkové technologie jsou v rané fázi vývoje, a tak většina nových objednávek je stále na nákladní lodě poháněné fosilními palivy. Třetinu z nich, tedy 741 nákladních lodí, tvoří pohon na zkapalněný zemní plyn, dvacet čtyři lodí bude poháněno metanolem a šest uhlíkem. Na dalších 180 čeká nějaká forma hybridního pohonu pomocí baterií, ukazují data analytické společnosti Clarkson.

„Dochází k patové situaci mezi průmyslem, který je orientovaný na dlouhodobé investice a moderní dobou s vysokým tempem změn,“ tvrdí John Hatley, generální manažer finské technologické společnosti Wartsila.

Záruky chybí

Lodní průmysl nyní nemá žádnou záruku, která z futuristických vizí se nakonec prosadí, a tak analytické firmy neočekávají příliv objednávek na úplně nové lodě. Větší poptávku čekají po přístrojích a technologiích, které prodlouží životnost plavidel, jež jsou aktuálně v provozu.

„Energeticky úspornější zařízení mají však daleko k vyřešení problému emisí, takže výhledově stejně bude třeba přejít k výrobě zcela nových plavidel,“ upozorňuje Peter Sand, analytik společnosti Xeneta.

Podle něj už další generace lodí na mazut výrazně sníží emise uhlíku. Reálné bude přepravit stejné množství nákladu s poloviční uhlíkovou stopou než před deseti lety, dodává Sand.

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts