Mražené pohlazení na dřívku slaví 100 let. Češi jsou věrni tradici

Do Nelsonova obchodu jednoho dne zavítal chlapec, který se dlouho nemohl rozhodnout, zda si za své drobné peníze koupí spíš zmrzlinu nebo čokoládovou tyčinku. Obchodníka tedy napadlo obě pochutiny spojit a po několika pokusech přišel se zmrzlinou v čokoládě. S novým výrobkem zaznamenal Nelson s obchodním partnerem Russellem C. Stoverem značný úspěch, již během roku 1922 prodávali až milion kusů této zmrzliny denně.

Nedlouho poté firmu na výrobu nanuků prodali a americké soudy v roce 1928 patent na Eskimo Pie zrušily. Ve 20. letech byla ve Francii založena společnost Esquimo-Brix, která vyráběla tuto zmrzlinu bez dřevěného držátka a v Rakousku se od roku 1927 prodávalo eskimo na dubovém dřívku.

„Je to malý, geometricky řečeno, hranol, asi tak 9 cm x 4 cm x 3 cm, politý ztuhlou čokoládou, a z čeho myslíte, že ten hranol je? Zmrzlina, samá zmrzlina, a přes ní kolem dokola čokoláda. Jeden člověk to tu vynašel před třemi roky, patentoval, patent prodal a dnes — samozřejmě — je milionářem,“ napsaly o eskimu v roce 1925 československé Národní listy.

V roce 1934 požádal židovský obchodník Emil Probst v Praze o povolení živnosti na výrobu a velkoprodej cukrovinek a také zmrzliny v čokoládě nazvané Eskimo. Jeho podnikání skončilo o pět let později, kdy byla celá Probstova rodina deportována do koncentračního tábora v Terezíně.

V roce 1938 představila pražská firma Vašata a spol. ve svém automatu na Václavském náměstí vlastní zmrzlinu v čokoládě pod názvem Nanuk. Její receptura vycházela z americké zmrzliny Eskimo-Pie a její název odkazoval k inuitskému lovci Nanukovi, hlavnímu protagonistovi stejnojmenného filmu Roberta Flahertyho z roku 1922. V Československu vyráběl zmrzlinu pod názvem Eskymo i Nanuk po roce 1948 podnik Laktos.

Češi jsou věrni tradici

Podle zástupců tuzemských supermarketů dávají Češi přednost tradičním značkám jako je Eskymo, Míša či Mrož. Kromě klasických příchutí pak vyhledávají slaný karamel, pistácie, mango nebo cookies.

Koronavirus ovlivnil mimo jiné i nákupní zvyky Čechů. Během pandemie si zvykli dělat nákupy méně často, ale ve větším objemu. Přednost také dávají balením v kelímku na úkor nanuků.

„U nanuků je v porovnání s lety předchozími možné sledovat mírný pokles na prodané kusy, zákazníci nově začali dávat přednost rodinným balením zmrzlin,“ řekla mluvčí hypermarketů Globus Aneta Turnovská. Obliba tradičních českých nanuků je podle ní na stejné úrovni jako v případě zahraničních značek.

On-line supermarket Košík.cz sleduje vyšší oblibu kelímkových zmrzlin, tvoří 60 procent prodejů. I proto se rozhodl je nabízet v rámci vlastní značky Authentic, uvedl šéf nákupu e-shopu Josef Hovořák.

Němý film Nanook of the North z roku 1922

Komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související články

Latest Posts