„Poptávka jednoznačně převýšila nabídku. Možnosti dodání nového vozu byly výrazně nižší, než kolik by se podařilo zaregistrovat, kdyby tento problém nevznikl,“ uvedl tajemník Svazu výrobců automobilů Josef Pokorný. Ve srovnání zejména se západní Evropou Česko zaostává v přechodu na elektromobilitu.
Vozidel s bateriemi s loni v Česku registrovalo zhruba 28 tisíc. Velkou většinu z nich tvoří hybridní vozy mající navíc pohonnou jednotku na fosilní paliva. Čistě bateriových bylo z vozidel s alternativním pohonem necelých dvanáct procent a v celkovém objemu prodaných vozů představují zhruba jen dvě procenta.
Velký pokles zaznamenali prodejci u užitkových vozidel, kterých se celkově prodalo 16 908. V předcovidových obdobích přitom prodeje neklesaly pod dvacet tisíc dodávek ročně, na což se částečně podařilo navázat v roce 2021. Tehdy nákupy táhly dovážkové služby, jejichž byznys naopak covidové lockdowny pomohly nastartovat. „Loňský pokles je jednoznačně způsobený nedostatkem nových užitkových vozidel na trhu,“ uvedl Pokorný.
Naopak o pětinu vzrostl počet nově registrovaných autobusů. Tento nárůst jde podle Pokorného především za segmentem meziměstských strojů. Přestože i prodeje kamionů zaznamenaly v roce 2022 nárůst, zhruba tříapůlprocentní, pouze v segmentu autobusů se podařilo navázat na hodnoty z předcovidových období.
Nejprodávanější značkou mezi osobními vozy stále zůstává Škoda s bezmála třetinovým podílem na tuzemském trhu. Necelých deset procent drží korejský Hyundai následovaný Volkswagenem s 8,3 procenty a Toyotou s 6,4 procenty. Tradičně nejprodávanějším novým vozem je Škoda Octavia s více než sedmiprocentním podílem následovaná Fabií s 6,8 procenta trhu. Hyundai i30 pak patří třetí příčka se 4,3 procenty.