Nejmlad st naeho vozidlovho parku je z roku 2012. Jde o posledn soupravy CityElefant. Mme ale vozy, kter zakrtko oslav padest let v provozu, uvedl krajsk radn pro dopravu Petr Boreck. Prv tato nejstar vozidla zanou v nsledujcch letech z trat mizet. st voz po dohod s krajem vyad esk drhy, st pak obnov nov dopravci vzel ze sout.
Nejastj soupravou, kterou jsou obsluhovan osobn vlaky na elektrifikovanch tratch v okol Prahy jsou dvoupatrov CityElefanty. Celkem jich je sedmdest kus a s vjimkou estncti nejstarch souprav se s nimi pot i do budoucna. Sthnou se ale napklad z linky do Berouna, kde se plnuje zmna napjec soustavy, na linky se stejnosmrnm napjenm z Prahy do Kolna a Beneova.
Na trasch do Beneova pak budou jezdit rovn jednopatrov soupravy (EMU 240), podobn i do Kralup nad Vltavou. Na trasch do Berouna, Kladna, nebo Mlad Boleslavi, pot kraj s pozenm patrovch souprav oznaovanch EMU 400, kter jsou jet o tvrtinu prostornj n stvajc jednotky City Elefant.
Kdy bude linka do Kladna pod drty?
Nasazen elektrickch vlak na trase do Kladna je ale s velkm otaznkem. Souasn tra je toti neelektrifikovan a ambicizn projekt modernizace spojen s vstavbou odboky na letit se neustle protahuje.
Jet dva roky nazpt nm ministerstvo dopravy a Sprva eleznic garantovaly termn dokonen cel stavby v roce 2029. Ubhly dva roky, a msto toho, abychom se posunuli, tak mra nejistoty jen vzrostla. V souasnosti nm Sprva eleznic nen schopn garantovat ani zprovoznn sti tto trasy mezi Veleslavnem a Kladnem, uvedl Pavel Winter ze Stedoesk integrovan dopravy IDSK.
Kraj proto pozen elektrickch vozidel pro tuto vznikajc tra spoj s trasou do Berouna, kdy dvactka souprav na Kladno bude soust tohoto tendru ve form opce. Po Sprv eleznic ale bude kraj poadovat, aby dokzala dokonen prac odhadnout alespo s tletm pedstihem, aby budouc dopravce ml as opci na vozidla uplatnit a nechat je vyrobit.
Garance modernizace trat v souvislosti se stavbou traknch veden na doposud neelektrifikovanch tratch ale plat nap eleznic ve Stedoeskm kraji. Podle Boreckho je z jednn se Sprvou eleznic zejm, e nejbli termn elektrifikace nenastane ped rokem 2034. Kraj se proto pipravuje na obnovu vozidlovho parku prostednictvm dieselovch jednotek.
Vt varianta vozidel se 120 msty k sezen by se mly objevit na tratch z Prahy do Mlad Boleslavi, nebo do na trase do eran a Dobe. Men sedmdestimstn na trasch z Prahy do Rudn u Prahy, Hostivice a Podlena.
Koncem msce by chtla IDSK vysoutit poradce, kter ji s ppravou sout pome, uvedl editel dopravnho integrtora Zdenk ponar. Samotnou sout na nov dopravce pak plnuje vyhlsit napesrok na jae. Stvajc smlouva s eskmi drahami pitom kon a v prosinci 2029. Kraj nicmn chce mt na vbr dost asu, a proto u letos v lt plnuje pedbn trn konzultace s dopravci. Je pitom otzkou, zdali hlavn zakzku na provoz elektrickch vlak bude soutit v jednom balku, nebo takzvanou zvislou trakci rozdl do dvou nebo t oblast.
Pro zachovn jednoho souboru hovo ni provozn nklady napklad na servis vozidel. Naopak rozdlenm se zv poet ppadnch uchaze, kte by na men zakzky mohli snze doshnout, uvedl Boreck.