Trat kolem Prahy ek omlazen vozidel. Kraj spust soute na nov dopravce

0
47

Nejmlad st naeho vozidlovho parku je z roku 2012. Jde o posledn soupravy CityElefant. Mme ale vozy, kter zakrtko oslav padest let v provozu, uvedl krajsk radn pro dopravu Petr Boreck. Prv tato nejstar vozidla zanou v nsledujcch letech z trat mizet. st voz po dohod s krajem vyad esk drhy, st pak obnov nov dopravci vzel ze sout.

Nejastj soupravou, kterou jsou obsluhovan osobn vlaky na elektrifikovanch tratch v okol Prahy jsou dvoupatrov CityElefanty. Celkem jich je sedmdest kus a s vjimkou estncti nejstarch souprav se s nimi pot i do budoucna. Sthnou se ale napklad z linky do Berouna, kde se plnuje zmna napjec soustavy, na linky se stejnosmrnm napjenm z Prahy do Kolna a Beneova.

Na trasch do Beneova pak budou jezdit rovn jednopatrov soupravy (EMU 240), podobn i do Kralup nad Vltavou. Na trasch do Berouna, Kladna, nebo Mlad Boleslavi, pot kraj s pozenm patrovch souprav oznaovanch EMU 400, kter jsou jet o tvrtinu prostornj n stvajc jednotky City Elefant.

Kdy bude linka do Kladna pod drty?

Nasazen elektrickch vlak na trase do Kladna je ale s velkm otaznkem. Souasn tra je toti neelektrifikovan a ambicizn projekt modernizace spojen s vstavbou odboky na letit se neustle protahuje.

Jet dva roky nazpt nm ministerstvo dopravy a Sprva eleznic garantovaly termn dokonen cel stavby v roce 2029. Ubhly dva roky, a msto toho, abychom se posunuli, tak mra nejistoty jen vzrostla. V souasnosti nm Sprva eleznic nen schopn garantovat ani zprovoznn sti tto trasy mezi Veleslavnem a Kladnem, uvedl Pavel Winter ze Stedoesk integrovan dopravy IDSK.

Kraj proto pozen elektrickch vozidel pro tuto vznikajc tra spoj s trasou do Berouna, kdy dvactka souprav na Kladno bude soust tohoto tendru ve form opce. Po Sprv eleznic ale bude kraj poadovat, aby dokzala dokonen prac odhadnout alespo s tletm pedstihem, aby budouc dopravce ml as opci na vozidla uplatnit a nechat je vyrobit.

Garance modernizace trat v souvislosti se stavbou traknch veden na doposud neelektrifikovanch tratch ale plat nap eleznic ve Stedoeskm kraji. Podle Boreckho je z jednn se Sprvou eleznic zejm, e nejbli termn elektrifikace nenastane ped rokem 2034. Kraj se proto pipravuje na obnovu vozidlovho parku prostednictvm dieselovch jednotek.

Vt varianta vozidel se 120 msty k sezen by se mly objevit na tratch z Prahy do Mlad Boleslavi, nebo do na trase do eran a Dobe. Men sedmdestimstn na trasch z Prahy do Rudn u Prahy, Hostivice a Podlena.

Koncem msce by chtla IDSK vysoutit poradce, kter ji s ppravou sout pome, uvedl editel dopravnho integrtora Zdenk ponar. Samotnou sout na nov dopravce pak plnuje vyhlsit napesrok na jae. Stvajc smlouva s eskmi drahami pitom kon a v prosinci 2029. Kraj nicmn chce mt na vbr dost asu, a proto u letos v lt plnuje pedbn trn konzultace s dopravci. Je pitom otzkou, zdali hlavn zakzku na provoz elektrickch vlak bude soutit v jednom balku, nebo takzvanou zvislou trakci rozdl do dvou nebo t oblast.

Pro zachovn jednoho souboru hovo ni provozn nklady napklad na servis vozidel. Naopak rozdlenm se zv poet ppadnch uchaze, kte by na men zakzky mohli snze doshnout, uvedl Boreck.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno