Před třemi lety státní železniční dopravce Renfe oznámil plány na modernizaci vozového parku úzkorozchodných příměstských vlaků a vlaků na střední vzdálenosti v Asturii a Kantábrii.
Minulý měsíc však vyšlo najevo, že vlaky, které se staví v rámci zakázky za více než čtvrt miliardy eur, budou příliš široké na to, aby projely některými tunely v těchto oblastech, píše list The Guardian.
Zmatek a padání hlav
Miguel Ángel Revilla, předseda regionální vlády Kantábrie, označil projekt za „podraz“ a vyzval k urychlenému jednání, zatímco Adrián Barbón, premiér sousední Asturie, řekl, že je „zmatený, rozzlobený a zklamaný“.
Aktuální rezignace funkcionářů ukázala, že propuštění dvou vysokých úředníků minulý měsíc – jednoho z Renfe a druhého ze státní železniční společnosti Adif – nestačí k uklidnění těch, kteří jsou rozzlobeni špatným plánováním a následným zpožděním konečného vyřešení dopravní situace.
Koaliční vláda premiéra Pedra Sáncheze vedená socialisty se pokusila o další nápravu a oznámila, že cestování v asturské a kantabrijské síti, které bylo zpožděním postiženo, bude bezplatné až do zahájení provozu nových kolejových vozidel na začátku roku 2026.
Ministerstvo se kaje
„Od chvíle, kdy jsem se o této záležitosti dozvěděla, jsem udělala vše, co jsem mohla, abych zjistila, co se stalo, a našla řešení,“ řekla španělská ministryně dopravy Raquel Sánchezová po pondělním setkání s Revillou a Barbónem.
„Od počátku jsme přijali odpovědnost, omluvili se, uznali chybu a určili odpovědnost. Zahájili jsme také interní audit a sestavili pracovní skupinu, abychom našli řešení a co nejvíce urychlili výstavbu vlaků,“ dodala ministryně.
Vláda se však již dříve snažila trvat na tom, že chyby byly odhaleny dříve, než byl jakýkoli vlak postaven, a že v důsledku toho „nepřišlo nazmar ani euro z peněz Španělů“, uvedl Madrid.
Státní úředníci dodali, že situace by byla ještě horší, kdyby byly postaveny menší vlaky, které by nesplnily očekávání cestujících.