Proslov etiopskho ministra dopravy z 6. nora 2024 vejde do djin. Nejen jeho zem, ale pravdpodobn celho africkho kontinentu a vlastn celho svta. Alemu Sime toti po zasedn v Addis Abeb oznmil, e s vldou dospl k rozhodnut povolit ze zahrani dovoz u jen elektrickch vozidel. Automobily s benzinovm a naftovm motorem maj smlu, Etiopie u o n nestoj. Zem, kter pat k nejchudm na svt, pedjela svm radiklnm rozhodnutm cel svt, i ten nejrozvinutj. Kdo szel, e jako prvn zake prodej spalovacch aut Norsko, prohrl. Africk zem, v n na 120 milion obyvatel pipad 1,2 milion nissan, toyot, dongfeng, mitsubishi a dalch znaek povtinou dovezench ve vrakovitm stavu z bohatch kout svta, tak vlastn zakzala prodej jinch ne elektrickch voz.
Ministr tak prozradil, e dohotovil pln promny nrodn dopravy. Zahrnuje adu environmentln vstcnch opaten, kter velmi zce souvis s odklonem vchodoafrick zem od voz se spalovacmi motory.
Simeho prohlen v mezinrodn sfe okamit strhlo lavinu reakc.
Zdaleka ne vechny jde oznait za pozitivn. Kritici upozoruj napklad na to, e spe ne o ivotn prosted chce ministr kontroverznm opatenm zastt fakt, e si jeho zem kvli nedostatku devizovch prostedk u neme dovolit nakupovat pohonn hmoty. Litr benzinu tu stoj v pepotu dvaaticet korun, co je na Afriku extrm.
Pochvaly se dokal za to, e se jako prvn z africkch stt hodl postavit narstajcmu plivu ojetin a vrak. Jen za losk rok jich bylo do Etiopie dovezeno za 6 miliard eur.
Zkon, podek a velk plny
Loni v noru schvlila Evropsk unie zkon, kter skrze limit vypoutnch emis zakazuje prodej automobil se spalovacmi motory ve svch lenskch sttech od roku 2035. Tm se pipojila k nkolika sttm, vetn USA, Kanad, Japonsku, Singapuru, Indii, Novmu Zlandu, kter podobn zkaz prosadily t.
Etiopie vak neek na rok 2035, a zmnu prosazuje te. Z t nenadlosti ovem plyne ada nejistot.
Nejist jsou prozatm konkrtn obrysy zkona i to, jak vlastn bude v praxi vymhn. Mluv etiopskho ministra dopravy pi konferenci jen naznail, e zkon bude vymhn tvrd a psn, a dotkne se i stvajcch majitel vozidel na fosiln paliva. Zmnil pitom nov emisn testy, s tm, e vozy nesplujc limity budou odpovdajcm zpsobem odstranny.
itn etiopskch silnic od moudcch vetern by tak mohlo bt pomrn razantn. V Etiopii je momentln evidovno na 1,2 milionu vozidel se spalovacmi motory, elektromobil tam vedou v patrnosti jen asi sedm tisc.
Na pomry africkho kontinentu nem Etiopie o auta nouzi. Emisnm kritrim ale vtina z nich neobstoj.
Sime dle v tiskovm prohlen uvedl, e etiopsk vlda pracuje s vysokou prioritou na instalaci nov infrastruktury pro nabjen elektrickch vozidel po cel zemi. U v roce 2022 jsme zavedli osvobozen elektromobil od dan z pidan hodnoty, spotebn dan a dalch pirek, a dnes jen zdrazujeme n zvazek vi pednastaven zelen politice.
Sime pedpokld, e emisn istka by mohla odstranit ze silnic statisce nevyhovujcch starch voz, a nahradit je do roku 2030 nejmn 150 000 elektromobily.
Nejasnosti nicmn petrvvaj.
Nen zatm vbec jasn, kdy pesn m tato prohibin politika vstoupit v platnost, ani to, zda dojde k njakmu omezen pohybu vozidel se spalovacmi motory, kter jsou zatm skrze Etiopii distribuovny, peprodvny do ostatnch africkch zem. Vcelku oekvatelnm problmem jsou i finance. Nklady na pozen elektromobilu a jeho dobjen se prozatm zcela mj s finannm horizontem obyvatel.
Na druh stran, Etiopie v poslednch dvaceti letech skuten masivn investuje do rozvoje energetiky, ve vodnch elektrrnch ve potencil 6500 MW a pibliuje se tomu, aby 97 procent veker elektiny vyrbla z obnovitelnch zdroj. Takov podmnky skuten mohou vytvoit podhoub pro fungujc a udritelnou elektromobilitu. Etiopie by se tak mohla stt nejen prvn zem, kter zakzala dovoz aut se spalovacmi motory, ale i prvn zem, kter by stoprocentn elektromobility doshla.