Nvrh nazen Evropskho parlamentu a rady o poadavcch na obhovost projekt vozidel a o nakldn s vozidly s ukonenou ivotnost (2023/0284), kter vyel tiskem 13. ervence loskho roku, znejistil v ad zem Evropy majitele starch aut, zejmna vlastnky youngtimer a klasickch aut. Na jedn stran Komise zavd nov prva na snadnou opravu praek i lednic pro spotebitele, na druh se sna nalzt zpsob, jak neopraviteln auta definitivn vyadit z obhu.
Zkraje letonho roku se objevila v zahraninm tisku fma, e tmto zpsobem chce EU za kadou cenu omladit vozov park a kvli tomu hodl vyadit z provozu star auta. Jedn se vak zatm jen o nvrh. Jak informoval panlsk denk El Pas, me to bt vyputn zkuebn balonek, aby Evropsk komise zjistila, jak by oban zareagovali na ppadn opaten. Ostatn nebylo by to poprv. Metodu utaen roub nad nosnou mez a po protestech jejich sten uvolnn jsme vidli i v ppad normy Euro 7.
Faktem je, e se Evropa vemi prostedky sna omladit vozov park, jeho st v poslednch letech vlivem po sob jdoucch kriz, vysok inflace, rstu cen aut, ale i tlaku na rozen elektromobility roste. To m samozejm velk vliv na zneiovn ovzdu, ale i poet zrannch a usmrcench pi dopravnch nehodch.
Patnct let s otaznkem
Prmrn vk auta v EU je dvanct let. Nejstar vozov park maj v ecku a Estonsku s vozidly starmi tm sedmnct let. esko je ale ji na dostel. Podle statistiky Svazu dovozc automobil se prmrn st aut u ns pibliuje estncti letm. To je za hranic patncti let, kterou podle nkterch zdroj Evropsk komise uvauje jako oficiln hranici ivotnosti auta. Takto star auto s vysokm potem najetch kilometr by bylo povaovno za vhodn k vyazen. Aby se zabrnilo jeho dalmu obhu, byly by v ppad jeho prodeje zakzny vt opravy. Bavme se o konech, jako je vmna motoru, pevodovky, nkterch dl karoserie a obecn ehokoli, co pevyuje hodnotu vozu. V nvrhu vak dn konkrtn daj o patncti letech nen.
Jist naopak je, e Evropsk komise chce zabrnit vvozu vozidel, kter ji nejsou zpsobil k provozu na pozemnch komunikacch. Brusel chce zlepit kvalitu sbru, zpracovn a recyklace vozidel, co znamen, e nvrh m na vrobce, recyklan spolenosti a lensk stty. Neexistuj dn zvltn poadavky na bn motoristy. Jedinou povinnost je vyuvn autorizovanch sbrnch a zpracovatelskch stedisek, kter by mla vydvat zvltn potvrzen o serotovn. To by mlo omezit ppady, kdy se z oividnch vrak stvaj hezk auta.
Riziko pro veternisty
Evropsk komise tak definuje kritria pro odlien vozidla vyazenho z provozu od ojetho a stanoven, zda je technicky neopraviteln. Seznam ppad je dlouh a pat mezi n, pokud auto bylo rozezno na kusy nebo rozebrno na sousti, bylo svaeno nebo uzaveno izolan pnou, je zcela vyhoel tak, e je znien motorov prostor nebo prostor pro cestujc, ale tak pokud bylo ponoeno do vody do vky nad pstrojovou desku a pokodil se motor nebo elektrick systm. Do kategorie neopravitelnch podle nvrhu pat i auto, jeho oprava vyaduje vmnu motoru, pevodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, co vede ke ztrt pvodn identity vozidla.
Jak uvedl mluv Komise pro agenturu AFP, pedpis neudluje EU dn prvo zabavit a serotovat auto, pokud nespluje kritria. V konenm dsledku by mlo bt na rozhodnut vlastnka, zda se vozidla zbav nebo ne. Podle italskho magaznu Quattroruote se vak chyst digitln sledovn vozidel s ukonenou ivotnost prostednictvm specilnho pasu. Smrnice tak e vt sledovatelnost dl a stanov, e baterie elektromobil mus bt snadnji demontovateln, a tud opraviteln, co je urit velk plus.
V kadm ppad jde zatm pouze o nvrh, kter bude muset provit a schvlit Parlament a Rada a ppadn upravit. Zkuebn balnek tedy byl vyputn, o tom, jak bude vypadat finln podoba nazen, se bude rozhodovat. S nadchzejcmi volbami do Evropskho parlamentu se skladba tch, kdo budou o norm hlasovat, me dost vrazn zmnit.