Aktualizace: 23.02.2024 13:54

Brusel – Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová vyráží do evropských měst, kde bude s úřady i lidmi hovořit o organizaci červnových voleb do Evropského parlamentu a zejména o boji proti dezinformacím a dalším hrozbám. Jako první navštíví příští týden Finsko, pojede ale i do České republiky či na Slovensko. Eurokomisařka to uvedla v rozhovoru s českými novináři v Bruselu. Představitele jednotlivých zemí chce mimo jiné informovat, že digitální platformy, se kterými je v častém kontaktu, jsou připravené s nimi spolupracovat a jakékoli dezinformační kampaně ze sociálních sítí odstraňovat.

„Ráda bych hovořila s lidmi, kteří zodpovídají za organizaci voleb zejména o tom, jak ochránit systém proti kybernetickým útokům, proti dezinformacím a zneužití umělé inteligence,“ uvedla Jourová. „Pro nás je velmi důležité, aby systém voleb umožnil každému jednotlivému občanovi volit tak, aby byl informován, aby nebyl manipulován a aby si stál za svým rozhodnutím sám před sebou,“ dodala. Podle jejích slov možností manipulací či jiného technologického degradování kampaní je v současné době velké množství. Chce o tom hovořit zejména s ministry vnitra, zahraničí či obrany, ale i s lidmi, kteří se zabývají mediálním prostorem.

Ještě do voleb, které se v jednotlivých členských státech konají od 6. do 9. června, by chtěla Jourová navštívit co nejvíce států EU. Po Finsku, kde by měla být příští týden ve středu, zamíří do Itálie, Rakouska, Polska, Litvy, Lotyšska, Bulharska, Řecka, Lucemburska či Dánska. Ohrožení volebního systému je podle ní mnohem víc než bylo v minulosti, a je proto důležité, aby národní státy například zajistily, že volič nebude zmaten takzvanými deep fakes, nebo že na internetu bude jasně řečeno, co je placená reklama.

Cílem dezinformačních kampaní je působit na veřejné mínění a ovlivnit tak celou společnost. Nepravdivé či lživé zprávy se ale dají vyvrátit ověřením. Platformy by přitom měly mít týmy, které budou reagovat na všechny žádosti ve všech jazycích EU. Například čínská aplikace pro sdílení krátkých videí TikTok nedávno sama oznámila, že chce před červnovými volbami proti šíření dezinformací a propagandy postupovat razantněji. Neznamená to ale, že budou platformy mazat například příspěvky těch, kteří mají opačný názor než vládní strany v dané zemi. I s takovými požadavky se tyto strany na sociální sítě obracejí. Platformy ale řeší jen dezinformace a jiné podobné hrozby.

„Máme data, která ukazují, že hrozby jsou reálné. Máme data o možných dezinformačních kampaních, o zneužití takzvaných deep fakes. Máme data, která ukazují zranitelné systémy v různých zemích,“ vyjmenovala místopředsedkyně Evropské komise. „Chtěla bych přijet s informacemi a zároveň nabídnout zprostředkování komunikace mezi státními orgány a digitálními platformami, které by měly poskytnout součinnost při boji proti různým dezinformačním kampaním,“ dodala.

Velmi dobře připravené na nejrůznější hrozby, ať již v mediálním prostoru či na sociálních sítích, je podle Věry Jourové Finsko. Ve skandinávské zemi, která sousedí s Ruskem, probíhají již několik let nejrůznější vzdělávací kampaně na školách, ale i další akce zaměřené na seniory, „aby byli lidé schopni přebírat si, co čtou, co vidí, pracovat s informacemi, uplatnit kritické myšlení, hledat si zdroje,“ říká česká eurokomisařka. Země je tak podle ní daleko odolnější a i méně vystavená dezinformačním útokům zvenčí. „Zkrátka je příliš drahé a složité zasáhnout mozky a srdce lidí, protože jsou na to lépe připraveni,“ dodala Jourová.

Naopak největší rizika jsou podle ní v zemích střední a východní Evropy. „Co se týče ruského vlivu, protože ten je dominantní, jsme v informační válce s Ruskem, kterou jsme nezačali, ale bohužel na ni musíme reagovat,“ uvedla místopředsedkyně EK. Z dat, které jsou nyní k dispozici, podle ní rovněž vyplynulo, že Rusko se nyní hodně zaměřuje i na ovlivňování veřejného mínění v Německu.

„V každé zemi vidíme různé typy bolavých míst, na která se dá útočit, aby lidi uvěřili dezinformacím, nebo se dostali do určitého víru paniky nebo strachu. To je bohužel všechno zneužitelné ve volebních kampaních a myslím, že bychom tomu měli zabránit,“ uzavřela eurokomisařka.

 

Podíl
Exit mobile version