Komerční prezentace Aktual.: 27.09.2025 06:00

Praha – Politické strany se krátce před volbami výrazně soustřeďují na kontaktní kampaň, trendem je i posun k autentičtějšímu obsahu. Vyplývá to z vyjádření odborníků, které oslovila ČTK. Strany se podle nich také v kampaních inspirují u svých partnerů z jiných evropských zemí. Za inovace v kampani pak experti považují například využívání umělé inteligence či zapojení influencerů.

Kontaktní kampaň je podle politologa Michaela Drašara z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) vždy zásadní částí předvolebního období. „Zajímavý je přístup Pirátů, kteří se blíže zaměřili zejména na otázku nedostupnosti bydlení, což je pro ně letos stěžejní téma, které se snaží co nejvíce prodat,“ míní. Poněkud zarážející je podle něj přístup Starostů a nezávislých. „Kdy předseda Vít Rakušan rozdává volební materiály konkurenčních subjektů. Cíl je sice zřejmý, tedy posílit celý dosavadní vládní tábor, ale z pohledu voličů to vypadá velmi zvláštně a zcela logicky může vzbuzovat pochybnosti, proč by vlastně měli STAN volit,“ dodal Drašar.

Mezi vládními stranami je podle politologa Michala Malého z FSV UK možné sledovat vzájemný boj o voliče ze stejného tábora. „Koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) staví svou komunikaci na tvrzení, že je jedinou skutečně efektivní volbou proti (předsedovi hnutí ANO) Andreji Babišovi. Hnutí STAN vede kampaň s heslem ‚starostové do čela‘, přičemž Vít Rakušan jasně deklaroval ambici stát se premiérem. Piráti naopak akcentují, že jsou jedinou stranou bez korupčních kauz,“ podotkl.

Karel Kreml z Klubu politické komunikace považuje za nejsilnější trend letošní volební kampaně autenticitu, ukazuje se podle něj ve chvílích, kdy do kampaně vstoupí běžní lidé nebo influenceři. „Premiér Petr Fiala (ODS) se odhodlal k přímým setkáním s odpůrci, kteří na něj často křičí či mu nadávají, a na sociálních sítích pak velmi dobře funguje kontrast mezi jeho klidem a rozhořčeným davem,“ poznamenal expert. Podobně se podle něj i další politici vědomě vystavují konfrontacím. „A tedy to, co bylo dříve spíše výjimkou, se letos stalo běžnou součástí kampaně – a v jistém smyslu i reality show, kterou si strany umí přetavit ve svůj prospěch,“ uvedl.

Právě zapojení influencerů například hnutím ANO či Piráty je podle Malého v kampaních inovací. „Představují klíčové kandidáty a zvou veřejnost na akce, čímž se snaží oslovit především mladší voliče,“ podotkl. Za druhý nový prvek považuje politolog zapojení umělé inteligence, přičemž nejvýrazněji s ní podle něj pracuje hnutí SPD, ať už pro tvorbu grafických materiálů či volební písně.

Kandidující uskupení se letos podle vedoucího katedry politologie a mezinárodních vztahů na CEVRO Univerzitě Ladislava Mrklase v kampani také inspirují u svých partnerských stran z jiných evropských zemí. „Myslím, že tam můžeme velmi silně vidět rukopis těch stranických rodin, ale to není nakonec nic tak moc nového,“ řekl. Změna je podle něj v intenzitě přebírání. „Kdy se to kolikrát přebírá téměř i s těmi vizuály a téměř doslovně,“ míní.

S tím souhlasí také Malý, podle kterého stojí v závěru kampaně za povšimnutí nový billboard hnutí SPD. „Pracuje s kontrastem ženy v hidžábu s logy stran vládní koalice a Pirátů a ženy bez hidžábu se jménem SPD. Tento motiv je sice v kontextu dosavadní komunikace SPD nepřekvapivý, nicméně pozoruhodné je, že se jedná o přesnou kopii vizuálu, který využila španělská krajně pravicová strana Vox,“ podotkl.

Podle Mrklase jsou aktuální kampaně spíše předvídatelné a ničím zásadně nepřekvapují. Za zajímavý považuje zvrat, který předvádějí Motoristé. V reakci na volební modely, které jim nepřisuzovaly pět procent potřebných pro vstup do Sněmovny, se podle něj strana na poslední chvíli začíná přeorientovávat z opozičního bloku voličů na voliče vládních stran. „Zejména na řekněme zklamané voliče ODS. Je ale otázka, jestli to bude slavit úspěch, protože většina průzkumů ukazovala, že tam moc velký potenciál v tomhle směru není,“ řekl.

Také podle Malého je u Motoristů nyní možné sledovat výrazně aktivní kampaň. Strana se podle něj snaží profilovat jako třetí cesta mezi vládou a opozicí. „Což ukazuje slogan ‚Ukončíme Fialu, pohlídáme Babiše‘,“ dodal.

Podíl
Exit mobile version