Komerční prezentace Aktual.: 4.11.2025 17:18

Praha – Vznikající vláda ANO, SPD a Motoristů bude muset hledat alternativní způsoby financování dálnic a železnic. Vyplývá to z vyjádření dopravních odborníků pro ČTK. Podle Iva Drahotského z Univerzity Pardubice plánované projekty překračují možnosti státního rozpočtu. Dopravní expert Zdeněk Lokaj z ČVUT upozornil, že koalice v návrhu programového prohlášení nezmiňuje, jak zajistí peníze na údržbu státních silnic a železnic, ani jak v tomto směru podpoří kraje.

„Pro naši ekonomiku je kvalitní infrastruktura klíčová. Je to jeden z parametrů, podle kterého se investoři rozhodují, kde utratí své peníze. A jak už jsme v minulosti viděli, velcí hráči nemají problém odmontovat své stroje a přesunout se tam, kde pro ně budou příznivější podmínky, včetně infrastruktury,“ uvedl Lokaj.

Návrh programu se věnuje všem druhům dopravy, ale nejvíce zdůrazňuje silniční a železniční dopravu. Koalice slibuje dokončení železničního spojení na ruzyňské letiště do roku 2029, což považuje Lokaj za ambiciózní cíl. Podle Správy železnic (SŽ) má být trať kompletně zmodernizovaná v roce 2030. Vznikající koalicí deklarovaná podpora rozšíření Letiště Václava Havla je podle Lokaje důležitá pro konkurenceschopnost ČR a cestovní ruch.

Program klade podle Drahotského důraz na komodalitu, když zmiňuje budování překladišť. Drahotský ve vyjádření pro ČTK upozornil, že kapacita železnic a nedostatek připojení firem k vlečkám omezí efektivní využití překladišť, která tak budou využitelná spíše pro kontejnery a delší trasy. Využití vodní dopravy zase naráží na to, že rozšíření splavných dní je podmíněno i přístupem německé strany, řekl.

Vysokorychlostní tratě (VRT) chce koalice podrobit analýze realizovatelnosti. Podle Lokaje může být motivací otázka, jestli drahá výstavba a provoz nepovedou k příliš vysokému jízdnému a zda budou rychlovlaky lepší a pro lidi atraktivnější než současné vlaky, které chce nová koalice na hlavních tratích zrychlit až na 200 km/h. Náklady na VRT se v hrubém odhadu pohybují přes jeden bilion korun. Analýzu Drahotský chápe jako posouzení rozsahu plánované sítě VRT v ČR ve vazbě na omezené finance, ale také na to, které větve a v jakém rozsahu je možné realizovat.

Vznikající vláda chce urychlit přípravu staveb otevřením liniového zákona, jak toho chce dosáhnout, ale zatím neuvádí. Za sporný bod považuje Lokaj návrh úpravy zákona o provozu na pozemních komunikacích, aby příjmy z městských radarů šly do státního rozpočtu. To by podle něj oslabilo motivaci obcí instalovat radary na rizikových místech a vybrané peníze by státu nepřinesly téměř nic.

Dopravní politiku staví koalice na myšlence svobody mobility. Podle Lokaje je tím míněno právo volby typu pohonu a omezení ekologických regulací. Tento přístup ale může podle něj narazit na evropskou klimatickou politiku. I když se o úpravě klimatických cílů debatuje i v dalších zemích. „Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak se podaří budoucím vládním představitelům tento svůj pohled přetavit v politické dohody na úrovni EU,“ sdělil ČTK. Některé regulace ale podle něj mají smysl, zejména v historických centrech měst.

Koalice se také staví proti zavedení uhlíkových daní na paliva a odmítá zákaz výroby spalovacích motorů od roku 2035. Pokud by stát kvůli neshodám o ekologických standardech omezil čerpání evropských fondů mohl by být podle Lokaje výpadek příjmů velmi bolestivý a některé stavby by mohl zpomalit. „Což při současném stavu, kdy stále dobíháme okolní státy (např. Polsko), není zcela žádoucí, zvlášť když nemáme dostavěnou základní dálniční infrastrukturu, která je naplánována od 70. let minulého století,“ dodal.

Drahotský upozornil, že odmítnutí zákazu spalovacích motorů by pomohlo zabránit dalšímu zdražování dopravy. Podle něj je nutné při prosazování elektromobilů zohlednit i životnost jejich baterií, průměrné stáří aut v ČR je kolem 16 let a během takové doby by bylo nutné baterii vyměnit, nebo se smířit s výrazně kratším dojezdem. Podotkl, že by to vedlo k rychlejšímu vyřazování vozidel z provozu a omezení mobility mnoha řidičů.

Share.
Exit mobile version