Zdražování působí mnoha lidem problémy. Mohou pomoci zaměstnavatelé?

0
242

Zaměstnavatelé a HR manažeři se nyní všemi silami snaží udržet si kvalitní zaměstnance. Českou republiku totiž dlouhodobě trápí nedostatek pracovních sil, který zároveň brání oživení ekonomiky po pandemii. Podle průzkumu společnosti ManpowerGroup nemůže 62 % firem najít dostatek vhodných uchazečů pro vypsané pracovní pozice. 

HR manažeři i proto mají napilno. „Zaměstnavatelé si začali uvědomovat, že spokojení zaměstnanci jsou nyní pro firmu doslova poklad. Také proto se teď, více než kdykoliv předtím, snaží naslouchat jejich potřebám a pomoci jim s problémy, se kterými se v náročné době potýkají,“ říká Petra Prchlíková, ředitelka obchodu společnosti Up Česká republika.

Současné dění a ekonomické prognózy ukazují, že aktuálně je a bude výzvou finanční stabilita zaměstnanců. Mnoho lidí má totiž co dělat, aby utáhli rostoucí nezbytné výdaje. Postupně si tak musí ubírat nebo se zcela vzdát nejen volnočasových aktivit, ale také nutnějších věcí. Některé pak může doslova srazit na kolena například vyúčtování za energie.

Takové problémy se samozřejmě snadno mohou promítnout i do pracovních výkonů zaměstnanců, do jejich pohody. Firmy proto čím dál tím více přemýšlí nad tím, jak své lidi finančně podpořit, čím by jim mohli přilepšit. Způsobů je přitom celá škála.

Vyšší mzda

Jednou z možností jsou vyšší mzdy. Což je ale velmi drahým řešením pro firmy, které jsou již nyní na svých limitech. Přesto se mnoho firem snaží touto cestou zaměstnancům přilepšit. „V reakci na vývoj na trhu práce jsme navýšili individuálně mzdy prakticky všem zaměstnancům. Průměrně se navýšení pohybovalo okolo 7 procent,“ uvedla Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.

Mzdy navyšují také ve společnosti Solodoor, růst se zde odvíjí od výše inflace. „Navíc se letos chystáme na zvyšování odměn za počet odpracovaných let, abychom ocenili věrné zaměstnance,“ popisuje Martin Dozrál, generální ředitel Solodoor.

Mzdy letos plánují navýšit rovněž v Sodexo Benefity či ve společnosti Home Credit, ovšem nikoli plošně. Prostředky na navyšování tu rozdělují na základě detailní analýzy mezd jejich zaměstnanců a porovnání s okolním trhem.

Příspěvek na stravování

Rychlou a jednoduchou podporu, díky které navíc zaměstnavatel i zaměstnanec získávají daňovou výhodu, je příspěvek na stravování. V případě stravovacího paušálu je pro rok 2022 denní limit 82,60 korun. Když zaměstnavatel poskytuje na obědy tuto nebo nižší sumu, neplatí z ní zaměstnanec žádné daně ani odvody. 

V případě stravenek si firmy odečtou z daní nejvíce, když zaměstnancům pořídí stravenky v hodnotě 150 korun na den. „Ze stravenek zaměstnanec žádné daně ani pojistné neodvádí a daňová zátěž je pouze na straně zaměstnavatele,“ říká Martina Machová, personální ředitelka Sodexo Benefity. Doplňuje, že díky daňovému zvýhodnění jsou stravenky o čtvrtinu výhodnější, než kdyby zaměstnanci dostali o stejnou částku vyšší mzdu.

Svým vlastním zaměstnancům v Sodexo Benefity poskytují stravenky právě v hodnotě 150 korun na den. Společnost Geis CZ v reakci na současný stav ekonomiky nově zavádí stravenkový paušál. A v hotelech OREA mají všichni zaměstnanci stravování zdarma.

Příspěvek na volnočasové aktivity

Na významu nabývají rovněž volnočasové benefity. Jedná se totiž o nástroj podpory tzv. work-life balance, který v konečném důsledku prokazatelně napomáhá vyšší výkonnosti zaměstnanců.

Nejoblíbenější jsou v tomto směru různé benefitní programy, v rámci kterých je možné pořídit celou škálu produktů a služeb. Umožní třeba výhodnější nákup lékárenského zboží, drogerie, služeb podporujících zdravý životní styl, dovolené či dětské pobyty.

Ti, kteří mají k dispozici Sodexo Flexi Pass Card nebo poukázky Flexi Pass, mohou ušetřit i při pobytu na horách. Zaplatit prostřednictvím těchto volnočasových benefitů lze totiž v půjčovnách lyžařského vybavení, v servisech, lyžařských školách a dokonce za ně ve 21 střediscích po celé republice koupíte i skipas.

Takové benefitní programy mají možnost využívat například zaměstnanci hotelů OREA, firmy Sodexo Benefity či ve společnosti Algotech.

Jinou cestou se vydali ve firmě Solodoor. Každý rok vkládají vyšší statisíce korun do sociálního odborového fondu. Odbory pak tento fond využívají k proplácení výletů, návštěv divadelních představení či třeba vstupů do bazénů. Kromě toho zaměstnancům přispívají na dopravu.

Hmotné benefity i pro soukromé účely

Určitou formou benefitů je třeba služební auto, telefon nebo počítač. Jde sice spíš o pracovní nástroje, pokud je však člověk může používat i pro soukromé účely, ušetří tím často také nemalé peníze. Nutno však přiznat, že se tyto věci týkají jen vybraných skupin zaměstnanců, nelze je poskytnout všem. 

„V naší společnosti se využití auta i k soukromým účelům dotýká především obchodních a konzultantských pozic, využití notebooků pak všech zaměstnanců,“ říká Josef Pavlis, personální ředitel IT společnosti Algotech.

Ve výrobní firmě Solodoor se pak benefity z této oblasti dotýkají pouze těch pozic, kde je možné pracovat na home office. Kromě notebooků a mobilů pomohli některých zaměstnancům i dovybavit pracovní místo v domácnosti.

Vedle toho firmy často poskytují svým lidem výhodně či zdarma služby z oblasti, v níž podnikají. „Všem našim zaměstnancům nabízíme zdarma logistické služby,“ uvedl Igor Melník, finanční ředitel společnosti 123kurýr. Zaměstnanci OREA hotelů mohou i s rodinnými příslušníky využít volné kapacity hotelů pro rodinnou dovolenou. Home Credit zase nabízí zvýhodněné úvěry.

V akutním případě výplata předem

Kromě těchto benefitů, které lidem zpříjemní život, však firmy stále častěji přemýšlí také nad tím, jak pomoci zaměstnancům, kteří se ocitnou v opravdu tíživé finanční situace. Třeba kvůli mimořádnému výdaji ve výši, kterou nedokážou ze svých rezerv celou pokrýt.

„Tam mohou firmy velmi snadno a prakticky bez nákladů pomoci zavedením systému výplaty záloh na mzdy. V praxi to pomůže lidem vyhnout se dluhové pasti spotřebitelských úvěrů,“ myslí si Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup. „Existuje dokonce platforma FlexiPlat, která vyplácení záloh za zaměstnavatele administruje prostřednictvím aplikace a nemusejí se tak ve firmě měnit složité procesy výplat.“

U zaměstnavatelů je ale zatím stále vyplácení záloh spíše výjimkou a většinou k tomu dochází na základě zvláštní žádosti zaměstnance. Někde také dokážou poskytnout půjčku.

„Nemáme zavedeny systémové nástroje pomoci jako je pravidelná záloha, přesto ale umíme zaměstnancům v tíživé životní situaci vyjít vstříc,“ říká Jaroslava Šindelářová, HR manažerka Geis CZ. Stejně mluví i Josef Pavlis, zálohu v případě nutnosti také poskytnou, vždy při tom ale vychází z konkrétní situace daného zaměstnance. 

Také podle Petry Slabé je záloha někdy potřebnou podporou. A v odůvodněných případech pomohli realizovat rovněž zaměstnanecké půjčky. Ve společnosti Solodoor pak mají institut bezúročných půjček zavedený dlouhodobě. „Pokud se náš zaměstnanec dostane do tíživé životní situace, může tuto možnost využít. Netýká se to pouze hmotných věcí, půjčujeme například také na právní služby,“ dodává Dozrál.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno