Na podporu elektromobility je letos vylenno 1,5 miliardy aur (38 miliard K) a potala se zjmem zhruba 20 a 25 000 lid, pihlsilo se jich ale 90 000. Po msci bylo schvleno vc ne 50 tisc z nich. To znamen vyerpn poloviny celkov podpory na elektromobilitu. Proto se vlda rozhodla doasn program stopnout. Vechny schvlen dosti ale slbenou podporu dostanou.

Podmnky se pitom zdly docela psn. Do programu mohli vstoupit jen lid s ronm pjmem nim ne 15 400 eur (390 tisc K), piem prmrn ron plat ve Francii je kolem 40 000 eur. Dle museli ron najet aspo 8000 kilometr nebo pracovat dle ne 15 kilometr od domova. Sociln leasing se tak vztahoval pouze na vozy vyroben v Evrop.

Vlda rovn nabz zjemcm o auta penn pobdku 5000 a 7000 eur, aby se na silnicch objevilo vce elektromobil. To pro sttn pokladnu ron znamen nklady zhruba jednu miliardu eur.

Pvodn ml bt program sputn ji dve, ale byl posunut na zatek letonho roku, aby hlavn francouzsk automobilky stihly vas vyrobit dostaten poet skladovch aut. Lid si tmto zpsobem samozejm nemohli koupit teba luxusn elektrick SUV, seznam voz byl pesn dan. Pro zatek se na nm ocitlo jen 24 model vyrbnch francouzsko-italskou skupinou Stellantis jako Peugeot e-208, Fiat 500e nebo Jeep Avenger. Program by ml pokraovat pt rok, kdy se do nj vejdou i jin znaky, napklad Renault se svm modelem Renault 5. Zpsobil je i Model Y americk spolenosti Tesla, nikoli vak jej technicky zce spznn Model 3.

Ze 100 000 vozidel, kter by si Francouzi za normlnch okolnost kad rok podili na leasing, bude tentokrt 50 000 elektrickch. To je pnosem jak pro rozpoty domcnost, tak pro ivotn prosted, uvedl poradce francouzskho prezidenta Roland Lescure. Vlda rovn plnuje dal fzi socilnho leasingu na rok 2025 a pot s rozenm programu. Dal podrobnosti budou sdleny koncem tohoto roku nebo zatkem roku ptho, potvrdil Lescure.

Program krom penz narazil i na vrobn kapacity francouzskch automobilek, protoe vld se moc nechce poslat dotace nejen do ny, ale i do jinch evropskch zem. Tla proto na domc vrobce. V souasn dob je poptvka siln a francouzsk vroba elektromobil je stle nedostaten. To znamen, e francouzsk automobilky mus bu zvit tempo vroby, nebo se k tomu zavzat, uvedl Roland Lescure. Vhoda tohoto programu je dvoj: zpstupuje elektromobily lidem, kte nejsou nutn bohat, za pijatelnou cenu a zrove podporuje vrobu francouzskch vozidel. Nam clem je uspt na obou frontch, dodal.

Podíl
Exit mobile version