Od MPV pes crossover a po SUV. Kivolak cesta Renaultu Espace zapoala pvodn u firmy Matra pod znakou Peugeot, ale ropn krize v roce 1979 zmnila plny koncernu PSA, kter s ltost musel v roce 1981 zastavit ji rozjet projekt. Toho se nakonec ujali u konkurennho Renaultu a nelitovali. Espace se stal v 80. letech synonymem rodinnho cestovn.

Nov generace je pece jen u trochu nkde jinde. Design m lbiv, zcela v duchu poslednch kreac od Renaultu. Celkov proporce i jednotliv een designu jsou povdom.

Jedn se v podstat o upraven model Austral s del zd a pidanou tet adou sedadel. Dlkou 4722 mm se francouzsk novinka bl kod Kodiaq (4758 mm) a ve vech smrech je vt ne Nissan Qashqai na stejn platform CMF-CD.

Espace, ili prostor

Msta v kabin je ve vech smrech dostatek, espace je tak ladn jako rodinn auto. Jeho variabilit pispvaj a o 26 cm podln posuvn sedadla v druh ad (dlen v pomru 60:40) s monost polohovn opradel.

Za modularitou svho 40 let starho pedchdce vak novinka pesto zeteln zaostv. Oton nebo vyjmateln sedadla v nov generaci nenajdete. asy se zmnily a koncept SUV tyto vci ji bohuel neumouje. Jeho vhodu je vak velkorysej svtl vka 18 cm, kter odstran starosti o to, zda na poln cest neodete pedn spoiler.

Tet ada sedadel, kter se zaklp do podlahy, se dodv na pn bez pplatku. Je to verze pro strka Phodu. I tomu, kdo nepotebuje sedm mst, se toti dvojice vklopnch sedaek v zdi me nkdy hodit.

V tomto ppad je vak teba oelet njak ten litr navc v zavazadlovm prostoru. Vtinu ovem najdete pod podlahou. Msto 946 litr je jich toti k dispozici jen 777. Tedy stle dostatek. Kdy se druh ada rozumn nastav, vejde se jet na nejzadnj sedaku 175centimetrov lovk docela slun. Kufr je pak vak u opravdu miniaturn.

Roletku lze ovem v pohod schovat pod podlahu zavazadelnku. K nmu se ve i jedna patlie. Zadn vko se pro 185 cm vysokho lovka otevr pomrn nzko.

Ach, ten voli!

Kabina espacu m prmiov ndech, pouit materily, kvalita zpracovn. Palubn desku s displeji se pikovou grafikou, rychlou odezvou a irokmi monostmi vyuit, si pjil z australu a elektrickho mganu. Stejn pvod m i efektn estihrann volant. Do ruky moc nepadne, ale nakonec si na nj zvyknete.

Hor je to vak s pkou volie. Ta psob dosti lacin a frov, a zpotku si ji stle pletete s tou od strae, umstnou pod n. Po prvnm usednut do vozu pitom jako voli vypad spe praktick posuvn oprka prav ruky na irokm a vysokm stedovm tunelu s prostorem pro bezdrtov nabjen mobilu.

idi m k dispozici povedenou kombinaci 12,3 displeje v kaplice ped idiem a 12 obrazovky infotainmentu s vysokm rozlienm. Infotainment vyuv software navren Googlem a obsahuje jak jeho vyhledva, tak i navigaci s Google maps. Systm m poutavou grafiku a je rychl, ale orientovat se v nm je sp kol pro palubnho technika ne pro idie. Psmenka jsou navc bohuel hodn titrn.

Co naopak chvlme, jsou fyzick tlatka pro klimatizaci pod velkm stedovm displejem. Pi zen ocente i pplatkov 9,3 head-up displej a tak soustavu kamer, kter zobrazuj blzk okol vozu. Vhled z auta toti nen prv siln strnka nov generace Espacu, nebo ho vznamn omezuj irok pedn i zadn sloupky. Pes tlust A-sloupek nen vbec vidt do zatky.

Hodn toho naopak mete vidt smrem nahoru. To, kdy si za 25 tisc K piplatte za ob prosklenou stechu bez monosti oteven. Postrd toti kryc roletku, a lze ji zneprhlednit jen elektromechanicky. Penze je tedy lep utratit za nco jinho. Teba za masn funkci u sedadla idie (standard jen u top verze Iconic). Disponuje temi zpsoby mase, na dlouhch cestch pijde vhod.

Vechna sedadla jsou francouzsky pohodln, snad jen opora v bedern oblasti u pednch by mohla bt jet o trochu lep. Na druh ad pot velmi pjemn hlavov oprky.

Svin i s tvlcem

V ppad pohonu mte u novho Espacu jen jedinou volbu. Full-hybrid se zehovm tvlcem o objemu 1,2 litru a pohon pednch kol, a to i pesto, e by tykolka byla technicky mon, nebo sestersk Nissany Qashqai i X-Trail na stejn platform ji maj. Hlavnm dvodem jsou zejm emise.

Soust pohonnho stroj jsou dva elektromotory. Ten men s vkonem 25 kW (34 kon) slou jako startr, ale pedevm jako genertor, kterm tvlcov dvanctistovka vyrb vkon pro velk elektromotor s 50 kW (64 kon). Pokud poadujete vt vkon pi vych otkch, ne doke dodat velk elektromotor, je vkon spalovacho motoru tak posln pmo na kola.

tystupov automatick pevodovka pro zehov motor a dvoustupov varianta pro velk elektromotor spolen poskytuj softwarov zenou kombinaci pevod a sil motoru, aby se ve dostalo na kola s co nejvy efektivitou. Celkem je tedy k dispozici systmov vkon 147 kW, tedy poetn dvousethlav stdo kon.

S nimi mte k dispozici opravdu solidn vkon a motory vm tm vdy zajist nval toivho momentu. Obas vak sladn spalovacho motoru a azen nen zcela hladk. Jedn se pece jen o dosti komplikovanou sestavu, u n se lze setkat s drobnmi znmkami nekultivovanosti. Pevodovka obas hrubji pead a tvlec pi ubrn plynu dr pli dlouho vysok otky a m hrub zvuk. Marketingov ei o transferu technologie z formule 1 tak dovedou leccos zastt, a navc se jedn o ideln tma pro veern posezen u piva.

Nov generace modelu Espace reaguje na povely plynovho pedlu spontnn, stovku zvldne za 8,8 s a maximlku m a ve 175 km/h. Spoteba se v praxi pohybuje mezi 7 a 8 litry na 100 km, a to i pi opravdu svin jzd. Espace toti prostednictvm dat z navigace sleduje vkov profil silnice na nejblich sedmi kilometrech, aby mohl maximalizovat vyuit elektrick energie. Pokud budete jezdit hodn ve mst, pak potejte o litr vc. Jedn se pece jen ji o pomrn velk auto.

Velmi obstojn se d jezdit bez brzd, jen s jemnou nkolikastupovou modulac rekuperanho brzdn pdly na volantu. Ale kdy pak nechte nkter ze stup v innosti, pi dobrzovn brzdou, jako by se pohonn etzec napruil a zavibroval, jako kdy jste dobrzovali s prastarmi mniovmi automaty.

Mstsk piruety a utaen podvozek

zen nepin njak nadbytek zptn vazby, ale na druh stran kontrola nad autem je dostaten dobr, a tento renault se jev jako jeden z tch dynamitjch model na trhu.

Natoenm zadnch kol proti pednm a o pt stup systm 4Control, kter je standardem u obou vych vbav Esprit Alpine a Iconic, se pi manvrovn na mst zmen polomr oten o vce ne metr na vtench 10,4 metru, tedy podobn jako u malikho Renaultu Clio.

Jezdit po mst je tedy hraka. Benefitem systmu 4Control s natenm zadnch kol je existence vceprvkov npravy msto obyejn torzn pky. Podvozek je dobe vyladn a espace hezky sed na silnici, v zatkch se chov docela agiln.

Pi vych rychlostech se zase zadn kola natej opanm smrem, aby pomohla stabilit. Vsledkem je auto, kter na volantu psob menm a lehm dojmem, ne je ve skutenosti.

Espace m vak pomrn hodn utaen podvozek, aby se nehoupal a na silnici psobil jist. Na velkch 20 kolech je pak pocitov spe tvrd, na rozbit vozovce trochu poskakuje a kymc se. Samotn tlumie a pruiny vak dokou velk drncky elasticky odtlumit. Podvozek je odhlunn dobe, na dlnici je ovem ji okolo 100 km/h znt aerodynamick hluk.

Espace se objevil ve stejn dob jako TGV, co vedlo k tomu, e byl v tisku asto spojovn s vlakem, kter pivezl Pa do Lyonu. Nyn je ji na jin koleji. Vysokou modularitu kabiny vymnil za celkov univerzlnj charakter. Za 1 119 000 K dostanete ji bohat vybaven auto, kter vychz vhodnji ne srovnateln koda Kodiaq s plug-in hybridem 1,5 TSI/150 kW, ale i ne jej spalovac verze 1,5 TSI/110 kW. U mladoboleslavskho modelu navc mete nadle koupit diesel a pohon vech kol.

Podíl
Exit mobile version