Komerční prezentace Aktual.: 10.04.2025 14:31

New York – Ceny jízdních kol ve Spojených státech vzrostou kvůli obchodní válce s Čínou až o 50 procent. Odvětví, které mělo problémy už před zvyšováním cel, se obává insolvencí a nucených fúzí, napsal dnes britský deník Financial Times (FT). Američané jsou při nákupu kol závislí především na čínských výrobcích. Značné množství kol dovážených do USA se vyrábí také na Tchaj-wanu, ve Vietnamu a v Kambodži.

Americký prezident Donald Trump ve středu uvedl, že na zboží z Číny uvalí další clo, celkem už to je 125 procent. Předtím pohrozil vysokými cly také ostatním velkým asijským zemím, kde se vyrábějí kola, těm však avizované celní poplatky ve středu na 90 dní snížil na základní sazbu deset procent.

Cla a hrozby jejich zaváděním přišly podle FT v těžké době pro americké cyklistické odvětví, které má hodnotu šest miliard dolarů (bezmála 136 miliard Kč). Růst prodeje v době pandemie covidu-19 se zastavil a inflace zvýšila náklady výrobců.

Arnold Kamler z velké americké firmy na výrobu jízdních kol Kent International varoval, že pokud Trump zachová cla na současné úrovni, ceny v celém odvětví vzrostou až o polovinu. Ceny kol se v Kent International pohybují od 149,99 do 524,99 dolarů (3390 až 11.900 Kč). Společnost letos zdražila o 12 procent v důsledku Trumpova původního 20procentního cla na Čínu.

Trumpova dodatečná 50procentní cla na čínské zboží, oznámená 7. dubna v reakci na odvetná cla z Číny, „by učinila moje kola nežádoucími a příliš drahými“, říká Kalmer. Hovořil s ním přitom ještě předtím, než americký prezident uvalil na čínské zboží ještě další, mnohem vyšší cla.

Společnost Kent International očekává, že letos v USA prodá asi 1,4 milionu kol, což by byl kvůli Trumpovým clům nejhorší výsledek za více než deset let.

Trump tvrdí, že cla zavádí částečně proto, aby oživil americkou výrobu. Kamler však uvedl, že i když společnost Kent International v roce 2014 vrátila část montáže z Asie do USA a ročně smontuje několik set tisíc kol ve své továrně v Jižní Karolíně, bude muset i tak zvýšit ceny takových kol. Většinu dílů totiž dováží z Číny.

Generální poradce lobbistické skupiny PeopleForBikes Matt Moore varoval, že vyšší dovozní náklady dovedou mnoho firem buď k platební neschopnosti, nebo ke sloučení s konkurencí.

„Nálada v odvětví je poměrně chmurná, protože čelíme potenciálně existenční hrozbě,“ řekl Moore deníku. „Firmy s lepším přístupem ke kapitálu a provozními výhodami zvýší ceny, aby pokryly náklady a zachovaly si marže. Firmy, které to nedokážou, mohou tomuto novému obchodnímu prostředí podlehnout,“ dodal.

Podíl
Exit mobile version