Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Na Šumavě klesly teploty k minus 10°C, u Kvildy bylo minus 8,7

9 května, 2025

Rusko podle Ukrajiny přes vyhlášené příměří útočilo v Záporožské oblasti

9 května, 2025

Washington porazil Carolinu a srovnal na 1:1, výhru řídili Wilson a Thompson

9 května, 2025

Rusko zahájilo trestní řízení kvůli zničení sochy rudoarmějce v Teplicích

9 května, 2025

V Čeladné se zřejmě propadl strop hotelu, dva zavalené vyprostili hasiči

9 května, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » HK: V ČR kvůli pandemii až 15% hospod zaniklo a až 15% změnilo majitele
Ekonomika

HK: V ČR kvůli pandemii až 15% hospod zaniklo a až 15% změnilo majitele

PersonálPodle Personál12 března, 2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

Komerční prezentace Aktual.: 12.03.2025 13:54

Praha – Pandemie koronaviru významně ovlivnila českou gastronomii a strukturu trhu. Zhruba deset až 15 procent podniků zaniklo a dalších deset až 15 procent změnilo majitele. V důsledku pandemie a uzavření restaurací zanikly zejména vesnické hospody a začaly vznikat kavárny, bistra a rychlá občerstvení. Pandemie změnila i přístup a preference zákazníků, lidé do podniků chodí méně, ale utrácí více. ČTK to dnes řekl předseda sekce gastronomie Hospodářské komory ČR (HK ČR) Luboš Kastner. Pandemie podle něj měla částečně i pozitivní dopady, pomohla například s inovacemi a s rozmachem rozvozů.

Omezení provozu restaurací kvůli pandemii nemoci covid-19 trvalo s přestávkami či různými obměnami od března 2020 do března 2022. Kastner v důsledku pandemie upozornil především na pokles ziskovosti a prohloubení krize zaměstnanosti v oboru, protože odcházeli zkušení a schopní pracovníci. Rapidní růst cen spolu s poklesem zisků zahájil podle Kastnera změny na gastronomickém trhu. „Započal pád průměrného regionálního ‚pivního‘ gastra a rozvoj bister a kaváren,“ uvedl.

Kastner i rozvážkové služby, které ČTK oslovila, pozorují po pandemii také změnu spotřebního chování. „Lidé omezili průměrnou spotřebu, ale utrácí více při speciálních příležitostech nebo v určitých dnech v týdnu, typicky v pátek a sobotu,“ řekl Kastner. K poklesu poptávky podle něj přispěl nárůst cen, a to až o polovinu. „Zejména u piva nebo klasických jídel to byl pro hosty šok,“ doplnil. Na platformě Foodora se průměrná cena nabízených položek od druhé poloviny roku 2020 do začátku letoška zvýšila o 36,4 procenta.

Mnoho lidí si během pandemie zvyklo na objednávání jídel on-line s doručením až domů. Například služba Wolt spolupracovala v období pandemie se zhruba 1500 restauracemi, počet podniků se během jednoho roku podle mluvčí Jany Jarošové zdvojnásobil. Také platforma Foodora tvrdí, že pandemie jim umožnila rozšířit služby.

Mluvčí služby Bolt Jan Huk míní, že rozvážky poskytly podnikům příležitost, jak zůstat otevřené. „Díky tomu řada z nich nemusela propouštět své zaměstnance v takové míře. Řada z nich v segmentu následně zůstala,“ uvedl Huk. Ředitel Foodory Adam Kolesa doplnil, že rozvážku během pandemie vyzkoušely téměř všechny restaurace, včetně těch luxusních.

Rozvážkové služby během pandemie nejčastěji prodávaly burgery, pizzu, sushi či asijskou kuchyni, vzrostl zájem o zdravější varianty jídel. „Lidé si během pandemie více uvědomovali důležitost zdravého stravování,“ podotkl Kolesa. Kastner tvrdí, že kromě příklonu ke zdravější stravě klesla během pandemie také konzumace alkoholu u mladé generace.

Mezi pozitivní přínosy pandemie řadí Jarošová urychlení inovací v gastronomii. „Restaurace investovaly do digitalizace, zlepšily procesy v oblasti on-line objednávek a rozvozu,“ tvrdí. Také se podle ní zvýšil důraz na kvalitu služeb a efektivitu doručování. Kolesa uvedl, že pandemie „pročistila“ trh a zůstaly otevřené restaurace s efektivním byznysem. „Zvýšila očekávání zákazníků a nastavila nový standard v rychlosti, pohodlí a kvalitě služeb,“ sdělil Kolesa.

Podle Kastnera lidé začali více oceňovat provozovatele s autentickým a odpovědným přístupem a pandemie také poukázala na důležitost marketingu.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

ČSÚ zveřejní březnová data za maloobchod, čtvrtletní za turistiku a služby

Cena bitcoinu se vrátila nad hranici 100.000 dolarů

Toyota letos čeká kvůli americkým clům pokles zisku o 35 procent

Pohonné hmoty v Česku zůstávají nejnižší za několik let, ceny dál klesly

Přímé výdaje rozpočtu v souvislosti s válkou loni klesly na 17,3 mld

Průmysl i výstavba si březnu polepšily, nad očekáváním byla obchodní bilance

Kellnerová s Otrubou mohou převzít pražský hotel Four Seasons, povolil to ÚOHS

Brněnský developer Domoplan postaví v Chorvatsku resort za čtyři miliardy Kč

Moderátor Jakub Železný bude kandidovat na ředitele ČT

Tipy Redaktorů

Rusko podle Ukrajiny přes vyhlášené příměří útočilo v Záporožské oblasti

9 května, 2025

Washington porazil Carolinu a srovnal na 1:1, výhru řídili Wilson a Thompson

9 května, 2025

Rusko zahájilo trestní řízení kvůli zničení sochy rudoarmějce v Teplicích

9 května, 2025

V Čeladné se zřejmě propadl strop hotelu, dva zavalené vyprostili hasiči

9 května, 2025

Reuters: Papež Lev XIV. kritizoval Trumpa, hnutí MAGA nadšené není

9 května, 2025

Poslední Zprávy

Lidé vybojovali spravedlivý a dlouhodobý mír, uvedl Fiala ke Dni vítězství

9 května, 2025

Němečtí politici uctili položením věnců památku obětí druhé světové války

9 května, 2025

Fiala vyzval lidi, aby oslavili Den vítězství rozhodnutím stát na straně svobody

9 května, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.