Komerční prezentace Aktual.: 5.09.2024 15:19

Praha – Jablka byla v srpnu nejdražší od začátku letošního roku, podle dat Českého statistického úřadu vzrostla průměrná cena na 42,66 koruny za kilogram, loni ve stejném období byla o 2,2 koruny levnější a v roce 2022 stála o šest korun méně. Průměrná cena jablek zemědělských výrobců přitom v srpnu činila 23,70 koruny u odrůdy Early Gold, ostatní letní odrůdy dosahovaly průměrně 22,60 koruny za kilogram, údaje vyplývají ze Státního zemědělského intervenčního fondu. Cenu jablek podle nevládních zemědělských organizací ovlivňuje dotační podpora, která je v ČR nižší než v jiných zemích, nebo politika obchodních řetězců.

„Pokud nyní jablka v obchodech zdražují, nemohou za to vzhledem k očekávané nízké letošní úrodě kvůli výkyvům počasí čeští pěstitelé, ale je to následek dovozu zboží a politiky obchodních řetězců,“ řekla ČTK mluvčí Agrární komory ČR Barbora Pánková.

Zatímco letos v lednu stál průměrně kilogram jablek 37,15 koruny, v srpnu byla cena o 5,5 koruny vyšší. V srpnu loňského roku lidé za kilogram průměrně zaplatili 40,44 koruny, o rok dříve 36,6 koruny. V srpnu 2020 stál kilogram téměř 50 korun. Při srovnání ceny zemědělských výrobců, která letos v červenci činila 17,8 korun za kilogram, a spotřebitelské ceny, byla spotřebitelská cena jablek v obchodech více než dvojnásobná.

Předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha tvrdí, že čeští ovocnáři mají výrazně menší podporu od státu než v jiných zemích. „Naše produkce je z toho důvodu dražší než například v Polsku, Německu nebo v zemích jižní Evropy,“ řekl Pýcha. Problém podle něj navíc představuje, že obchodní řetězce v Česku jsou převážně zahraničního původu, jejichž hlavním cílem je optimalizace nákladů a zisk. „Proto nemají motivaci nakupovat ovoce a zeleninu z lokální produkce. Upřednostňují především výši ceny před původem,“ dodal Pýcha.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza ale namítá, že obchody dávají přednost českému ovoci. „Bez ohledu na to, kdo je majitelem obchodů v ČR, jde o lokální firmy, které zaměstnávají české občany, v ČR platí daně a spolupracují s tisícovkami českých dodavatelů. Co se týče českého ovoce, obchody vykupují všechno, co jim čeští dodavatelé nabídnou, protože vždy dají přednost českému ovoci před tím dovozovým,“ uvedl.

Podle údajů zemědělského fondu se v obchodní síti v ČR v marketingovém roce 2022 až 2023 prodalo 108.000 tun jablek, což je téměř stejné množství jako v předchozím roce. Tuzemská konzumní jablka činila na prodejích 61.000 tun, podíl tuzemských jablek na maloobchodním trhu tak dosahoval 57 procent, jedná se o meziroční nárůst o 18 procent. Fond odhaduje, že mimo maloobchodní síť se prodalo zhruba 13.000 tun jablek, o 9000 tun méně než v předchozím roce.

Ze zprávy ministerstva zemědělství vyplývá, že u jablek byla loni soběstačnost 51,7 procenta. Celková produkce ovoce v ČR loni činila 285.000 tun a v porovnání se sklizní ovoce v roce 2022 byla o 17 procent nižší. U jabloní klesla o 16,3 procenta na 187.100 tun. V Evropě dosáhla za rok 2023 produkce jablek přibližně 11,4 milionu tun, což je oproti předchozímu roku o 400.000 tun méně. Nejvíce jablek bylo v roce 2023 sklizeno v Polsku, a to čtyři miliony tun.

Letos podle odhadu Ovocnářské unie klesne v Evropě úroda ovoce v porovnání s pětiletým průměrem asi o 11 procent. Takové snížení úrody by ale podle unie nemělo vést k tomu, aby obchody výrazně zvyšovaly ceny ovoce. „Promítají se do nich kromě cen zemědělců dále náklady na obaly, náklady na přepravu, náklady na skladování, a především náklady a přirážka supermarketů,“ doplnila Pánková.

Průměrná spotřebitelská cena konzumních jablek (v Kč za kg)

  Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Srpen
2024 37,15 37,42 34,18 37,28 37,43 39,00 41,44 42,66
2023 34,89 36,32 36,55 36,67 37,42 37,33 39,39 40,44
2022 35,65 36,04 37,02 35,35 36,03 35,36 37,09 36,60
2021 33,76 35,22 36,16 34,83 38,59 37,06 37,81 38,49
2020 32,83 33,45 34,64 36,31 39,05 42,10 45,35 49,59

Zdroj: ČSÚ

Podíl
Exit mobile version