
Aktual.: 9.04.2025 12:46
Praha – Jednotnou přijímací zkoušku na střední školy bude letos skládat 124.650 žáků, zhruba o 3300 více než loni. Na dotaz ČTK to uvedlo ministerstvo školství. Zda se dostanou na vybranou školu, ovlivňuje mnoho faktorů, například podpora a zázemí v rodině či kvalita přípravy, shodli se experti, které oslovila ČTK. Podle Nikoly Šrámkové z neziskové organizace EDUin záleží i na nabízené kapacitě oborů, schopnosti zvládat stres či strategii při vyplňování úloh. Loni zájem o některé obory v některých regionech převyšoval nabídku míst, podle expertů to tak bude zřejmě i letos. Jednotná zkouška je povinná pro všechny zájemce o maturitní obory s výjimkou uměleckých škol s talentovou zkouškou.
Na čtyřleté maturitní obory a nástavby se bude jednotná přijímací zkouška konat 11. a 14. dubna, meziročně se k ní přihlásilo zhruba o 4000 žáků více, je jich asi 98.130. Přihlášku na střední školy si letos podalo celkem zhruba 159.250 uchazečů, z toho asi 132.700 se hlásí na čtyřleté a kratší obory. Alespoň jednu přihlášku do maturitního oboru si podalo zhruba 77 procent uchazečů o čtyřleté obory nebo nástavby. Maturitní obory tvoří asi 66,5 procenta nabízené kapacity čtyřletých a kratších oborů, vyplývá z posledních dostupných dat státní organizace Cermat, která je za přijímací řízení zodpovědná.
Uchazeči o osmiletá a šestiletá gymnázia budou jednotnou zkoušku skládat 15. a 16. dubna. Na osmiletá gymnázia se letos hlásí asi 19.400 dětí, podobně jako loni, nabízená kapacita je 9314 míst. O ta šestiletá se uchází více než 7100 žáků, zhruba o 650 méně než loni, nabízených míst je letos 2491.
Václav Korbel z PAQ Research i Šrámková předpokládají, že se i letos dostane na SŠ v prvním kole podobný podíl žáků devátých ročníků ZŠ jako loni, kdy to bylo asi 94 procent. „Je fajn, že vysoké procento žáků nemusí procházet stresem více kol, ale to číslo samo o sobě toho z dlouhodobého hlediska zase tolik nevypovídá,“ uvedl Korbel. Procento přijatých podle něj neříká nic o tom, zda se žáci dostali na obor, kam chtěli, či o tom, jak se dětem bude dařit studium dokončit či se dostat na vysokou školu. To jsou podle něj přitom důležitější informace, které by stát měl sledovat.
„Obávám se, že i letos budeme řešit nedostatek kapacit na atraktivních oborech. Žáci mají zájem především o maturitní obory, avšak jejich nabízené kapacity nestačí pro všechny deváťáky, zejména ve velkých městech,“ uvedla Šrámková. S nedostatečnou kapacitou některých žádaných oborů, například gymnázií a lyceí, byl problém i v minulých letech.
Cermat letos poprvé umožnil deváťákům zdarma přijímací zkoušky nanečisto, podle Šrámkové mohly být pro některé žáky spíše stresující. Přínosné podle ní bylo, že si žáci mohli vyzkoušet práci s časem, se stresem či taktiku vyplňování. „U jednotné přijímací zkoušky nerozhoduje individuální skóre, ale to, jak si stojíte ve srovnání s ostatními uchazeči, kteří se hlásí na stejnou školu,“ uvedla. Podle Korbela je dobře, že Cermat testy realizoval, lepší by podle něj bylo, kdyby si je zkusili všichni žáci. Zapojení ZŠ do testů nanečisto bylo dobrovolné.
Mnoho žáků se na přijímací zkoušky připravuje na placených kurzech, odborníci dlouhodobě poukazují na prohlubování nerovností mezi dětmi. Podle Korbela je důležité, aby byly přípravné testy a testy nanečisto dostupné všem žákům nehledě na rodinném zázemí.
Podle Lucie Slejškové z EDUin jednotné přijímací testy většinově ověřují to, co je v rámcovém vzdělávacím programu pro ZŠ, jsou ale víc zaměřené na komplexní úlohy. „Ve školách se většinou trénují jednotlivé části obsahu a dovednosti izolovaně – zvlášť gramatické jevy, zvlášť slohové útvary, v matematice to jsou úlohy, kde přesně víme, na co jsou takzvaně zaměřeny,“ uvedla. Děti podle ní mají v ZŠ menší příležitost použít dovednosti při řešení komplexních úloh, se kterými se pak ale setkávají u jednotných přijímacích zkoušek.
Uchazeči podle typu školy, kam si podali alespoň jednu přihlášku v roce 2024 a 2025:
Obor | 2024 | 2025 |
čtyřletá gymnázia | 25.591 | 25.324 |
lycea | 19.134 | 21.873 |
Střední odborné školy | 74.998 | 75.814 |
Střední odborná učiliště s maturitou | 16.809 | 18.413 |
Nástavby | 8297 | 9810 |
Konzervatoře | 1245 | 1260 |
Střední odborná učiliště s výučním listem | 48.351 | 51.524 |
Střední odborná učiliště bez maturity a výučního listu | 977 | 1018 |
Zdroj: Cermat