Komerční prezentace Aktual.: 10.11.2024 10:40
Praha – Návrh skupiny poslanců na zákaz prodeje a podávání energetických nápojů dětem mladším 15 let vláda patrně nepodpoří, ale ani neodmítne. K novele zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek by měl kabinet podle podkladů pro středeční schůzi přijmout neutrální stanovisko s mnoha připomínkami. Omezení, která se týkají třeba také reklamy, by měla být u energetických nápojů podle předlohy obdobná jako u alkoholu a cigaret. Prodej prostřednictvím automatů a internetu by byl možný jen za podmínky ověření věku kupujících.
Záměr regulace kabinet podle svého předběžného stanoviska podporuje, předcházet by ale měla odborná debata. „Jako možná otázka k diskusi se jeví, zda je samotné zařazení právní regulace energetických nápojů do zákona o ochraně zdraví před škodlivými látkami vhodné a zda odpovídá povaze energetických nápojů, které jsou považovány i v souladu s právem Evropské unie za potraviny,“ stojí v dokumentu, který po schválení dostanou zákonodárci.
Problematické je podle vládních legislativců také zařazení energetických nápojů mezi návykové látky. Zákon by se navíc týkal podle nich jen energetických nápojů vyrobených v Česku. Vláda patrně označí za diskutabilní i pravidla automatického ověřování věku a regulace reklamy.
Předkladatelé ze všech sněmovních stran tvrdí, že v Česku existuje problém s rizikovou konzumací energetických nápojů. „Výskyt chorob, které jsou spjaty s nadměrnou konzumací slazených nápojů, je v České republice vysoký a má stoupající trend, a to i v dětské populaci,“ uvedli v důvodové zprávě. Konkrétně autoři novely zmínili riziko nadváhy nebo obezity, vysokého krevního tlaku, nadměrné zubní kazivosti, depresí, nervozity, pocitů úzkosti a poruch spánku.
Energetické nápoje by se vůbec nesměly prodávat ve zdravotnických zařízeních, ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí a na akcích určených dětem do 15 let. Ministerstvo zdravotnictví by mohlo vydat vyhlášku, kterou by určilo požadavky na složení, označování a vzhled obalů energetických nápojů. Reklama na tyto nápoje by nesměla mířit na děti a nesměla by nabádat k jejich nestřídmé konzumaci a vytvářet dojem, že jejich pití přispívá ke společenskému úspěchu nebo k řešení osobních problémů či má léčivé účinky.
Proti záměru omezení prodeje energetických nápojů se už v září postavil Svaz výrobců nealkoholických nápojů. Odmítl mimo jiné přirovnání těchto nápojů k návykovým látkám jako nevědecké a nepřijatelné. Podle svazu by byla vhodnější osvěta a edukace dětí.
Kabinet upozorní předkladatele podle předběžného stanoviska na „řadu legislativně-technických nedostatků“ a na to, že předpis bude muset před finálním přijetí získat souhlas podle předpisů Evropské unie.