Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Silné bouřky dorazí i v pondělí, znovu hrozí přívalové povodně

1 června, 2025

Izraelský útok u centra pomoci v Rafáhu údajně zabil nejméně 31 lidí

1 června, 2025

České párové čtyřky skončily na veslařském ME třetí ve finále B

1 června, 2025

STEM: Volby by nyní jasně vyhrálo ANO, druhé Spolu mírně stáhlo náskok

1 června, 2025

V Rusku narazil vlak do zříceného mostu, 7 mrtvých, desítky raněných

1 června, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Kamiony musí mít od července senzory pro mrtvé úhly, vyvíjeli je v Brně
Auto

Kamiony musí mít od července senzory pro mrtvé úhly, vyvíjeli je v Brně

PersonálPodle Personál2 dubna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

„Speciální systém ovšem dokáže mnohem více než klasická kamera,“ slibuje Peter Chudý z VUT, který se na vývoji podílel.

Značka varující před slepým úhlem, která je povinná ve Francii pro kamiony a autobusy.

Senzory fungují na principu nejnovější generace lidarů, tedy zařízení, která pracují s laserovým paprskem a jeho odrazem. Souběžně také výzkumníci vyvíjeli nanoradar, který na autě vhodně doplní lidarový senzor.

„Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar,“ vysvětlil princip Chudý.

Lidary jsou aktivní senzory vysílající do okolí energii a měří množství, které se vrátí. Zatímco první generace laserových senzorů disponovala čtyřmi vrstvami skenovacího paprsku, ty nejnovější jich mají více než sto. Na silnici tak umí rozpoznat i drobné objekty a řidiče na ně upozornit. Do svých asistenčních systémů je zařazují i velké automobilky.

Lidar, který vznikl ve spolupráci výzkumníků z VUT a firmy Valeo, je však unikátní svou konstrukcí a data z něj vytvoří obrázek, v němž každý bod reprezentuje vzdálenost od odraženého místa. O jeho interpretaci a přiřazení reprezentativního trojrozměrného objektu se postará speciální software na zpracování signálu, jenž využívá strojové učení. Vyvinutý senzor dokáže měřit objekty od vzdálenosti deseti centimetrů.

Druhým bezpečnostním prvkem je nanoradar, který není na rozdíl od lidaru citlivý na počasí a sníženou viditelnost a dokáže okamžitě změřit rychlost objektů. „Umí fungovat i v dynamickém prostředí a hustém provozu. Lidar či kamera fungují víceméně jako náš zrak a vidí pouze překážku, kdežto nanoradar vyšle elektromagnetickou vlnu, která se dostane pod auto či okolo něj a získá data i o zastíněném objektu,“ uvedl Michal Mandlík z firmy Valeo.

Radar nahlíží na účastníky provozu shora ve dvojrozměrném náhledu. Náklaďák identifikuje jako jeden obdélník s ochrannou zónou a vedle jedoucího cyklistu jako další. V případě, že se jejich trasy začnou křížit, řidič okamžitě dostane signál. Lidar poskytuje trojrozměrné informace a dokáže identifikovat objekty před autem či vedle něj.

Lidar a nanoradar vznikaly odděleně a je možné je na vůz aplikovat společně i odděleně.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdila pod pseudonymem

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Tipy Redaktorů

Izraelský útok u centra pomoci v Rafáhu údajně zabil nejméně 31 lidí

1 června, 2025

České párové čtyřky skončily na veslařském ME třetí ve finále B

1 června, 2025

STEM: Volby by nyní jasně vyhrálo ANO, druhé Spolu mírně stáhlo náskok

1 června, 2025

V Rusku narazil vlak do zříceného mostu, 7 mrtvých, desítky raněných

1 června, 2025

Během oslav vítězství PSG v Lize mistrů zemřeli ve Francii dva lidé

1 června, 2025

Poslední Zprávy

Začíná platit flexinovela zákoníku práce, upravuje výpovědní či zkušební lhůty

1 června, 2025

Indiana po 25 letech postoupila do finále basketbalové NBA

1 června, 2025

Izraelský úder na centrum pomoci v Rafáhu údajně zabil nejméně 26 lidí

1 června, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.