Close Menu
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
Trendy

Vrchní soud bude posuzovat, jaký soud má projednat případ exsoudce Kydalky

12 srpna, 2025

Zelenskyj vyloučil stažení ukrajinské armády z Donbasu

12 srpna, 2025

FT: Evropské zbrojovky rozšiřují kapacity třikrát rychleji než v časech míru

12 srpna, 2025

Duplantis v Budapešti letos potřetí zlepšil světový rekord, o tyči skočil 629 cm

12 srpna, 2025

Klimatologové: Klimatická změna prodlužuje požární sezonu v Evropě

12 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
  • Domovská Stránka
  • Česká
  • Ekonomika
  • Sport
  • Svět
  • Tipy Redaktora
  • Tisková Zpráva
  • Krimi
  • Auto
  • Bydlení
  • Cestování
  • Finance
  • Kultura
  • Mobil
  • Technet
  • Zábava
  • Ukrajinská Válka
  • Volby
Webové Příběhy Zpravodaj
Banai
Domovská Stránka » Kamiony musí mít od července senzory pro mrtvé úhly, vyvíjeli je v Brně
Auto

Kamiony musí mít od července senzory pro mrtvé úhly, vyvíjeli je v Brně

PersonálPodle Personál2 dubna, 2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp LinkedIn Email Reddit Telegram

„Speciální systém ovšem dokáže mnohem více než klasická kamera,“ slibuje Peter Chudý z VUT, který se na vývoji podílel.

Značka varující před slepým úhlem, která je povinná ve Francii pro kamiony a autobusy.

Senzory fungují na principu nejnovější generace lidarů, tedy zařízení, která pracují s laserovým paprskem a jeho odrazem. Souběžně také výzkumníci vyvíjeli nanoradar, který na autě vhodně doplní lidarový senzor.

„Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar,“ vysvětlil princip Chudý.

Lidary jsou aktivní senzory vysílající do okolí energii a měří množství, které se vrátí. Zatímco první generace laserových senzorů disponovala čtyřmi vrstvami skenovacího paprsku, ty nejnovější jich mají více než sto. Na silnici tak umí rozpoznat i drobné objekty a řidiče na ně upozornit. Do svých asistenčních systémů je zařazují i velké automobilky.

Lidar, který vznikl ve spolupráci výzkumníků z VUT a firmy Valeo, je však unikátní svou konstrukcí a data z něj vytvoří obrázek, v němž každý bod reprezentuje vzdálenost od odraženého místa. O jeho interpretaci a přiřazení reprezentativního trojrozměrného objektu se postará speciální software na zpracování signálu, jenž využívá strojové učení. Vyvinutý senzor dokáže měřit objekty od vzdálenosti deseti centimetrů.

Druhým bezpečnostním prvkem je nanoradar, který není na rozdíl od lidaru citlivý na počasí a sníženou viditelnost a dokáže okamžitě změřit rychlost objektů. „Umí fungovat i v dynamickém prostředí a hustém provozu. Lidar či kamera fungují víceméně jako náš zrak a vidí pouze překážku, kdežto nanoradar vyšle elektromagnetickou vlnu, která se dostane pod auto či okolo něj a získá data i o zastíněném objektu,“ uvedl Michal Mandlík z firmy Valeo.

Radar nahlíží na účastníky provozu shora ve dvojrozměrném náhledu. Náklaďák identifikuje jako jeden obdélník s ochrannou zónou a vedle jedoucího cyklistu jako další. V případě, že se jejich trasy začnou křížit, řidič okamžitě dostane signál. Lidar poskytuje trojrozměrné informace a dokáže identifikovat objekty před autem či vedle něj.

Lidar a nanoradar vznikaly odděleně a je možné je na vůz aplikovat společně i odděleně.

Podíl Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Čti dál

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdila pod pseudonymem

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Tipy Redaktorů

Zelenskyj vyloučil stažení ukrajinské armády z Donbasu

12 srpna, 2025

FT: Evropské zbrojovky rozšiřují kapacity třikrát rychleji než v časech míru

12 srpna, 2025

Duplantis v Budapešti letos potřetí zlepšil světový rekord, o tyči skočil 629 cm

12 srpna, 2025

Klimatologové: Klimatická změna prodlužuje požární sezonu v Evropě

12 srpna, 2025

Kyjev připustil složitou situaci u měst Pokrovsk a Dobropillja

12 srpna, 2025

Poslední Zprávy

Pražská burza opět vylepšila své historické maximum, pomohl finanční sektor

12 srpna, 2025

Obrana schválila nákup tanků Leopard 2A8,pořídí jich nejprve 44 za 34,25 mld. Kč

12 srpna, 2025

Hrad: Mezi prezidenty ČR a Číny není přímá komunikace

12 srpna, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Banai. Všechna práva vyhrazena.
  • Zásady Ochrany Soukromí
  • Pravidla a Podmínky
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.