Bhem veletrhu CES v Las Vegas znaka Kia pekvapila novou rodinou modulrnch model PBV, reprezentovanou hned nkolika koncepty pln elektrickch uitkov zamench model. Korejci jedli vtipnou kai a zd se, e dothli mylenku snadno pizpsobitelnch uitkov zamench aut do zdrnho konce. Zkratka PBV skrv anglick slova Platform Beyond Vehicle, m obrazn zdrazuje, e na pedstaven platform me vzniknout hned nkolik model.

Ve odstartuje model Kia PV5, k nmu se pozdji pipoj vt PV7 a malik PV1, uren do zkch mstskch uliek. Vt modely budou vybaveny technologi vmny modul Easy Swap. Na podvozku s kabinou bude mon podle momentlnch poteb stdat proveden zadn sti.

Za pomoci soustavy elektromagnetickch a mechanickch zmk, kter maj zajistit potebnou tuhost, to m bt otzkou jen nkolika mlo minut. Konstrukce karoserie je bezsvarov, z vysokopevnostn trubkov oceli a s karosskmi panely z technickch polymer. Podle Kie se dky tomu sn poet dl o 55 %.

Pes tden budou tyto modely na iroce konfigurovateln skateboardov platform moci slouit jako taxi i dodvky, a na vkend je teba pjde promnit v MPV nebo pick-up. Pi poteb pevozu rozmrnch vc pjde zvolit i verzi s vysokou nstavbou.

Vtipn korejsk kae

Jako prvn se v roce 2025 dostane na silnice stedn velk elektrick dodvka, kterou na vstav CES pedstavoval koncept Kia PV5. Jej produkn verze bude vyuvat software a datovou konektivitu, kter umon snadnou sprvu velkho vozovho parku. PV5 se vyznauje uhlazenm designem a rozmrnmi dvemi, kter vytvej pstup k prostoru s rovnou podlahou. Nabzeno m bt celkem pt verz: zkladn, van, proveden s vysokou stechou, robotaxi a verze jen s podvozkem (chassis cab) pro dal vyuit externmi dodavateli.

Systm integrovanch kolejnic v podlaze, na stee, ale tak na bonch panelech umon plynul pesun zbo nebo pedmt mezi vozidly. Chybt nemaj rzn prvky, kter umon chyte rozdlit interiry specilnmi sknmi, sedadly a rmy. Model PV5 bude disponovat pohonem pednch kol, 400V architekturou, ale dn dal daje zatm nebyly zveejnny. Objevila se jen informace, e v USA by mla cena modelu PV5 zanat v pepotu na 800 tiscch K.

Kad varianta poslou jedinenmu elu. Basic se vyznauje irokmi dvojitmi dvemi a temi adami sedadel, piem sedadla lze sloit, aby poskytla prostor pro invalidn vozky i sktry. Kabinu lze navc promnit v mobiln kancel. Van se zamuje na pepravu nkladu s dostatenm prostorem pro pohyb dosplho lovka v nstavb. Verze se zvenou stechou nabdne jet vce prostoru.

A as uke, zda se vechny npady dostanou do produkn verze. Napklad palubn desku idie lze u konceptu zmnit na kancelsk stl se stoln lampou vytvoenou z volantu, a v pedn masce maj koncepty displej, kterm dokou komunikovat s okolm.

Varianta Robotaxi m slouit budouc slub mobility provozovan firmou Motional, co je spolen podnik koncernu Hyundai a dodavatel automobilovch technologi Aptiv. Tento model bude disponovat adou senzor na stee. Proveden Chassis Cab by mlo zkaznkm umonit nakonfigurovat PV5 pro specializovanj poteby.

Zaplovn mezer

Vt model PV7 nabdne jet vt pepravn prostor a zsluhou vt trakn baterie tak vt dojezd. Prodvat by se ml v roce 2028 a na rozdl od PV5 bude mt pohon pednch nebo ty kol a 800V architekturu. Jako tet v poad doraz model PV1, kter zajist pepravu na krtk vzdlenosti. Jeho samostatn zen kola poslou k usnadnn pohybu i v kivolakch ulikch.

Vroba model PBV se m rozebhnout v polovin roku 2025 v nov tovrn v jihokorejskm Hwaseongu. Zpotku by tam mlo vznikat okolo 150 tisc voz. Vhledov se pot i s technologi pln autonomnho zen, kter by tyto modely pemnily v robotick taxi a doruovac dodvky. V dal fzi plnuje Kia vyut generativn umlou inteligenci a pot tyto dodvky integrovat do budoucho ekosystmu mobility.

Kia na vstav CES dokonce podepsala pedbnou dohodu se spolenost Uber se zmrem spolupracovat na plnovanm vvoji modelu PV5 a jeho nasazen ve sv flotile aut. Chystan modely budou nabzeny idim Uberu v Severn Americe prostednictvm programu Kia Flex, kter bude s novou dohodou rozen. Na adu vak m pijt i Evropa. Pro Uber by tato spoluprce mla vst k spoe nklad dky efektivnjmu vyuit vozidel. Snen nklad zajist i pronjmy bateri za fixn msn stku.

Podobn npady tu byly ji dve

Mylenka vmnnch dl karoserie nen nov, ale zatm nikdo ji spn v praxi nepouil. S podobnm npadem pilo napklad studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Jeho koncept Capsula z roku 1982 byl koncipovn jako auto s variabiln horn st. Dly ze sklolamintu a epoxidov pryskyice byly dky chytnm bodm snadno vymniteln. Z jednotnho zkladu tak lo rychle vytvoit MPV, malou dodvku, sanitku, koln autobus, plov voztko, hasisk vz, pick-up nebo auto odtahov sluby.

Podíl
Exit mobile version