Soudn proces tkajc se dajnch padlk historickch model Porsche skonil pro dva obalovan penitou pokutou. Trestn sent Krajskho soudu v Cchch pozastavil soudn zen proti Jrgenu Barthovi a dalmu obalovanmu. Bval zvodn jezdec mus podle zprvy nmeckho denku Handelsblatt zaplatit 750 eur, druh obalovan 7 500 eur. Hlavn obalovan se mus nadle zodpovdat u soudu.

Vce ne 20 falench aut

Vce ne dvactka padlk voz Porsche dajn vznikla v dln historickch automobil v Cchch. Nkter auta, vetn jednoho kusu slavnho zvodnho modelu 917, se pr prodala za miliony. Pi padln identity voz dajn napomhal bval zamstnanec spolenosti Porsche a vtz zvodu Le Mans. Na lavici obalovanch usedl krom jinch i Jrgen Barth. Soudn proces s nm byl pozastaven, obalovan byl potrestn penitou pokutou ve vi 750 eur. Barth pokutu z procesn ekonomickch dvod pijal, citoval Handelsblatt jeho prvnka. Barth je autorem nkolika knih na tma Porsche a je povaovn za experta na zvodn vozy tto znaky.

Spolenost Porsche je spolualujcm v soudnm sporu o padlky zvodnch voz a zjmy znaky zastupuj u soudu ti prvnci. Ve zprv ze soudnho procesu se dle uvd, e Porsche chce podezel padlky zabavit a nechat serotovat.

Vtz zvodu Le Mans a historik

Podle denku Handelsblatt je Barth pesvden, e jsou obvinn absurdn a proces oznail za velk svinstvo. Barth vyhrl zvod 24 hodin Le Mans v roce 1977 s Porsche 936 Spyder, pracoval v tiskovm oddlen, vedl muzeum a osobn znal Ferryho Porsche. Jeho otec Edgar Barth jel v Le Mans a poloil zklady soukromho archivu, kter jeho syn Jrgen rozil. Podle Handelsblattu obsahuje archiv informace o vech zvodnch vozech, kter kdy Porsche vyrobilo, seazench podle sel podvozk. Kdy vyetovatel 17. ervence 2019 prohledali Barthv dm, ocitli se ped nejvtm specilnm archivem Porsche na svt.

O rok dve zdila policie v Cchch vyetovac skupinu s nzvem Ferry. O nkolik msc pozdji Barth zatelefonoval majiteli dlny v Cchch. Vyetovatel slyeli, jak Barth mluvil s Uwe Niermannem o zdokumentovn historie nov postavenho Porsche 550, pe Handelsblatt. Pro vyetovatele to byl dkaz, e oba spolupracovali jako podvodnci, pro Bartha lo podle Handelsblattu o ojedinl ppad ptelskch vazeb.

Cyklus restrukturalizace

Barth soudu vysvtlil: Historick zvodn auta nejsou nikdy pln pvodn. Kvli namhn a zatovn materilu se dly neustle vymuj. Krom toho prodvala samotn spolenost Porsche v 80. letech rmy, motory a pevodovky. Originln dly se tmto zpsobem dostaly do cyklu restrukturalizace.

To vede k tomu, e i nkter auta existuj vcekrt nebo se znovu objevuj dajn serotovan vozidla. Napklad 917-043 s hippie lakem. Po nehod v Hockenheimu v roce 1970 bylo totln znien. Dnes pr existuj minimln ti exemple zvodnho vozu s typickm psychedelickm lakem. Niermann pr jeden nabzel brazilskmu sbrateli vmnou za dv zkaznick vozidla. To mu vyneslo zaten a tyi msce ve vazb. Pro jinho zkaznka postavil Niermann Porsche 904 a Porsche 917.

Soudn proces zaal na konci roku 2021, brzy nato byl vak peruen pot, co hlavn obalovan nemohl ze zdravotnch dvod stanout ped soudem. Proces byl obnoven letos v noru, do 6. ervna 2024 jsou naplnovny tyi dal termny jednn.

Kdy lze oldtimer povaovat za originl? pt se Handelsblatt a sm si odpovd, e to tak lehk nen. Na tuto otzku existuje na prvn pohled snadn odpov, protoe slo podvozku uruje identitu vozu. Ovem prv u cennch zvodnch voz je to sloitj: nezdka se stvalo, e byla auta po vn nehod znovu pestavna a vznikly originly vyroben na dajn volnch slech podvozk a tovrnch dl. Chyb jen sprvn legenda a pleitost, jak domnl originl draze prodat.

Podíl
Exit mobile version