Aktualizace: 31.01.2024 13:27

České Budějovice – Jihočeský kraj je připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. ČTK to dnes řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Kraj na to letos vyčlenil v rozpočtu pět milionů Kč. Krajský soud v Českých Budějovicích dnes rozhoduje o osudu zadlužené firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je v úpadku.

Věřitelé volí, zda řešit úpadek firmy konkurzem, nebo reorganizací. Reorganizační návrh počítá s tím, že by firmu JHMD a její majetek koupily obce. Jeden ze zástupců obcí, senátor a jindřichohradecký zastupitel Jaroslav Chalupský (Hradec srdcem a rozumem) ČTK řekl, že je to nesmysl. Firma JHMD je v úpadku od podzimu 2022, provoz vlaků na úzkokolejce předloni v říjnu zastavila. Dluží 350 milionů korun, vyplývá z přehledu pohledávek. Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase drah náhradní autobusovou dopravu.

„My jsme připraveni objednat prázdninový provoz od subjektu, který bude mít všechna práva a povolení k provozu. Máme na to v letošním rozpočtu pět milionů Kč,“ sdělil dnes ČTK hejtman Kuba. Insolvenční správce JHMD David Jánošík dnes u soudu řekl, že zájem koupit majetek úzkokolejky mají dvě české firmy a jedna zahraniční.

Věřitel Jan Kysela, někdejší člen vedení JHMD, zveřejnil v insolvenčním rejstříku reorganizační návrh. Uvedl, že cílem je obnovit provoz úzkokolejky a předat aktiva k tomu nezbytná do rukou „veřejnoprávního subjektu, čímž bude zaručená dlouhodobá udržitelnost“. Kysela uvedl, že strategický investor, firma good thing, by koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah.

„Počítáme, že bychom jednali s obcemi,“ řekl Kyselův advokát Michal Žižlavský. „Těším se, až se ty obce Kunžak, Senotín zadluží,“ reagoval zřejmě v ironii soudce Zdeněk Strnad. Dále soudce řekl, že nezná vyjádření žádného z veřejnoprávních subjektů, krajů ani měst. Chalupský dnes ČTK řekl, že v reorganizačním návrhu, jak ho dnes popisují Kysela a jeho zástupci u soudu, je „řada lží“.

Stoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Ta patří ke třem zájemcům o provoz tratí. Zájem jezdit na úzkokolejce má také firma Gepard Express a jedna polská firma, řekl Jánošík. Dnes dále uvedl, že tři jiné společnosti, z toho dvě české, chtějí koupit majetek úzkokolejky. „Všichni deklarují obnovení provozu v plném rozsahu,“ řekl správce.

Firma good thing vznikla, aby firma WTT získala licenci na osobní dopravu, řekl dnes u soudu její zástupce Jiří Vokoun. „Cílem je, aby provoz byl dlouhodobý. Všechno je závislé na tom, jak dopadne reorganizační plán,“ řekl Vokoun. Státní zástupkyně Michaela Hojdrová dnes řekla, že zveřejněný reorganizační plán je „velmi obecný bez konkrétních údajů, které by mohli vzít věřitelé v úvahu“.

Vrchní soud v Praze loni dvakrát zrušil konkurz, jejž krajský soud v Budějovicích na firmu prohlásil. Krajský soud opakovaně uváděl, že firma reorganizačním návrhem sleduje nepoctivý záměr. Vrchní soud uvedl, že rozhodnutí krajského soudu o konkurzu bylo předčasné.

Vlaky na úzkokolejce v jižních Čechách a na Vysočině by mohly opět jezdit od 1. června. ČTK to v úterý řekl insolvenční správce JHMD. V úterý společnost Správa úzkokolejných drah podala k Drážnímu úřadu žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy. Díky osvědčení bude možné na tratích provozovat vlaky. Drážní úřad má na rozhodnutí o osvědčení lhůtu minimálně pět měsíců.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Provozní ztráta firmy JHMD je aktuálně 200.000 až 300.000 Kč měsíčně.

Podíl
Exit mobile version