RECENZE: Koncert o sle psniky. Nohavica nael v Praze vstcn publikum

O2 arena praskala ve vech. Ve velkm sle bavil publikum Leo Mare, zatmco v menm Universu ml koncert Jaromr Nohavica. Zazpval estadvacet psniek a dal ti s nm ve stoje s gustem zapli naden divci. Kdy odchzeli, mnoz litovali, e nezahrl tu nebo onu jejich oblbenou psniku. Nohavica m toti tolik psn, e by dokzal postavit ti takov poady. Vdycky je proto zajmav sledovat dramaturgickou skladbu jeho playlist. To, jak stav program a kter psn vyuv, aby vytvoil kontakt a komunikaci s publikem.

Leton prvn velk prask koncert nepiel pro Nohavicu v pzniv dob. Hysterie kolem toho, e proklet bsnk od Tna nechtl vrtit metl pedan mu Putinem, mohla vst k rznm demonstracm a provokacm v sle. Mon proto na zatku psobil Nohavica trochu nejistm dojmem, ale kdy zjistil, e na koncert pilo vstcn naladn publikum, rozjel koncert na pln obrtky.

Jako zkuen dramaturg svj prvn prask koncert vystavl pro jistotu tak, aby mohl reagovat na cokoli, co by se v sle semlelo. Na pdium proto piel v roli ostravskho outsidera, kter je trochu na chlast a trochu na ensk, tedy v komick poloze, kter Prakm dl dobe. Zan opavskm Muzeem, psn o pomjivm ivobyt, m si vytvoil oblouk k budoucmu finle vc ne dvouhodinovho vystoupen.

Ale na zatku dominuj spe vesel tny. Jdou po mn, jdou, Ostravo, Nplava. Jen tu a tam probleskne nostalgick tn (Sarajevo nebo mlo znm a nedoceovan Dob holubi) nebo milostn pse (Zatmco se koupe). Pid i nco ze svch vlet do svta klasick hudby. Brilantn otextovan Mozartv Tureck pochod dopln rozkonou pravou Beethovenovy skladbiky Ona je na mne zl, v n mu pome hostujc virtuz na dechov nstroje Michal ek. Mimochodem, velk osven a zvukov npadit posila zpvkova obvyklho dvoulennho doprovodu, bubenka Pavla Plnky a multiinstrumentalisty Roberta Kumierskeho.

Jaromr Nohavica a host

O2 Universum

13. kvtna 2022

Hodnocen: 85 %

Jet nco ostravismu a dtsk jazykov hka (Metro pro krtky) a psnik si me zpotku nemn nervzn publikum namazat na chleba. Nsleduje efektn instrumentln mezihra a po n pichz pln jin Nohavica. Mn se tmata. ivot je ve fzi horch as. Dje se nco, co je mimo ns, ale dotk se ns.

Je tu vlka (slavn Dezertr od Borise Viana znm jako Pnov nahoe), kterou tu nikdo nechce, sociln neklid, kter se dotk starch lid (Pane presidente), rozdlen spolenost. Oblben Hanba slva m najednou novou sloku o covidu. A je tu taky strach. O nm zpv mn znm stejnojmenn pse, pomalu naznaujc, e se ze svta protestu posouvme k zobecnnm, k hokosladk chuti ivota jednou nahoe, jednou dole, k psnm, kter autor zpv o sob, ale jsou v zsad o kadm z ns. Mma mi dala na krk kl, Jizva na rtu, Dokud se zpv Ve sv podstat se lidsk ivot nemn, naznauje psnik, chyby i spchy, tst i smutek nezvis na reimech, ale na t nejintimnj cest, kterou jsme si zvolili, nebo kter je nm lidskm dlem dna.

Byl to koncert o sle psniky. K tomu, aby divci odchzeli s pocitem pjemnho zitku, nebyly poteba laserov efekty, ohostroje, ani uml koue. Staila slova, zpvan u trochu strnoucm hlasem. A mon jen nhodou i pro strnouc vtinu v publiku.