RECENZE: Predtor konen po letech ukoistil poveden film

Krut, neltostn a pro irou potchu smysl zabjejc lovec z dalekch zkrut vesmru vdy stl tak trochu ve stnu slavnjho vetelce, i kdy nkolikrt spolen zkili zbran, drpy a sliz. Snad je to i tm, e mu osud nedopl tak ikonick snmek jako byl Vetelec v reii Ridleyho Scotta, i kdy se v roce 1987 reisr John McTiernan a herec Arnold Schwarzenegger velmi zdatn inili, aby z Predtora udlali dodnes uznvanou nrovou klasiku, propojujc akci a hororovou sci-fi.

Dl u to bylo bohuel slab. Dvojka bez Arnolda u nemla testosteronem a zrove dsem natlakovan drajv a veker dal pokusy znaku oivit dopadly spe neslavn. Po efektn ale przdn Evoluci reisra a scenristy Shanea Blacka (vtiplek Hawkins z jedniky) to u vypadalo, e se nad predtorem zavel vesmr.

Natst ne definitivn, reisr Dan Trachtenberg usoudil, e je teba jt zpt ke koenm. A to doslova, dj filmu umstil na zem indinskho kmene Koman na potku 17. stolet. V originle se jeho poin jmenuje jen Prey, tedy Koist, a pvodn Trachtenberg uvaoval o tom, e by vekerou spojitost s predtorskou sri tajil a vyla by najevo a pi sledovn.

Film neel do kin, premiru si odbyl na streamovacm kanle Disney+ a cel tento undergroundov pstup mu el nramn k duhu. Msto peplcanho a pehlkovanho cirkusu tu mme do znan mry komorn film, kde se pli nemluv a draz je kladen na pozvoln stupovn napt.

Vchoz premisa je jednoduch a eln jako zaseknut tomahawk v kmeni stromu. Hlavn hrdinka Naru si skvle rozum s livmi bylinami a doke leccos vyst ze stop zve. To j ale nesta, tou po tom, aby ji kmen uznal jako lovkyni, co se neda. V rmci sebevcviku jednoho dne spat v lesch nco velmi znepokojivho, ped m chce varovat svj lid. Nikdo j nev, ne se s nvtvnkem z kosmu nestetnou na vlastn ki.

Karty jsou rozdny a jde se na vc. Predtor: Koist dky jasn danm charakterm, vtahujc atmosfe a stdm stopi 99 minut celou dobu lape jako pesn sezen mechanismus. Amber Midthunder je v hlavn roli Naru sporn, lakonick a sveep, stejn jako film samotn.

Predtor: Koist

USA, 2022, 99 min.

Reie: Dan Trachtenberg

Scn:

Hraj: Amber Midthunder, Dakota Beavers, Mike Paterson, Nelson Leis, Julian Black Antelope

Hodnocen: 75 %

Trachtenberg sprvn chpe, e hnacm motorem pvodnho Predtora byla zoufal snaha o peit a v tomto duchu koncipuje i Koist. Ve zbyten je oezno a odhozeno, nikdo neekne nebo neudl vc, ne je v danou chvli poteba. A e si v krvav ei najde as i na okamiky, pi nich se svr hrdlo nikoliv pudovm strachem, ale dojetm scna setkn Naru s pobitm a z ke staenm stdem bizon je obdivuhodn.

Koist je ve vtin recenz vyzdvihovna jako nejlep dl po prvnm filmu, s m je mon souhlasit. Stoj pevn na vlastnch nohou, nesna se keovit vytvet mytologii nebo zapadnout do jakhosi pomyslnho universa. Nijak pehnan tak neodkazuje na pedchoz filmy, co je rovn sympatick pstup. Nkolik narek se tu samozejm najde Kdy me krvcet, me i umt ale nikdo ns neustle neupozoruje, e sledujeme prequel, sequel i cokoliv podobnho.

Indinsk Predtor se nestane ve svm nru milnkem, jako se to povedlo prvnmu filmu. A nijak to nesouvis s tm, e msto do kin mil rovnou na stream. Zrove na nj ale nen v dnm ppad nutn pohlet shovvav jako na televizn produkci. Nen to nic vc a nic mn ne poctiv odveden prce. Film, kter pesn v, co a jakm zpsobem chce vyprvt. Nen to tak samozejm, jak by se na prvn pohled zdlo.