
Komerční prezentace Aktual.: 3.03.2025 19:39
Praha/Nošovice – Česká vláda bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky podle návrhu Evropské komise měly vykazovat plnění emisních cílů, ze tří na pět let. ČTK to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Reagoval tak na dnešní oznámení předsedkyně Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové, podle které komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle ní měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Vláda bude vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu, uvedl premiér Petr Fiala (ODS) na síti X. Podle nošovické automobilky Hyundai by větší smysl mělo pětileté období, ale vítá v tomto směru jakoukoli úpravu. Podobně reagovalo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
„Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit ty podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly,“ řekl dnes ČTK Kupka. Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů (EKR), které je součástí.
Podle Fialy může konkurenceschopnost EU zajistit jen další tlak na revizi Green Dealu. „Chceme úplné zrušení zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035, skutečně snížit ceny energií a také pomoci obrannému průmyslu v lepším přístupu k bankovnímu financování,“ dodal na síti X. Zákaz spalovacích motorů po roce 2035 budou požadovat také europoslanci Vondra a Ondřej Krutílek (ODS).
Pokuty mají podle europoslanců krátkodobý význam. „Proto budeme prosazovat i včasnější revizi emisních cílů, místo let 2026 u osobních aut a 2027 u náklaďáků v obou případech už letos,“ uvedl Krutílek na síti X.
Česká republika v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle Fialy konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu.
„Oceňujeme společnou snahu Evropské komise a klíčových aktérů na poli evropské politiky při hledání pragmatických řešení pro automobilový průmysl. Věříme, že akční plán pro automobilový sektor bude reflektovat naše priority,“ uvedlo dnes večer v tiskové zprávě SAP. Vítá, že vedle emisí se strategický dialog zaměřuje i na další podle SAP neméně důležité oblasti – baterie, autonomní mobilitu a podmínky pro těžkou dopravu a autobusy. „Vítáme otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO₂ regulace pro rok 2025. Navržené řešení, zprůměrování cílového období na tři roky, je krokem správným směrem, avšak tříleté období pro plnění cílů je nedostatečné,“ uvedl výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl.
Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. „Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě,“ uvedl Rodek. Výrobní plán nošovického závodu je nyní přizpůsoben evropským regulacím. „Nebýt jejich současného nastavení, mohli bychom vyrábět více vozů se spalovacími motory, o něž je mezi zákazníky stále zájem,“ uvedl Rodek.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává asi 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500.000 lidí. V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také se slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.