Aktualizace: 5.02.2024 15:25
Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Lanovka na Sněžku na dolním úseku nejede kvůli silnému větru a na horním je mimo provoz z technických důvodů. ČTK to řekl vedoucí provozu lanové dráhy Jiří Špetla. Podle něj se porouchal motor dolního úseku lanovky z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu, ale vzhledem k tomu, že je častěji v provozu, technici na něj přemístili funkční motor z horního úseku lanovky. V dolním úseku ale dnes lanovka nejede, protože fouká příliš silný vátr. V horním úseku lanovka stojí, protože tam není motor.
Kvůli silnému větru dnes nejede funkční dolní úsek z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Lanovka může fungovat do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině. Kvůli silnému větru bývá častěji mimo provoz horní úsek lanovky. Silný vítr dnes zastavil také některé lanovky ve Špindlerově Mlýně.
„Motor dolního úseku se porouchal v pondělí 29. ledna okolo 11:00. V úterý 30. ledna jsme po výměně motorů dolní úsek opět rozjeli,“ řekl ČTK Špetla. Dnes nedovedl říci, kdy bude motor opraven či nahrazen. „Prověřujeme možnosti v Itálii, odkud technologie lanovky pochází, jestli tam není dostupný jiný motor, který bychom mohli využít,“ řekl Špetla. Pokud vhodný náhradní motor z Itálie seženou, lanovka by podle něj byla opět plně funkční během několika dnů.
Oba úseky lanovky se setkávají v mezistanici na Růžové hoře, kde má také každý úsek svůj motor. „Ve čtvrtek 1. února jsme porouchaný motor odvezli na opravu. Přesnou příčinu poruchy neznáme. Motor je deset let v provozu, porucha se týká zřejmě elektrického vinutí motoru,“ řekl Špetla. Nový motor podle něj stojí zhruba půl milionu.
Lanovka patří městu Pec pod Sněžkou, které je stoprocentním akcionářem společnosti Lanová dráha Sněžka. Lanovka má vždy na jaře a na podzim odstávku kvůli pravidelné údržbě. Technici loni v listopadu a v první polovině prosince, kdy byůa poslední odstávka, žádnou závadu na motoru neobjevili.
Kabinová lanovka je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Současné zařízení za více než 300 milionů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček. Dodavatel technologie je lanovkářská firma Leitner. Původní dvousedačkovou lanovku v letech 1949 až 2012, kdy byl její provoz ukončen, navštívilo na 20 milionů turistů a na vrchol Sněžky vyvezla více než 7,2 milionu cestujících.