Aktualizace: 20.07.2024 11:12
Praha – Řetězec lékáren BENU, který v pátek čelil výpadkům některých IT služeb, prozatím obnovil provoz ve 220 pobočkách. Na opravách v dalších 35 pracují specializovaní technici. ČTK to dnes řekla mluvčí společnosti Veronika Forejtová. Zbytek lékáren by podle ní měl být do pondělního provozu v pořádku, jejich obnova se zatím daří podle plánu. V pátek odpoledne dočasně nefungovaly v BENU e-shop a on-line rezervace e-Receptu. K 18:00 zbývalo obnovit provoz ve více než stovce lékáren, plně už ale fungovaly lékárny s víkendovým provozem, elektronický obchod i receptové rezervace.
„Prioritu měly víkendové lékárny. Ty, co mají provoz od pondělí, v tuto chvíli intenzivně řešíme,“ uvedla Forejtová. Situaci řeší IT týmy. K opravě je nutný fyzický přístup technika, nelze se tím zabývat plošně na dálku. „Je to celovíkendová akce,“ dodala mluvčí.
Technici na obnově provozu lékáren pracovali i přes noc. V pondělí by měly být podle Forejtové v provozu téměř všechny lékárny. Je podle ní ale možné, že se některé menší pobočky zprovozní až v pondělí. Seznam otevřených poboček lékárna aktualizuje na webu www.benu.cz. „Děláme maximum a věříme, že to (výpadek) pacienti tolik nepocítí. Pokud měli e-recept, tak si ho mohli vyzvednout na jiné pobočce, kde bylo otevřeno,“ dodala Forejtová.
V Česku BENU provozuje 375 lékáren, z toho 263 vlastních a 112 franšízových. Největší lékárenská síť v Česku, Dr. Max ze skupiny Penta, problémy nehlásila. Předseda Grémia majitelů lékáren Marek Hampel na síti X napsal, že od pátečního rána nefungovalo ani přihlášení do lékárenského velkoobchodu Phoenix.
Globální výpadek IT služeb se systémem Windows od společnosti Microsoft, který v pátek postihl letectví, banky, média i další obory v řadě zemí, způsobila nepovedená aktualizace softwaru od kyberbezpečnostní firmy CrowdStrike. Šéf společnosti George Kurtz to potvrdil na síti X.
Celosvětový výpadek měl na činnost firem a institucí v Česku menší dopad než v jiných částech světa, uvedl v pátek vpodvečer ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). V řadě zemí IT výpadek způsobil problémy v letectví, některých médiích, bankách, maloobchodech či dalších službách využívajících počítačové systémy. V Česku působí výpadek problémy zejména na pražském letišti. Aerolinky musely cestující odbavovat buď v náhradním systému, nebo manuálně, což trvalo déle a způsobovalo to zpoždění.