Komerční prezentace Aktual.: 24.10.2024 10:03

Praha – Pražské Letiště Václava Havla se kvůli úpadku Českých aerolinií (ČSA) postupně stalo z přestupní destinace cílovou. Letiště s původně dominantním domácím dopravcem a velkým podílem přestupů muselo změnit obchodní strategii. Začalo se také více zaměřovat na cestující ze své spádové oblasti, kterým cesta na letiště trvá dvě hodiny a méně. ČTK to řekl ředitel rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč. V sobotu 26. října v Praze přistane poslední komerční let Českých aerolinií pod jejich tradičním kódem OK.

ČSA podle Vyskoče v posledních více než 15 letech na letišti významně omezily počet a frekvenci svých leteckých spojení. Největší úpadek podle něj letiště zaznamenalo v roce 2012, v době první větší redukce linek ČSA z důvodu nepříznivých hospodářských výsledků, a v roce 2020 kvůli pandemii covidu-19. „Zatímco v roce 2008 představoval tržní podíl ČSA na našem letišti 43 procent, aktuálně dosahuje méně než jedno procento,“ řekl Vyskoč. Jedním z negativních dopadů je podle něj také omezená možnost návazných letů po Evropě pro dopravce na dálkových linkách. Ztracená letecká spojení podle něj nahradili jiní letečtí dopravci.

Na začátku října změnily ČSA svůj obchodní model. Podle informací v obchodním rejstříku se ČSA 1. října staly řídící společností skupiny Smartwings s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz skupiny budou zajišťovat Smartwings a její dceřiné firmy. Letadla ČSA od neděle 27. října přejdou pod kód QS, který používají Smartwings. Historický kód, barvy a logo ČSA zůstanou pouze na letadlech ČSA, v systémech pro prodej letenek a na odletových tabulích budou lety pod kódem QS.

Značka ČSA a kód OK označující lety dopravce podle marketingové odbornice Rozálie Kloučkové ze společnosti AMI Communications symbolizují počátky českého komerčního letectví, mají tak velkou historickou hodnotu. „Přestože ČSA garantuje, že po změně obchodního modelu, kdy bude provoz flotily letadel zajišťovat Smartwings, se pro zákazníky nic nezmění, mohou tento krok vnímat jako konec jedné éry, a tím může dojít i k poklesu hodnoty této značky,“ řekla ČTK Kloučková.

Podle ředitele letenkového prodejního portálu Letuška.cz Josefa Trejbala úpadek ČSA zahájily ambiciózní nákupy letadel za ředitele Jaroslava Tvrdíka. Jeho reakci ČTK shání. „Poslední, ale zásadní ranou pro legendární značku ČSA, bylo covidové období,“ dodal. ČSA tehdy od státu nedostaly žádnou kompenzaci za zrušené lety. „Ve státech, kde svým národním dopravcům v době covidu pomohli, věděli, proč to dělají. Profitují z toho dnes nejen cestující, ale i firmy a potažmo celé hospodářství,“ řekl Trejbal. Silný národní dopravce by podle něj mohl více tlačit na zahraniční konkurenci, a ceny letenek na českém trhu by tak byly nižší.

České aerolinie vznikly v roce 1923 jako Československé státní aerolinie. Dopravce patří mezi pět nejstarších dosud fungujících leteckých společností na světě. Změnu obchodního modelu oznámily ČSA letos v květnu.

Podíl
Exit mobile version