Komerční prezentace Aktual.: 15.12.2024 17:02

Praha – O třetím adventním víkendu vzrostla oproti druhému návštěvnost obchodů, lidé více utrácejí. Vyplývá to z odpovědí obchodníků, které ČTK oslovila. Důvodem je kromě blížících se Vánoc zřejmě i to, že jde většinou o víkend po výplatách. Meziroční útraty jsou ve srovnání s loňskem podobné nebo mírně vyšší. Obchodníci očekávají, že jejich tržby porostou i příští víkend, někteří čekají velký zájem o povánoční výprodeje.

Do obchodních domů Ikea, které jsou v Česku čtyři, zavítalo tento víkend zatím více než 85.000 návštěvníků, tedy o osm procent více než minulý víkend. „Tržby vzrostly oproti minulému adventnímu víkendu o pět procent,“ uvedl PR manažer pro Ikea Česká republika Marek Vomočil. Velký zájem zaznamenala Ikea o vánoční stromky. Lidé často nakupovali svíčky, kuchyňské potřeby, úložné sestavy, police a organizéry.

Podle mluvčí e-shopu Alza Elišky Čeřovské větší utrácení o třetím adventním víkendu podpořilo také to, že většině lidí přišla před víkendem měsíční výplata. Vedle tradičně silné poptávky po elektronice e-shop zaznamenal výrazný růst zájmu o hračky, herní konzole, malé domácí spotřebiče. kosmetiku, parfémy nebo knihy. „V elektronice se daří hlavně mobilním telefonům, notebookům, virtuálním brýlím a bezdrátovým sluchátkům,“ dodala Čeřovská.

Ve srovnání s druhým adventním víkendem navštívilo centrum Freeport Fashion Outlet na Znojemsku o 13 procent lidí více. Meziročně čísla podle ředitele centra Jana Procházky zůstala stejná a ještě nejsou zpět na předcovidových hodnotách. Třetí adventní víkend ale centru nepřinesl vyšší tržby než první víkend, který připadl na stejný víkend jako Black Friday. Zákazníci centra před Vánoci nejčastěji nakupují kabelky nebo zimní bundy, třikrát více než loni se podle Procházky prodalo dárkových poukazů.

Největší zájem o nákupy za celý rok zaznamenal o třetím adventním víkendu řetězec obchodů Globus. Lidé hodně nakupovali svíčky i vánoční výzdobu. Velký zájem byl také o máslové cukroví, kterého se tento víkend prodalo zatím nejvíce za celý advent. „Zájem narůstá také o ručně pletené máslové vánočky. Ty si odnese s nákupem z Globusu každý desátý,“ řekla ČTK tisková mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Návštěvnost obchodů řetězce Tesco byla několikrát vyšší než v obvyklé víkendy. „Nejvíce zákazníků zamířilo do našich větších prodejen v nákupních centrech,“ řekla PR manažerka společnosti Iva Pavlousková. Lidé nejčastěji odcházeli s hračkami, dětským oblečením, dekoracemi nebo domácími a kuchyňskými potřebami. „U potravin se projevil velký zájem zejména o citrusy, manga a avokáda,“ řekla Pavlousková. Výrazný nárůst poptávky řetězec zaznamenal také u alkoholu.

Podle průzkumu on-line supermarketu Košík.cz, kterého se zúčastnilo asi 3000 respondentů, české domácnosti plánují za jídlo na vánoční svátky utratit průměrně 4500 korun, tedy o 1000 korun více než loni. Do 2000 korun se chce vejít přibližně 14 procent domácností, loni to byla více než čtvrtina. Kapra podle průzkumu letos připraví 44 procent dotázaných, meziročně o sedm procent méně než loni. Oblíbenější jsou řízky, součástí štědrovečerní večeře budou v 57 procentech domácností.

 

Podíl
Exit mobile version